Directorii institutiilor de invatamint liceal din Bacau, Onesti, Comanesti si Buhusi au luat ieri „la puricat” proiectul Legii Educatiei Nationale, intr-o dezbatere publica organizata de Inspectoratul Scolar Judetean Bacau si moderata de inspectorii generali adjuncti Delia Pintilie si Nicu Harasemciuc. Managerii de scoli au caracterizat documentul propus de Ministerul lui Daniel Funeriu drept o propunere pripita, fara „nicio dimensiune pragmatica”, nerealista intr-un sistem de invatamint românesc si, in plus, plina de greseli de limba româna si de omisiuni incceptabile, cum ar fi aceea a lipsei de finantare pentru institutiile de invatamint liceal. Potrivit noului proiect finantarea se acorda pentru invatamintul obligatoriu, adica, de la grupa pregatitoare, la clasa a IX-a. O problema intens dezbatuta a fost si aceea a trecerii clasei a IX-a de liceu, la gimnaziu, o schimbare radicala care, in opinia, managerilor de licee, ar bulversa intreaga retea scoara si ar contribui la cresterea ratei de abandon. „Problema principala ar fi ca resursa umana de la gimnaziu nu este pregatita probabil pentru acesti elevi”, a sintetizat adjunctul Nicu Harasemciuc. Directorii au catalogat drept „aberanta” intentia din proiectul de lege ca presedintele al Consiliului de administratie al scolii, format dintr-o treime profesori, o treime parinti si o treime consilieri locali, sa fie un parinte sau un reprezentant al Consiliului Local, care, in situatii speciale, ar putea ajunge chiar sa il inlocuiasca pe directorul institutiei de invatamint. „Cred ca un Consiliu de administratie este greu de realizat cu oameni care n-au legatura cu scoala, nu cunosc realitatile sistemului de invatamint”, a declarat Costin Drobota, directorul Colegiului Tehnic “Gheorghe Asachi”.
„Avem o testare mincinoasa si un bacalaureat mincinos”
Un intens motiv de nemultumire al directorilor de licee a fost numarul de testari pe care, conform proiectului de lege, ar trebui sa le sustina copiii de la sfirsitul grupei pregatitoare pina la examenul de bacalaureat. Acestia ar mai avea de trecut evaluari la finele claselor a II-a, a IV-a, a VI-a si a IX-a. „Testarile la scolile generale sint prea multe si perturba sistemul. Activitatile pe care le presupun, pe care le avem de facut, se suprapun foarte mult peste orele de curs”, a subliniat directorul Costin Drobota, aprobat de colegii de la alte institutii liceale. Raspunsul dat de reprezentantul ISJ-ului a ridicat valul de pe un adevar ascuns spre binele sistemului. „Avem o Testare mincinoasa, un bacalaureat mincinos, pentru ca am incercat sa-i scoatem bine pe elevi. Eu nu pot sa cred ca sinteti de acord cu situatia actuala. Stiti bine ce se intimpla. Nu e posibil ca un elev care termina clasa a XII-a sa nu stie sa rezolve o ecuatie de gradul I si sa nu cunoasca vecinii judetului Bacau. Parerea mea este ca aceste evaluari pe parcurs sint foarte bine gindite, nu ca un factor de stres, ci ca o chestiune normala”, a replicat inpectorul general adjunct de management Nicu Harasemciuc.
Liceele vocationale, in pericol de disparitie
Daniela Birzu, directoarea Liceului de Arta „George Apostu” din Bacau, a atras atentia asupra pericolului care pindeste liceele vocationale, din acest discutat proiect de lege. Conformul textului sau, liceele de invatamint vocational se organizeaza cu consultarea autoritatilor locale. „Daca o autoritate locala decide ca nu este nevoie de liceu de arta ce facem? Este pacat sa distrugem un invatamint vocational”, a subliniat Daniela Birzu. Directorii au mai spus ca ar trebui sa se evite ca de la anul probele de competente de la bacalaureat sa se desfasoare in timpul cursurilor si ca ar trebui sa se renunte la media de absolvire, care pune o presiune atit pe elev cit si pe profesori si favorizeaza dezvoltarea unui cerc vicios in care se acorda note mari fara merit, pentru a nu strica sansa copilului de a se orienta catre un liceu bun. „Este nevoie de o revolutie, dar o revolutie nu se face cu o dezbatere de doua saptamini, ci de doi ani. Legea nu are nicio dimensiune pragmatica, nu are o fundamentre financiara. Legea asta o fi buna pentru nemti, pentru Franta, dar nu in «tataiala» asta nationala”, a conchis Ion Fercu, directorul Colegiului „Ion Borcea” Buhusi. Intr-o incercare de a destinde atmosfera, cei doi moderatori au oferit spre vizionare citeva secunde din „O scrisoare pierdura”, a lui I.L.Caragiale, in viziunea lui Liviu Ciulei, piesa in care Dem Radulescu spune celebra replica „Sa se revizuiasca primesc, dar sa nu se schimbe nimica”. Inspectoratul Scolar Judetean Bacau va face o sinteza a propunerilor de modificari aduse de directorii institutiilor de invatamint invitati la dezbatere, pe care o va trimite Ministerului Educatiei. (Laura HUIBAN)
rares a zis
legea ineducatiei nationale este o facatura. de fapt este cea mai mare facatura de la revolutie incoace. este o lege aberanta care incurajeaza coruptia si amestecul politicului acolo unde nu ar trebui, adica in educatia copiilor nostri. nu pot sa imi dau seama ce fel de retarzi si scursuri umane au putu fabrica o asemenea eroare.
