– desi ISU a spus ca liniile ferate au fost scoase de sub tensiune la 17.25, CFR spune ca acest lucru s-a intimplat la 17.02 – nu este clar de ce a fost nevoie de interventia E.On – vremea urita a micsorat pericolul unei explozii
In ciuda faptului ca autoritatile locale de interventie spun ca intreruperea curentului electric de catre CFR, in cazul accidentului feroviar de duminica, 17 octombrie, din Bacau, in urma caruia doua vagoane cisterna au intrat in coliziune, s-a facut cu intirziere, reprezentantii CFR sustin ca masurile care s-au impus in aceasta situatie au fost luate cu promtitudine si cu respectarea procedurilor operationale. „Prima informare cu privire la accidentul care s-a petrecut in Bacau, in jurul orei 16.00, a fost furnizata prin 112, iar avizarea informativa a Revizoratului Regional de Siguranta a Circulatiei (RRSC) si a conducerii Regionalei CF Iasi s-a facut la ora 16.15. La ora 16:57, angajatii feroviari au solicitat scoaterea liniei de contact de sub tensiune, iar la ora 17.02 s-a scos linia de contact de sub tensiune”, precizeaza Oana Branzan, purtator de cuvint CFR, contrazicind practic pe reprezentantii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISUJ) Bacau care sustin ca intreruperea curentului electric s-a facut abia la ora 17.25. Mai departe, reprezentantii CFR afirma faptul ca imediat dupa scoaterea liniei de contact de sub tensiune, respectiv la ora 17.15, s-a solicitat interventia trenului de ajutor cu macara de la Districtul IF Pascani, pentru ca, peste circa o ora, la locul accidentului sa ajunga si reprezentantul Diviziei Trafic si cel al RRSC. „Planul de interventie cu macaraua a fost stabilit in comun de catre conducatorul trenului de interventie, reprezentantii sectiei Liniei si cei ai IFTE. Mentionam ca ISU Bacau a permis interventia organelor CFR pentru ridicarea vagoanelor, operatiune necesara pentru restabilirea circulatiei pe linia 2, dupa finalizarea operatiunii de transvazare a motorinei din cele doua vagoane cisterna afectate. Actiunea de transvazare a inceput la ora 21:40, terminindu-se la ora 2:45”, a mai spus Branzan. Masurile de restabilire a situatiei au continuat pe tot parcursul noptii si al primei jumatati a zilei de luni, 18 octombrie. CFR nu a clarificat, insa, de ce a fost nevoie de interventia unei echipe de la E.On pentru a intrerupe curentul electric.
Pompierii nu au exclus explozia
In cazul in care combustibilul s-ar fi aprins, iar liniile de tensiune nu ar fi fost oprite, pompierii ar fi putut interveni in prima faza cu autospeciala de lucru cu praf si azot. Astfel, pompierii aveau la dispozitie cinci tone de praf (folosit la stingatoare) si butelii de azot. Pentru ca motorina aflata in vagoanele avariate a inceput sa se scurga, iar sansele de a exploda s-au redus odata cu evacuarea vaporilor in aer, pompierii au aplicat o alta masura care sa previna izbucnirea unui incendiu. „La fata locului am creat o spuma grea deasupra produsului, tocmai pentru a elimina inflamarea combustibilului. Pe parcursul interventiei, combustibilul s-a infiltrat in spuma si in sol, iar scurgerile s-au redus in intensitate”, a spus mr. Ilie Halasanu, ofiter in cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Bacau.
Neglijenta in serviciu
Implinirea defectuoasa a sarcinilor de serviciu a doi angajati ai CFR a condus duminica trecuta la producerea unui accident feroviar in municipiul Bacau. Anchetatorii au stabilit ca mecanicul Cornel I. si seful de tren Ioan R. au iesit de la linia 5 Marfa din triajul Statiei CFR Bacau cu un grup de 27 vagoane dintre care 10 vagoane incarcate cu motorina si 17 vagoane incarcate cu ciment, care urmau a fi regarate la linia 8 Marfa din triajul Statiei Bacau. La un moment dat, grupul de 17 vagoane s-a desprins de garnitura, iar in momentul in care mecanicul a oprit garnitura, din inertie grupul de 17 vagoane a lovit cele 10 vagoane cu motorina, conducind la deraierea unuia dintre acestea. In urma impactului, un vagon cisterna s-a fisurat.
Pentru evitarea oricarui pericol, liniile curente I si II au fost scoase de sub tensiune. „In cauza se efectueaza cercetari pentru «neindeplinirea cu stiinta a indatoririlor de serviciu sau indeplinirea lor defectuoasa», fapta prevazuta si pedepsita de art. 274 din Codul Penal.
Scenariul unei catastrofe posibile
Odata cu indepartarea pericolului si finalizarea operatiunii de transvazare a combustibilului, au inceput sa apara numeroase scenarii ale unei posibile catastrofe. Explicatiile specialistilor in domeniu au rasturnat insa toate scenariile care dadeau ca ras de pe fata pamintului un sfert de oras, in cazul in care vagoanele cisterna ar fi explodat. Intr-adevar, au fost scurgeri de combustibil, insa situatia a fost tratata „ca la carte”. In cazul in care nu se deconecta linia de inalta tensiune, pompierii riscau sa se electrocuteze in momentul in care actionau cu spuma. In ceea ce priveste posibilitatea producerii unei deflagratii, cea mai afectata zona ar fi fost cea a depozitelor aflate in apropierea caii ferate. „Nu am exclus posibilitatea unei explozii, insa mai mult de o rabufnire, o bubuitura nu ar fi fost resimtita in zona. In ceea ce priveste Politia, Universitatea sau Spitalul Judetean Bacau, o posibila explozie nu le-ar fi afectat. Spre norocul nostru, accidentul a avut loc in spatiu deschis, unde utilajele de interventie au avut acces, iar sursa de curent se afla in preajma. In cimp, ar fi fost mult mai dificil”, a adaugat mr. Halasanu. Pompierii spun ca initiativa mecanicului de locomotiva de a indeparta restul vagoanelor pline cu combustibil este de laudat.
Madalina ROTARU, Ramona IONESCU
Radu a zis
Nu este adevarat mecanicii betivi au lasat vagoanele singure si au uitat sa puna frana,iar din fata veneau celelalte vagoane impinse de locomotiva…vagoanele fara frana au plecat spre cele care veneau si s-au ciocnit….
eu a zis
se mai intampla si accidente,pacat ca nu au explodat sa rada politia municipala
eu a zis
am glumit, Doamne fereste de o explozie de 10 vagoane