• aproape o zecime din asociațiile de proprietari din Bacău au rămas fără administratori • numărul cererilor de demisie din funcție a crescut simțitor după începerea atestărilor pe funcții de către inspectorii primăriei
Asociațiile de proprietari din Bacău par să fi intrat, de la începutul lunii august, într-o zodie neagră. În cele aproximativ cinci săptămîni care au trecut de la începerea atestării administratorilor, neregulile semnalate de inspectorii care fac parte din comisia de examinare au curs cu nemiluita. Doinița Huțu, inspector de specialitate în Biroul de Administrare a Fondului Locativ din cadrul Serviciului Public de Asistență Socială (SPAS), spune că au fost descoperiți administratori care încasau ilegal tot felul de taxe, șefi de scară plătiți cu indemnizații fixe fără acordul comisiei de cenzori și tot felul de astfel de nereguli făcute publice la vremea respectivă. În multe dintre asociațiile de locatari sau proprietari, comitetul executiv nu există decît, în cel mai bun caz, pe hîrtie. Mai mult, hotărîrea
adunării generale și acordul proprietarilor sînt strict necesare în
cazul luării unor decizii ce privesc strict asociația, însă de foarte
multe ori acest lucru este ocolit de mulți dintre administratori. În plus, o bună parte a administratorilor, adică acele persoane în mîinile cărora zeci de mii de băcăuani își lasă, cu bună credință, banii pentru plata facturilor de întreținere a dovedit că nu au nici măcar minime noțiuni de contabilitate primară.
Din cele aproape două sute de asociații de locatari și de proprietari, cîte activează în acest moment în municipiul Bacău, se pot număra pe degete asociațiile în care facturile sînt achitate la timp, apa, căldură sau gazul metan nu sînt sistate din cauza datoriilor, iar administratorii sînt de bună credință și pun înaintea propriilor interese nevoile locatarilor. Inspectorul Doinița Huțu spune că, dincolo de scoaterea la lumină a acestor nereguli, atestarea administratorilor a avut și efecte dintre cele mai neașteptate. Supuși unui adevărat test de rezistență pe parcursul celor cîteva săptămîni de examinare, aproape o zecime din administratori și-a înaintat demisia din funcție. „Cred că această avalanșă de demisii a pornit după ce administratorii au realizat că devin din ce în ce mai obiective controalele de la primărie. În plus, mulți dintre administratori și-au dat seama că se află în diferite situații de incompatibilitate prevăzute de lege, atît din punct de vedere al sănătății, cît și al garanțiilor morale pe care le pot demonstra”, spune Doinița Huțu. Inspectorul SPAS mai spune că, la această oră, există numeroase asociații rămase fără administratori. „Este cazul Asociațiilor ACB 4D, nr. 62 și 67, unde funcțiile de administrator sînt deținute, intermiar, de două persoane aflate în probe, asociațiilor nr. 135 și Casa Noastră Pictor Aman 40, unde președinții îndeplinesc și funcția de administrator, sau la Asociația nr. 96, unde nu se știe nici acum dacă există sau nu un administrator”, mai amintește Doința Huțu.
Administratorii au plecat, datoriile au rămas
Mulți dintre cei care și-au dat demisia din funcția de administrator lasă în urma lor datorii ale asociației de miliarde de lei față de furnizorii de utilități. La rîndul său, Gabi Ioniță, șeful Corpului de control al primarului și purtătorul de cuvînt al Primăriei Bacău, spune că o bună parte din aceste nereguli ar fi putut să nu fie întîlnite, dacă locatarii ar fi fost de acord să își împartă asociațiile în altele mai mici. „Este destul de greu pentru o singură persoană să poată coordona activitatea unei asociații din care fac parte cîteva sute de locatari. O asociație mai mică, din care să facă parte doar cîteva zeci de locatari, este mai ușor de urmărit. Datoriile față de furnizori nu ar mai atinge sume de ordinul miliardelor, urmărirea restanțierilor la plată s-ar putea face mai ușor, iar locatarii ar putea fi scutiți de pericolul debranșărilor de la utilități din cauza neplății facturilor”, este de părere Gabi Ioniță. Pentru președinții asociațiilor rămase fără administratori, găsirea unei persoane care să își asume responsabilitatea să contiune munca de acolo de unde au lăsat-o foștii demisionari se dovedește a fi o muncă anevoiasă. „Am avut situații în care tineri educați, care nu aveau un loc de muncă, au dorit să devină administratori. Au stat cîtva zile, după care au venit și au spus că nu sînt în măsură să meargă mai departe. Mulți au spus că renuță la acest post de teama de a nu fi tentați să își însușească în folos personal măcar o parte din sutele de milioane de lei care le trec zilnic prin mînă”, precizează Doinița Huțu. (Elena SOLOMON)
Lasă un răspuns