In plina era a globalizarii, necesitatea unui aeroport functional la standarde moderne este de necontestat. Mi-a placut metafora presedintelui Consiliului Judetean, dl. Dragos Benea, care spunea: „Un kilometru de autostrada nu te duce nicaieri; un kilometru de pista te duce in toata lumea!”… Asa este. Numai ca lupta dintre grupurile de interese politico-economice a dus la dezastrul actual de pe Aeroportul (zis) International Bacau. Chiar daca beneficiaza de cea mai lunga pista din estul tarii si de o traditie de peste 60 de ani (a fost inaugurat, culmea, pe 1 aprilie 1946!), acest obiectiv aflat in subordinea (si administrarea) Consiliului Judetean trece printr-o perioada extrem de dificila. Are nevoie urgenta de investitii tehnice, de o noua aerogara, de dotari reale si toate costa enorm. In plus, lipseste managementul profesionist si strategiile de marketing care sa transforme Aeroportul Bacau intr-o poarta catre lumea larga. O sansa (chiar daca a generat multe discutii…) este ducerea la bun sfirsit a licitatiei internationale pentru concesionarea obiectivului. Consortiul care s-a ocupat de consultanta (Deloitte – Iptana – Bostina) promite rezultate deosebite. La urma urmei, comisionul de succes depinde tocmai de aceste rezultate… Astazi, 12 iunie, conform programului, ar fi trebuit sa aiba loc licitatia mult asteptata. Trei dintre firmele implicate au solicitat o aminare, dorind sa pregateasca mai bine ofertele. Data stabilita este 26 iunie 2008. Participantii (cei care au achizitionat caietele de sarcini) au fost tinuti „la secret” pina in ultima clipa. Nu stiu motivatia pentru aceasta secretomanie, insa daca va ajuta la salvarea Aeroportului, atunci asa sa fie!
Ani la rind, in jurul patrimoniului funciar al Aeroportului Bacau s-au dus lupte crincene. In urma cu vreo doi ani, un mare concern chinez anunta ca intentioneaza sa investeasca in zona cargo a Aeroportului. S-a lasat pagubas cind a aflat cite procese erau pe rol pentru revendicarea terenurilor. Autoritatile spun ca in acest moment s-au rezolvat toate litigiile. De-altfel, inca din 2006 se afirma ca, indiferent de sentintele obtinute in instante, nu se va schimba destinatia suprafetei, iar proprietarii vor fi despagubiti. Pasa-mi-te, tocmai de aceea unii politicieni locali (de ieri, de azi si de miine), direct sau prin interpusi, au cumparat drepturile litigioase de la taranii care au mostenit pogoane pe sub pista de aterizare… Sperantele lor se indreapta exact catre acele despagubiri pe care le vom plati din taxele noastre. Nu stiu cum se face ca orice proiect promitator pentru Romania esueaza in fel de fel de escrocherii imobiliare si aranjamente politico-economice…
Daca pe 26 iunie procedura de licitatie va fi realizata, vom avea, provizoriu (pina dupa consumarea termenelor de contestatie), un investitor dispus sa refaca Aeroportul International Bacau. Vor fi necesare minimum 44 de milioane de euro pentru investitiile ce trebuie finalizate in primii trei ani ai concesiunii. Oricine ar fi cel ce va prelua administrarea obiectivului, el va dori sa aiba, in viitor, profitul necesar care face eficienta o asemenea afacere. De aceea termenul de concesiune este de 35 de ani. Cineva spunea ca, vreme de trei decenii, administratiile locale din Bacau vor fi limitate din punct de vedere decizional. Observatia este corecta! Numai ca, iata, au trecut 18 ani (mai mult de jumatate din perioada de concesiune) si n-am facut mare lucru cu „libertatea de decizie”. Ba chiar am ajuns in situatia in care recunoastem ca ratarea licitatiei din 26 iunie ar echivala cu inchiderea Aeroportului in mai putin de doi ani. Cine are un asemenea interes? Toate datele referitoare la dinamica transporturilor aeriene arata ca Aeroportul Bacau are o piata asigurata. Cei mai multi muncitori plecati catre Italia, Spania sau Germania sint din Moldova. Geografic, ne aflam in centrul acestei zone. „Clientela” ar fi multumita sa nu mai mearga pe Baneasa sau in alte parti. „Navetistii” epocii moderne (asa cum parintii nostri mergeau pe santierele din toate colturile patriei) circula cu avionul, folosind cursele low-cost, prin toata Europa. Din punct de vedere economic, Aeroportul este ultima oportunitate a Bacaului, dupa ce a pierdut toate disputele (Regiunea de Dezvoltare, autostrazile, centrele de afaceri, turismul etc.). Peste doua saptamini vom sti pe ce mizam…
Lasă un răspuns