86 de finanțiști se vor bate pe 47 de posturi vacante, iar opt vameși pe cinci posturi noi. Toți comisarii Gărzii Financiare vor fi disponibilizați.
Regionalizarea activității instituțiilor din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) continuă să rămână în atenția noastră, pe măsură ce evenimentele se precipită de la o zi la alta. Marți, 6 august, din sistemul fostei Direcției Generale a Finanțelor Publice Bacău au primit preaviz de disponibilizare 86 de salariați, iar în sistemul vamal de la 1 august se vorbește de o nouă structură organizatorică, prin care la fosta Direcție Județeană de Accize și Operațiuni Vamale au venit preavize de disponibilizare pentru opt salariați și chiar șeful acestei instituții, Valentin Grosu, așteaptă acum delegarea la conducerea noii instituții create, Biroul Vamal de Interior Bacău.
Procentual, disponibilizările sunt mai drastice la Vamă decât la Finanțe, cu nouă oameni, din 19, față de de 86 din 531. Însă situația pare mai disperată printre finanțiști, unde numărul posturilor vacante ajunge doar la 47. „ANAF – ne-a declarat direcțrul cu delegație al Administrației Finanțelor Publice Județene, Mircea Muntean – a anunțat că numărul posturilor, pe total țară, este același, dar se reorganizează sistemul și se înființează alte instituții, în special de control, cum va fi Direcția Antifraudă. Mai pot apărea posturi libere și în alte structuri. Practic, este vorba de o realocare de posturi, în țară, către sectoarele deficitare de personal. Dar, nu e simplu să faci mutarea în alt județ a unui om ori a unei familii”.
Finanțiștii așteaptă ca în termen de șapte zile să se publice lista posturilor vacante, din regiuni și din toată țara. Apoi, în cinci zile lucrătoare oamenii trebuie să opteze pentru un post sau altul.
Probleme și mai mari vor fi la Garda Financiară, pentru că această instituție va fi înlocuită cu Direcția de Luptă Antifraudă. Noile posturi vor fi ocupate, însă, numai pe bază de concurs. Dar, oare, cei mai în vârstă vor putea face față cerințelor ca lucrători operativi, mereu în mișcare, pe teren, în control?
„Nici oferta de locuri de muncă generală nu este generoasă, iar un finanțist nu prea are alternativă – a opinat liderul sindicatului finanțiștilor, Iulian Cerbu. Pentru a nu mai spune că finanțiștii s-au cam pus rău cu toată lumea, când au controlat și au aplicat legea, cu sancțiunile de rigoare. Restructurarea nici nu a fost anunțată cu mult timp înainte, pentru a-i pune în gardă pe cei de la Finanțe, să-și pregătească alternative”.
La nivelul conducerii Finanțelor din Bacău, toți directorii au primit preaviz, dar au fost numiți, cu delegație, doi directori: Mircea Muntean, la noua Administrație Financiară a Județului, și Maricel Radu, la Trezorerie. Și pe aceste posturi se va da, însă, concurs.
Reorganizarea a retrogradat, practic, instituția băcăuană, pe care a adus-o la nivelul rangului al treilea, de pe locul al doilea, ocupat acum de Direcția Regională Fiscală Iași.
Vama rămâne vamă
Deși perioada de când Vama Bacău a devenit Birou Vamal de Interior s-a dovedit una cu destule probleme nelămurite, vameșii de aici au făcut față tuturor problemelor. „În unele situații – spune Valentin Grosu – colaborăm cu Garda Financiară. Practic, rămânem cu activitatea de vamă, operațiuni de import export, de tranzit, și posibil cu supravegherea produselor accizabile, în sensul cerințelor Comunității Europene, pentru că dispunem de sistemul informatic, de baza logistică. Supravegherea este greu de dus în altă parte decât la Vamă, mai ales că se pliază pe operațiunile de import al produselor accizabile. De asemenea, ne vom ocupa și de autorizările de produse accizabile (antreprozite fiscale, angrouri, en detail-uri). Nu avem probleme atât timp cât pe linie de vamă TVA-ul, taxele vamale și accizele sun aceleași. O ușoară diferență este la accizele pe supraveghere. Dar, nu mai ieșim pe traseu, în control fizic, pe treren. Aceste atribuții vor reveni Direcției Antifraudă”.
Unde vor lucra vameșii disponibilizați?
Problema rămâne la structura de personal a Vămii Bacău. Pe partea de control, echipajul mobil și inspecția fiscală pe linie de accize, unde lucrau opt oameni, nu se mai regăsesc în noua schemă. Pentru cei opt au fost create doar cinci posturi. „Nu este o situație de disperat – a opinat Valentin Grosu -, pentru că la nivel de regională sunt 68 de preavize și 68 de noi posturi. Însă e mai greu să te muți în alt județ cu serviciul, cu familia etc. O problemă este și la Aeroportul Bacău, unde au rămas tot numai două posturi și un șef de birou, pe când la Iași și Suceava au fost suplimentate. Dar, nici nu avem curse extracomunitare, numai una pe săptămână, spre Antalya. Ca birou vamal de interior, Bacăul a obținut cel mai mare număr de personal, 15, față de celelalte județe ale Regiunii Nord-Est. Dar și ca activitate efectivă Bacăul face cât Suceava, Botoșani și Neamț la un loc. Sigur, dacă, de exemplu, vor fi probleme la aeroport, vom colabora cu biroul de acolo”.
Autoritatea Națională a Vămilor se transformă în Direcția Generală a Vămilor, în cadrul ANAF, iar Direcția Județeană de Accize și Operațiuni Vamale se va numi Biroul Vamal de Interior Bacău. Mai sunt și birouri vamale de frontieră. De asemenea, va fi și o Direcție Regională a Vămilor, în cadrul Direcției Regionale Fiscale Vamale Iași, care va coordona numai birourile vamale de interior. Birourile de frontieră vor fi coordonbate direct de Direcția Generală Vamală.
Lasă un răspuns