• chiar prințul Charles a fost în pericol, din cauză că starea pistei de aterizare este „critică” • Aeroportul funcționează fără autorizație de exploatare • Aeroportul ar putea fi închis și pentru că nu are gard împrejmuitor
O catastrofă aviatică este posibilă la fiecare aterizare și decolare a aeronavelor de pe pista Aeroportului Bacău. Aceasta este concluzia la care au ajuns ieri consilierii județeni, după ce au ascultat un raport al lui Ștefan Cristian Stanciu, directorul general al Regiei Autonome Aeroportul Bacău. Directorul Stanciu a expus în ședința CJ situația extrem de gravă de la Aeroport, cauzată în primul rînd de starea „critică” a pistei. „Se exfoliază stratul de beton. Am întîmpinat dificultăți deosebite și cu ocazia vizitei prințului Charles, a cărui aeronavă a aterizat la Bacău. O piatră la trenul de aterizare era de ajuns”, a spus Stanciu. El a explicat că pista datează din 1954 și de atunci doar în 1980 s-au mai făcut reparații, dar pe mai puțin de o treime din suprafața acesteia. Situația zugrăvită de Stanciu este extrem de periculoasă: platforma de staționare a aeronavelor prezintă un grad avansat de uzură atît la stratul de rezistență (dale fisurate, crăpate), cît și la cel de uzură (exfolieri, găuri, ciupituri). „În prezent, sîntem fără autorizație de exploatare, din cauză că nu am efectuat reparațiile capitale cerute de Autoritatea Aeronautică Civilă”, a anunțat directorul.
Ioan Chiriac, vicepreședinte al CJ, l-a întrebat pe Stanciu ce implicații ar avea lipsa certificatului în eventualitatea unui accident. „Nici nu vreau să mă gîndesc la o catastrofă aviatică. De trei ori ni s-au dat termene de remediere, dar nu le-am putut respecta din cauza lipsei fondurilor. Dacă nu facem aceste reparații, Autoritatea Aeronautică ne va suspenda activitatea, ceea ce înseamnă practic închiderea Aeroportului”, a răspuns Stanciu.
Situația dramatică în care se află Aeroportul a fost confirmată și de Dumitru Brăneanu, vicepreședinte al CJ. El a spus că, din cele 12.000 de dale ale pistei de decolare, 1.200 sînt în stare „foarte gravă și pot produce accidente”. Brăneanu a afirmat că pentru reparații capitale ar fi nevoie de 300 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă „foarte mult” pentru bugetul CJ. Împreună cu Prefectura, CJ a întocmit un proiect de hotărîre, prin care Guvernul să aloce fonduri pentru „reparații minime”. „Proiectul a fost avizat de aproape toate ministerele, dar, ca de obicei, s-a blocat la Ministerul Finanțelor”, a declarat Brăneanu. El a preciat că trebuie neapărat găsite cinci miliarde de lei pentru aceste reparații, dar banii nu pot fi alocați deocamdată din cauza deficitului bugetar al CJ. „Căutăm soluții pentru a acoperi măcar aceste cinci miliarde de lei, pentru a evita situații neplăcute”, a informat vicepreședintele Brăneanu.
Nici securitatea nu este asigurată la standardele unui aeroport internațional
O altă mare problemă prezentată de directorul general Ștefan Cristian Stanciu este lipsa unui gard împrejmuitor, care să asigure securitatea pistei, măsură impusă de Autoritatea Aeronautică. „Gardul a fost trecut în buget, dar nu au fost fonduri pentru execuția acestuia”, a spus Stanciu, care a precizat că acesta ar fi al doilea motiv pentru care Aeroportul nu are în acest moment autorizație de exploatare. Dumitru Brăneanu a replicat că „nu avem bani, pentru că ar trebui cel puțin zece miliarde de lei pentru îngrădirea Aeroportului, dar trebuie găsite soluții, pentru că securitatea pistei trebuie asigurată”. Directorul Stanciu a spus că Aeroportul Bacău a fost în mod repetat văduvit de bani ce ar fi putut fi alocați de Fondul Special al Aviației Civile, în timp ce aeroporturile din Iași și Suceava au primit zeci de miliarde de lei pentru dezvoltarea infrastructurii. Consilierul liberal Nicu Șapcă a prins din zbor momentul și a replicat că „PSD-ul de la Iași e mai tare”. Dumitru Brăneanu a spus că „la Iași există o dragoste dintîi, care e mai mare”, dar nu a explicat la ce se referă. A promis în schimb că „se va apela” la Sergiu Sechelariu, secretar de stat în fostul Minister al Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, devenit după restructurare al Transporturilor, Construcțiilor și Turismului.
O directoare se pune de-a curmezișul
Dumitru Bontaș, consilier județean, s-a declarat „foarte nemulțumit” că la Iași și Suceava s-au obținut fonduri mai mari. Problema fundamentală, a spus Bontaș, este de ordin juridic, adică trecerea pistei din patrimoniul național în patrimoniul public al județului Bacău. „Aici avem și activitatea aeronavelor Ministerului Apărării Naționale, care folosește intens pista și, în plus, a crescut de cinci ori activitatea internațională. Răspunderea este foarte mare, pentru că ne-a luat patru ani să obținem statut internațional și ar fi păcat să-l pierdem, pentru că ne-ar mai lua zece ani să-l recuperăm”, a opinat Bontaș. El a cerut să se facă „tot ce se poate” în această vară pentru obținerea fondurilor necesare. „Vicele” Brăneanu a confirmat că problema este de natură juridică, pentru că MAN a fost de acord cu trecerea pistei în patrimoniul județului, dar „toate demersurile noastre rămîn într-un con de umbră, pentru că ne-am lovit la Ministerul de Justiție de opoziția unei directoare”. Brăneanu a explicat că, deoarece pista nu se află în proprietatea județului, nu se pot obține nici fonduri PHARE. De asemenea, Nicu Șapcă, fost membru în Consiliul de Administrație al Aeroportului, a spus că au venit unii investitori din străinătate, dar asocierea cu aceștia ar fi posibilă numai după ce CJ va lua pista în proprietate.
Aeroportul Bacău are statut internațional din 16 mai 2002, dar curse internaționale au mai fost operate încă din octombrie 2000, dar trecerea frontierei și vămuirea se făceau la Timișoara. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns