Decizia Guvernului de a majora in mod consistent taxa de mediu aplicata vechiturilor auto importate din Occident a declansat reactii violente din partea bisnitarilor care traiesc din traficul cu masini. Acestia apartin mai multor categorii. Exista mici gainari care aduc doua, trei autovehicule pe trimestru, le „coafeaza”, le lustruiesc, mai adauga o mina de chit si merg prin tirguri pentru a-si incasa „adaosul” de citeva sute de euro la o masina. In noul context, pierderile lor sint minime. In plus, au o extraordinar de mare putere de adaptare la piata: vor gasi alte aranjamente care sa le asigure veniturile de pina acum.
Marii perdanti sint „patronii” retelelor care asigura marfa pentru tirgurile auto din Brasov, Suceava sau Bucuresti. De cele mai multe ori, ei nu sint inregistrati cu firme, nu platesc taxe si impozite, pun in circulatie masini declarate furate prin Germania sau Belgia, iar acum s-au trezit cu sute de automobile pe care nu le mai pot transforma in cash. Ei sint cei care urla din toti rarunchii ca vor porni o razmerita in tara asta. Am vazut un reportaj cu astfel de protestatari claxonind si vociferint prin centrul Brasovului. Erau niste tinerei cu ceafa groasa, din categoria celor care incalca toate regulile de circulatie si legile fiscale, indivizi care nu se-nghesuie la Fisc sa-si plateasca impozitele. Dupa cum aratau, nu cred ca masinile lor erau second-hand. Nu mi-i imaginez la volanul vreunui hirb din o mie noua sute noaptea. Rablele din care au facut avere sint destinate fraierilor necunoscatori.
Ce ma mira cel mai mult este reactia unor jurnalisti. Gata sa creada in lacrimile de crocodil ale acestor bisnitari, au virat-o catre texte lacrimogene despre „saracii oameni din tara asta care nu-si mai pot permite o masina!”… Pe acest calapod, ar trebui lansata o campanie pentru reintroducerea saretelor si carutelor ca mijloace de transport prin centrul municipiului. Asta doar ca sa-si permita tot proletarul de la blocurile de nefamilisti cite un mijloc de transport ieftin! Spatiile verzi ar fi pline de mirtoage si catiri lasati liberi la pascut… Traim in mileniul trei si poate ar trebui sa ne gindim la civilizarea societatii noastre. Nu pot sa ma alatur unei lupte pentru mentinerea in trafic a tuturor rablelor pe motive sociale. Gazele de esapement in exces, uzura ajunsa pina la periclitarea sigurantei celorlalti soferi si tolerarea unor activitati economice care se sustrag legilor fiscale produc mult rau chiar „celor mai saraci semeni ai nostri” (dupa cum scria o colega). Problema – asa cum a fost prezentata publicului emotiv – este falsa. O masina veche, de patru, cinci mii de euro (fara noua taxa de inmatriculare), este o belea fata de una noua, ajunsa acum (cu toate reducerile facute sub presiunea crizei) la sapte, opt mii de euro, plus anii de garantie. La urma urmei, in Romania exista destule masini vechi, gata inregistrate, scoase la vinzare. Cei care vor o masina uzata (pentru ca „doar atit isi permit”) au de unde alege, fara a fi afectati de noile taxe si impozite…
Si nu in ultimul rind, ar trebui sa tinem seama de interesele noastre, ale tuturor: orice masura care ajuta – mai mult sau mai putin – economia nationala trebuie sustinuta. Macar pentru o vreme sa lasam deoparte interesele marunte, ale unor grupuri galagioase, si sa gindim pe termen mediu si lung.
Ovidiu a zis
Domnule Radu, haideti sa mai vedem si legislatia U.E. inainte sa ne pronuntam si sa scriem , nu ? Sau poate ca pentru unii dintre noi…nici nu conteaza conceptul asta de Uniune Europeana ? Noi inventam intotdeauna roata si ne place sa fim…originali . Numai ca prin Europa asta mai sunt si legi care pana la urma – ca vrem sau nu vrem – trebuie sa le respectam . Libera concurentza, libera circulatie a oamenilor, a marfurilor, capitalului si serviciilor sunt principiile de baza ale Uniunii. Iar Romania trebuie sa le respecte . Suntem totusi, in Europa. O Europa care uneori deranjeaza guverne, dar protejeaza oameni …
... a zis
Problema este ca romanul nu mai merge la chioscul din colt pe jos, nici sa-l picuri cu ceara! Dimineata chiar este scandalos, majoritatea copilori de la 7 la 20 de ani sunt carati de parinti cu masinile la scoala de parca mersul pe jos este interzis in romania. Si eu procedez la fel, daca ma intrebati de ce, nu stiu sa va raspund. Eu l-am intrebat pe vecinul meu care are copil in clasa a Xi-a si mi-a raspuns ca altfel nu se duce la prima ora…
catalin a zis
Pt. Ovidiu:
1. normele UE sunt facute de MEMBRII UE, deci si noi suntem parte la elaborarea lor. Putem sa promovam norme in interesul nostru, nu doar sa le aplicam „ca vrem sau nu vrem”. Nu suntem sclavii sau vasalii cuiva…
2. aceleasi legi UE vorbesc si despre plata obligatiilor fiscale din parte oricarui bisnitar;
3. interesele Romaniei, IN ORICE SITUATIE, primeaza, chiar si atunci cand Europa se stropseste la noi pentru ca suntem „originali”. Faptul ca occidentalii vor sa-si exporte gunoaiele catre est nu inseamna ca mor de grija noastra. Ei isi vand rablele ca sa ajute propriile lor economii. De ce „geambasii” de automobile nu duc vechiturile stranse din UE catre Ucraina, Moldova, Rusia?
Carligeanu Andrei a zis
PENTRU MITINGUL DE PE 13 DECEMBRIE….VINERI SEARA LA ORA 18 IN PARCAREASTADIONULUI MUNICIPAL INTALNIRE A PROTESTATARILOR CU TELEVIZIUNEA IAR SAMBATA DIMINEATA LA ORA 6 ESTE INTALNIREA CU ALIATII DIN NORDUL MOLDOVEI PENTRU A PLECA SPRE BUCURESTI LA MITING CONTACTATIMA 0745647413