Anonim a zis
Normal ca este o lege idioata. Uitati-va la cine o propune. S-a ajuns la un asemenea grad de incompetenta incat un ilustru necunoscut – laudaros, urat ca noaptea si incompetent A SE INTELEGE CLAR actualul ministru funebru – precum si o latratoare ca ex ziarista de la gandul sa decida viitorul copiilor nostrii.
Anonim a zis
TOVARASUL MARINAR ARE UN SINGUR SCOP – DISTRUGEREA INVATAMANTULUI ROMANESC. PESTE CINCI MILIOANE DE ROMANI FARA CREIER L-AU VOTAT FERMECATI DE HAHAIALA RETARDA A ACESTUIA. ACUM PRIMITI CE ATI VOTAT DRAGI ROMANI – TAXE SI INDOBITOCIRE. BRAVO PDL, IN RITMUL ACESTA NU MAI INTRI IN PARLAMENT. MULTE SUCCESURI !!
l-au distrus pe funebru a zis
http://www.realitatea.net/profesorii-din-timis-cer-demisia-ministrului-educatiei–vezi-video_706997.html
bibi a zis
Asa ca idee, ilustrul necunoscut, a se intelege clar, ministrul Funeriu, are competente recunoscute in strainatate, unde a lucrat ca cercetator pe un salariu cat n-or sa aiba majoritatea care comenteaza pe aici.
bibi a zis
Legat de lege, n-am chef sa intru in polemici, mai ales aici. Zic doar ca are si puncte bune si puncte mai putin bune. Observ in schimb, si nu ma refer doar in cazul asta, ca multora li se potriveste citatul celebru din caragiale.
Kudos a zis
bibi, ce are coada vacii cu stampila primariei? A fost Funeriu in strainatate pe bani multi? Foarte bine pentru el, pacat ca n-a ramas acolo. Faptul ca s-a scolit in cercetare nu are nici o legatura cu capacitatile sale de manager al invatamantului si nici cu capacitatile sale de teoretician al restucturarii in Educatie. Tu vrei sa-l pupi pe Funeriu, n-ai decat, dar vina cu argumente valide, nu cu alea pe care ti le livreaza partidul.
dd a zis
bibi ori e prost ori se face! si ronaldo joaca pe o gramada de bani, ar trebui sa se apuce de facut reforma in congo? l-ati vazut pe funeriu in realitate, eu un limbric cu puf pe fata, ma indoiesc ca are experienta necesara sa faca o treaba serioasa, in schimb retine foarte bine lozincile pdl-iste!
ionut a zis
Ce de pareri contrare aici !!! Pai am vrut in Europa. Iar in CE asa e scoala; clasa pregatitoare plus 8 clase apoi liceu de 3 ani si cat mai multe facultati..care poate. Cum spun cadrele didactice ca nu sunt pregatite sa absoarba inca o clasa ??!!!!!..mai ales clasa a IX-a, cand si pe vremea raposatului se faceau 10 clase daca mai tineti minte..filialele la scoli generale.. Problema este ca se poate dar nu vor profesorasii care le e frica sa nu dea piept cu MARELE SOMAJ, ca altceva nu stiu sa faca decat sa sa predea la o gloata de copii nastrusnici pe care tot ei profesorasii nu au cum sa-i mai atraga ..tocmai din punctul de vedere al lipsei ..unora.. de competenta si creativitate, obisnuiti fiind cu un regim usurel de ore aproape 5-6 /zi si apoi gata.. valea acasa.. iar vom auzi placa..dar studiul nu se opreste in scoala..el continua si acasa…da este adevarat dar cu meditatii platite.. he he.. sa vedeti ce frumos e in Olanda sau Belgia.. invatamant.. cine vrea face cine nu..asta e.. dar nu se inghesuie toti la predare la un loc..caldut ferit ..eventual de somaj si de alte vicisitudini ale tranzitiei. Ma rog.. comentarii sunt multe..cert e ca la sistemul occidental de invatament ..merge.. si sunt dezvoltati ..si la noi.. cu sistemul educaional pe care il tot slavim.. ne ducem la fund. TREBUIE SCHIMBARE!!!!!
