Crezul adica Simbolul de Credinta pe care il rostim la Sfinta Liturghie, Botez si alte slujbe bisericesti ortodoxe a fost formulat la Sinodul I sI II Ecumenice care s-au tinut la Niceea in anul 325 si Constantinopol in anul 381; de aici si denumirea lui pe care o cunoastem: “Simbolul de credinta niceeo-constantinopolitan””.Dar ce este Sinodul Ecumenic? In primul rind, sinoadele ecumenice au fost adunari de ierarhi, teologi ai Bisericii de pretutindeni, din Rasarit si Apus, adica din marile cetati crestine ale vremii de atunci: Ierusalim, Antiohia, Alexandria, Constantinopol si, binenteles Roma, dar si din cetati ale Imperiului Roman unde s-au infiintat comunitatI crestine. De aceea, gasim la aceste intilniri si reprezentanti din provinicia Scitia Minor, mai precis cetatea Tomisului. In documentele Sinodului I Ecumenic gasim lista cu episcopii participanti din care n-a lipsit “Scitanul””.Lucrarile Sinoadelor Ecumenice s-au desfasurat sub asistenta Sfintului Duh. De aceea, hotaririle lor exprima doctrina (invatatura) Bisericii in mod infailibil. Totalitatea Bisericii (ierarhi, preoti si credinciosi, deci comunitatea crestina in plinatatea ei) este detinatoarea acestei puteri de a nu gresi, iar “glasul” ei este auzit prin Sinoadele Bisericii de pretutindeni. Plinatatea bisericeasca este reprezentata prin episcopi; ei “dogmatizeaza” sub asistenta si conducerea Sfintului Duh. De aici si invocarea sau expresia: “Parutu-s-a Duhului Sfint sinoua). Intr-adevar, Sfintul Duh a procedat in asa fel incit acel “consens al Bisericii de pretutindeni” sa aiba la baza consensul absolute al Sfintilor ParintI, participantI la Sinoade, cu Sfinta Scriptura si manifestat in mod stralucit in simboluri, catehisme si, mult mai tirziu, in acele “marturisiri de credinta”. Vincentiu de Serin preciza ca “invatatura Bisericii trebuie sa cuprinda ceea ce s-a crezut totodeauna, pretutindeni si de toti”.Consensul Bisericii de pretutindeni este evident in special in scrierile dogmatice ale Sfintilor Parinti, precum si in lor litugice. Toate problemele vremii lor au fost cercetate si explicate de Sfintii Parinti in lumina Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii care tocmai se dezvolta.In felul acesta, opera Sfintilor Parinti si hotaririle dogmatice si canonice ale celor 7 Sinoade Ecumenice precum si ale celor noua Sinoade locale aprobate de Sinodul Trulan, fac din primele opt veacuri crestine o epoca unica de mare insemnatate. Ele au fost rezumate in “Dogmatica”Sfintului Ioan Damaschin , un mare scriitor siteolog al Bisericii.
Pr. Dr. Constantin Leonte
provincialul a zis
Total fals cele spuse in acest articol.Sinoadele au fost desfasurate sub semnul divergentelor de pareri si teorii.Pana si divinitatea lui IIsus a fost pusa sub semnul indoielii de episcopul Arie.Toate ereziile din crestinism au fost lansate de clerici,..de preoti pe care ortodoxia le spune Sfintii Parinti.Nici o alta religie nu e mai divizata ca crestinismul si asa va fi mereu din cauza preotilor.Dureros e ca fac partas la toate aste si pe Duhul Sfant.Poate urmatorul sinod va clarifica mai multe ciudatenii si ritualuri anacronice uzate astazi prin biserici..