„Un om blajin, care traia ortodoxia pravoslavnica, un om al reconcilierii si unitatii. A fost un om iubit de poporul rus, fapt dovedit prin aceea ca Biserica Rusiei este o biserica in permanenta innoire, in permenta schimbare”, asa l-a caracterizat Preasfintitul Arhiereu Ioachim Bacauanul pe patriarhul Alexei al II-lea al Moscovei sI al intregii Rusii, trecut de curind la cele vesnice. De alfel, ierarhul de la Roman se numara intre putinii prelati romani care a avut ocazia de a se intilni de doua ori cu intiistatatorul celei mai mari biserici ortodoxe din lume. „Prima oara l-am cunoscut in 1990, imediat dupa ce a fost instalat in scaunul patriarhal de la Moscova. Am facut parte, in calitate de arhidiacon, din delegatia Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, condusa de Inaltpreasfintitul Mitropolit Daniel, (actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane n.r.), care a participat la slujba oficiata in biserica Mintuitorului Iisus Hristos din Chisinau cu ocazia implinirii unui an de cind limba romana dobindise statutul de limba oficiala in Republica Moldova. Atunci la Mitropolia Basarabiei a venit si patriarhul Moscovei, proaspat instalat, pentru a hirotoni doi episcopi, respectiv Petru de Balti si Inochentie de Tiraspol”, ne-a declarat PS Ioachim Bacauanul. Imaginea frumoasa pe care liderul religios de la Moscova a lasat-o in acele zile a fost intarita si in urma celei de-a doua intilniri intre cele doua fete bisericesti, care a avut loc opt ani mai tirziu, in 1998, la Paris, unde episcopul vicar de la Roman, pe atunci arhimandrit, conducea prima manastire ortodoxa romaneasca infiintata dupa 1990 in capitala Frantei. „Era cunoscut faptul ca Sanctitatea Sa, dupa ce si-a recapatat Biserica libertatea, a invitat toate comunitatile rusesti pentru a discuta in legatura cu reconcilierea rusilor de pretutideni. Asa se face ca a venit in Mitropolia Rusa care apartinea de Moscova, cu sediul la Paris, dupa care a vizitat comunitatile rusilor albi care tineau de Constantinopol. A mers si la Institutul Teologic Saint Serge, care apartine de arhiepiscopia rusilor albi din Paris. Ne-am intilnit acolo, am avut o scurta intrevedere, Sanctitatea sa amintindu-si cu placere de momentele deosebite petrecute la Chisinau in 1990”, ne-a mai spus PS Ioachim Bacauanul. Totodata, prezenta Patriarhului la Paris in 1998, a constituit un punct de referinta in relatiile dintre rusi, Alexei al II-lea slujind atunci in catedrala „Alexandr Nevski” din Paris, catedrala ce apartinea rusilor albi, totul ca urmare a faptului ca a reusit sa gaseasca puncte de dialog sI interes pentru comunitatile ortoxe rusesti din Franta.
In ceea ce priveste viitorul Bisericii Ruse, ierarhul de la Roman este convins ca se va continua ceea ce a inceput Patriarhul Alexei al II-lea, un rol important avind si comuniunea mai strinsa intre cele doua Biserici Ortodxe. „Cred ca Biserica Ortodoxa Rusa va continua pe aceeasi linie de deschidere si de misiune a Ortodoxiei in plan mondial, pe care a inceput-o vrednicul de pomenire patriarh Alexei al II-lea. Totodata am convingerea ca Ortodoxia romaneasca si cea Rusa vor ajunge la un punct comun si vor impleti mai mult misiunea pentru a face cunoscuta dimensiunea spiritualitatii ortodoxe intr-o lume secularizata si secularizanta”, a mai precizat PS Ioachim. In opinia sa, ceea ce au facut rusii la inceputul veacului XX, prin exilul catre Occident, dupa instalarea dictaturii comuniste, vor trebui sa faca romanii, acum la inceput de veac XXI. „Dupa anul 1918, cind prigoana bolsevica a inceput sa cuprinda fostul imperiu tarist, marii teologi rusi, dar sI simplii credinciosi, obligati sa plece din tara, au facut cunoscute invataturile Bisericii, atit in Occidentul secularizat cit si in America. Acum, datorita faptului ca a fost un exod al romanilor pe toate meridianele pamintului, se poate considera ca exista o continuitate. Prin intermediul credinciosilor ortodocsi romani se duce mesajul Ortodoxiei romanesti in toate colturile planetei, fiind sansa credintei noastre de a continua misiunea Bisericii Ortodoxe Ruse”, a precizat PS Ioachim Bacauanul. In ceea ce priveste maniera de a implini aceasta datorie sacra, depinde de fiecare dintre noi. „Depinde de noi, care sintem fii Bisericii Ortodoxe cum il prezentam pe Hristos lumii actuale, lume care nu este numaidecat atee, dar este indiferenta”, a conchis episcopul de la Roman.
senzational articol a zis
Senzationala stire!
Acest autor al articolului face din nou dovada ca este o portavoce. erorile se tin scai de limabjul sau „pravoslavnic”.
Pai, cine este acest „arhiereu”? ori e episcop/vacar, ori e episcop. la noi se stie ca episcop la roman e altul. acesta cine e? interesant ca cica alexei si/ar fi amintit „frumoasele” clipe petrecute cu un diacon. si inca din urma cu 8 ani. fiti seriosi. lasati reclama.
costele, lasa-ne... a zis
confuziile de titulaturi din text sunt intentionat asezate. comentatorul de mai sus nu observa gradarea lor pentru a se manipula o anumita idee: personajul care-si aminteste de alexei trebuie inoculat in mintea cititorilor ca „episcop”. oricum, lumea nu da doi bani pe „vanzatori”. cata vreme nu e cinste nici intre popi, de unde vrei sa fie intre altii?
pa si pe curand!