Transportul de marfa pe calea ferata Adjud – Tirgu Ocna implineste astazi, 28 septembrie, 125 de ani. Una dintre cele mai importante lucrari ale celebrului inginer constructor Anghel Saligny, acest tronson de cale ferata lung de peste 50 de kilometri a fost proiectat, insa, cu noua ani inainte ca pe aici sa treaca si trenurile de marfa. Tronsonul face parte din calea ferata Adjud – Siculeni (Ciceu), legatura intre Moldova si Ardeal.
In 1875, un intreprinzator englez a primit concesiunea pentru construirea cailor ferate Ploiesti-Predeal si Adjud-Tirgu Ocna, lucrari la care avea sa fie implicat si inginerul roman. Proiectul se inscria intr-un complex gindit pentru asa-numitele „drumuri ale sarii”, care la acea vreme erau Cimpina – Telega, Buda – Slanic, dar si Tirgu Ocna – Adjud.
Sare, lemn, pacura, cereale
Cind s-a aprins lumina verde si pentru trenurile de marfa, in gara Tirgu Ocna au fost amenajate imediat, pe rampa, compartimente pentru depozitarea marfurilor separat pentru fiecare localitate invecinata. Aici – citim in monografia caii ferate Adjud – Ghimes – s-au depozitat lemnul din padurea Magurii, pacura din Moinesti, Lucacesti si Solont, cerealele si fructele de pe Valea Trotusului si erau tinute si vitele. Pentru transportul de sare de la saline pina in gara, Regia Monopolului de Stat a inaugurat in 1885 o linie de funicular numit de locuitori „Americanul” sau „Teledinamicul”. Linia acestuia traversa Dealul Fetelor pina in gara. Instalatia a functionat pina in 1886, cind s-a infiintat si halta de miscare Salina, iar liniile de tren au ajuns, astfel, pina in curtea salinei. Timp de 15 ani, statia Tirgu Ocna a fost statie terminus.
Gara Tirgu Ocna, monument istoric
Anghel Saligny a proiectat linia ferata Adjud – Tg. Ocna in 1881, pentru care a prevazut, in 1882, si primele poduri combinate – sosea si cale ferata – din tara. Podurile sint amplasate peste riul Trotus. La Tirgu Ocna a fost construita si o statie de cale ferata, a carei arhitectura o inscrie intre monumentele arhitectonice si istorice. Acest drum de fier avea sa fie unul dintre argumentele forte pentru care mult mai tirziu, in anii ’50 ai secolului trecut, s-a proiectat construirea platformei industriale Borzesti – Onesti, una dintre cele mai mari din tara. Din 1980, tronsonul de cale Adjud – Tirgu Ocna a fost dublat si electrificat.
155 de ani de cale ferata in Romania
Caile ferate au patruns in vechile provincii istorice ale Romaniei de astazi pentru prima data in Banat (1854), apoi in Dobrogea (1860), Transilvania (1868), Muntenia (1869), Moldova si Bucovina (1869) si Oltenia (1875). Caile Ferate din Romania au o istorie de mai bine de 150 de ani. De-a lungul acestora, calea ferata a fost un motor al progresului tehnic si, uneori, chiar economic al societatii. De asemenea, a fost un factor de stabilitate care, in mare masura, nu a putut fi influentat de curentele politice. In etapa a doua a dezvoltarii infrastructurii feroviare din Romania (1881-1918), tot societatile straine construiesc 29 de tunele, intre cele mai reprezentative fiind si cele de pe linia Ciceu – Adjud. De asemenea, pentru caile ferate construite pe teritoriul Romaniei de astazi, intre anii 1854 – 1875, au fost aduse in tara locomotive din Anglia, Franta si Austria. (Petru DONE)
DAN a zis
GARA MARE DIN TARGU OCNA ARATA DEZOLANT! ACUM CATIVA ANI A FOST RENOVATA DAR DUPA RENOVARE S-A DETERIORAT SI MAI TARE. AU FURAT CAT AU PUTUT DUCE. NU ESTE INGRIJITA! AM INTELES CA VOR SA O TRANSFORME IN HALTA.