smk a zis
Profesorii nu sunt feriti d somaj: a se vedea cele 15 mii de norme care tr sa dispara.Daca dispare titularizarea se va ajunge la o coruptie de neimaginat: cine DA mai mult va ajunge profesor intr-o scoala. Iar cel angajat nu va avea , probabil, nimic in comun cu calitatea de dascal.
smk a zis
Nu mai faceti comparatii cu Olanda, Belgia samd pentru ca in Romania nu e nimic comparabil cu ce este acolo. Nu suntem pregatiti pentru o descentralizare de genul acesta: este prea multa coruptie si dorinta de imbogatire rapida la unele personaje. Ajungem la vorba lui Maiorescu:FORMA FARA FOND!
occidental a zis
90% din cei care-l injura pe Funeriu nici macar nu inteleg cat de destept e tipul asta. 90% din prevederile proiectului de lege sunt bune, unele sunt chiar foarte bune. Sunt si proaste, bineinteles: de exemplu presedintele consiliului de administratie al unei scoli trebuie sa fie un profesor. Dar repartitia 1/3-1/3-1/3 e foarte buna…
Anonim a zis
pdl in curand nici in parlament nu mai intri cu asemenea oameni gen funeriu…
Anonim a zis
Reforma educatiei este o aberatie marca primului betiv al tarii.
occidentalul 2 a zis
occidentalule, esti la maturat in germania si te dai occcidental?! taranule, 90 % dintre noi am trait afara si nu ne mai da lectii, am vazut o gramada de slugi precum esti tu care nu mai stie romaneste! din moment ce imi spui despre un om ca habar nu am cat este de destept , pot sa-ti spun exact cat de dobitoc esti tu. te-a invatat la partid sa vorbesti in procente, la fel ca basescu dar nu ne spui si de unde sunt cifrele astea. de ce 90% si nu 99% sau de ce nu 75%? Asa s-a construit si comunismul cu cifre statistice scoase din burta fiindca taranii care sterg italienii la cur nu stiu ca matematica e o stiinta si nu aprecieri gen, 25% homosexuali si 40% doctori tampiti. Deci, tarane, lasa statisticienilor procentele, tu ocupa-te in continuare de schimbatul pampersilor.
Mira a zis
E clar ca s-au trezit profesorii din somn,si injura la legea educatiei,fiindca isi vad periclitate locurile caldute.!Pe abramburica n-au cautat-o la competenta,ca-i lasa in pace pe profi sa faca ce vor.Daca priviti retrospectiv,nicio reforma n-a fost pe placul profesorilor..Si nu ma contraziceti,ca stiu ce vorbesc.Daca intrebi cateva detalii din proiectul noii legi,habar n-au contestatarii sa le discute.Ei au vazut doar ce-i deranjeaza,atat.
Socrate a zis
Oare comentariile astea „elevate”sa fie ale profesorilor?Atunci nu ma mira ca invatamantul a ajuns atat de jos!Si nici nu mai e de mirare ca elevii isi injura dascalii!Asta e limbajul elevilor si al profesorilor.Rusine!
occidental a zis
auzi flacau (ala de se cheama occidentalul 2), cand ai sa reusesti (poate) sa ajungi la nivelul celor 10% care macar realizeaza cat de mici sunt fata de Funeriu, poate o sa merita sa-mi pierd timpul vorbind cu tine, „tu care mai stie romaneste”! Pana atunci, foloseste tu pampersii (iti curge ceva din coltul gurii)…
cititor a zis
In sfarsit o lege centrata indubitabil pe elev. Vizand interesul elevilor, desigur ca produce schimbari greu de acceptat de catre cadrele didactice. Pentru reusita implemenarii acestei legi, decidentul va trebui sa intareasca controlul, chiar sa aplice sanctiuni, altfel…presiunea grupurilor de interese va invinge din nou, iar educatia si principalii sai beneficiari vor pierde, din nou.