– aproape 700 de reclamații au făcut băcăuanii nemulțumiți de produselele sau serviciile achiziționate – aproape un sfert dintre petiții i-au vizat pe operatorii de telefonie mobilă sau fixă, servicii TV sau de internet – în topul reclamaților mai stau și comercianții de bunuri nealimentare, furnizorii de utilități ori prestatorii de servicii
Sute de reclamații au ajuns la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bacău în primul semestru al acestui an. Astfel, aproape 700 de consumatori nemulțumiți au reclamat produsele sau serviciile achiziționate, în condițiile în care, în tot anul 2012, au fost înregistrate 941 de astfel de petiții. Ponderea reclamațiilor cercetate de comisarii CJPC au reprezentat-o cele din domeniul telefoniei fixe/mobile, serviciilor TV și internet – 130 plângeri (23 la sută din total). Însă băcăuanii au fost nemulțumiți și de comercianții de bunuri nealimentare, de furnizorii de utilități (12 la sută din reclamații) ori de prestatorii de servicii (12 la sută). Alte reclamații i-au vizat pe transportatori/curieri, pe societățile bancare, comercianții de bunuri alimentare etc.
Firmele sancționate achită amenzile în 48 de ore, ca să beneficieze de reduceri
În urma celor aproape 1.500 de acțiuni de control, date fiind neregulile despistate a fost nevoie de aplicarea a peste 600 de amenzi, la care s-au adăugat și aproape 700 de avertismente. Valoarea totală a amenzilor date de Protecția Consumatorilor a fost de peste 1,17 milioane de lei (11,7 miliarde de lei vechi). Cea mai mare parte a acestei sume a și fost încasată efectiv de stat, prin Ministerul Finanțelor. „Peste 90 la sută dintre cei sancționați – spune Alin Năstasă, directorul CJPC Bacău – își achită amenda, chiar în termenul de 48 de ore, caz în care aceștia pot beneficia de o reducere de 50 la sută. Sigur că amenda poate fi contestată, însă în termenul legal de 15 zile. Anul acesta, de exemplu, au fost contestate în instanță doar 18 procese verbale. Or, deja trei dintre aceste procese le-am câștigat”. Băncile sunt cele care, de regulă, contestă în instanță măsurile luate de Protecția Consumatorilor. De altfel, din statistica pe primul semestru, reiese că 34 din totalul reclamațiilor (șase la sută) au vizat societățile bancare. Contestatare, însă, au fost și marile magazine de retail gen supermarketuri sau hypermarketuri, dar și simplii comercianți.
Operatorii de telefonie mobilă, cei mai reclamați
Cel mai des, consumatorii s-au plâns de serviciile oferite de firmele de telefonie mobilă. Aceștia au reclamat fie că factura la telefonie a fost încărcată, internetul mobil s-a consumat foarte rapid ori că nu au fost reziliate contractele în termenul prevăzut de lege. Printre reclamații au fost chiar și petiții amuzante. De pildă, un consumator s-a plâns că nu i-a fost portat numărul dintr-o rețea în alta, dar el, de fapt, avea cartela telefonică sigilată. Au fost, însă, și reclamații care vizau garanțiile produselor de telefonie achiziționate. Consumatorii se plângeau că nu le-au fost reparate aceste dispozitive în baza certificatului de garanție. „Și aici lucrurile sunt împărțite – mai spune directorul Năstasă – , întrucât, într-adevăr, sunt aparate gen telefoane, tablete, modemuri etc. care nu au fost utilizate corespunzător, conform manualului, și atunci operatorii le scot din garanție. Noi nu putem să contrazicem un astfel de document venit din service, caz în care reclamantul trebuie să se adreseze Corpului Experților Tehnici de pe lângă Judecătoria Bacău, însă contracost”. Din fericire, operatorii de telefonie cedează destul de ușor, dovedind bună-credință cam de fiecare dată, gest justificat, probabil, de contextul actual al unei concurențe acerbe pe piața de profil. Au fost cazuri când, deși din vina consumatorului a fost înregistrat cost suplimentar la telefonul mobil, operatorul de telefonie a acceptat să recalculeze acest cost.
Florentin RADU
Rautaciosul a zis
Nu va mai laudati!Sunteti o institutie, care toaca bani degeaba, cu raspunsuri gen „nu-i de competenta noastra, adresati-va la … , noi nu putem sa-i contrazicem, noi nu avem specialisti in domeniul…” si tot asa.Intr-un cuvant, PROTECTIA LU’ PESTE.
bacauan a zis
relatia mea cu aceasta institutie a fost si in calitate de reclamant dar si de reclamat….si vreau sa spun ca din punctul meu de vedere si-a indeplinit obligatiile intr-un mod foarte profesionist.am gasit intelegere si ca reclamat cat si ca reclamant si in ambele s-a ajuns la rezolvarea fara probleme a cazurilor conform cu legislatia in vigoare si s-a mers civilizat pe dialog si argumente si nu pe o pozitie de forta abuziva .
stiu multe cazuri in care firmele mari (reprezentante auto sau hypermarketuri) au o atitudine abuziva fata de clienti si cel putin de la cei care au avut probleme am auzit lucruri ok fata de aceasta institutie
ar fi bine ca si alte institutii ale statului sa aiba la conducere astfel de oameni si un astfel de comportament