• „Voce peste Internet” o soluție de reducere a cheltuielilor • deocamdată, acesta este singurul rezultat „la vedere”
De la 1 ianuarie 2003, Romtelecom a pierdut dreptul de a fi singurul furnizor de voce pe linii fixe, indiferent de tehnologie. De asemenea, Romtelecom nu mai deține monopolul pentru comunicațiile internaționale din România. Dupa cum se știe, piața era deja liberalizată în ceea ce privește telefonia mobilă și transmisiile de date (de exemplu, Internet). Liberalizarea pieței telefoniei fixe aduce o competiție pentru furnizarea de servicii de voce de la un telefon fix. Practic, persoanele particulare și agenții economici vor avea posibilitatea să aleagă dintre mai multe servicii pe cele potrivite cu nevoia proprie de comunicare și bugetul disponibil (spre exemplu, un abonat actual ar vrea tarife preferențiale mult mai mici pentru cîteva numere pe care le apelează cel mai des, o companie urmărește să găsească operatorul care oferă cele mai mici tarife pentru America de Nord etc.). Primul efect este că se plătește mai puțin pentru convorbirile de pe fix: pe bază de cartelă preplatită, de la orice telefon cu taste, se introduce un cod care permite realizarea unei convorbiri în străinătate de cîteva ori mai ieftin decît anul trecut.
2003 – anul cartelelor preplătite
La cîteva luni de la liberalizarea pieței de telefonie fixă, avem doi operatori care propun, practic, alternativa la serviciile RomTelecom: furnizorii de Internet PCNET și Euroweb. Serviciile sînt limitate la convorbirile internaționale și se desfășoară doar prin Internet, în majoritatea cazurilor pe bază de cartele preplătite. „Aceasta presupune răbdare pentru că, în afară de numeroasele cifre ale numărului apelatului din străinătate, trebuie să mai formăm, înainte, alte 22 de cifre pentru a primi ton pentru exterior”, precizează Dan Popa, specialist IT. În plus, dacă purtăm convorbirea de la calculatorul propriu, în cazul unei conexiuni Internet slabe s-ar putea să avem oarece probleme tehnice (vocea circulă cu întîrziere între apelat-apelant sau apar întreruperi pe fir). VoIP (Voice over IP), în traducere „voce peste protocol Internet”, este o tehnologie alternativă la rețelele tradiționale de voce prin care legăturile telefonice se realizează folosind pentru transport rețelele de date cu protocol Internet. Apelurile telefonice se pot efectua fie utilizînd un telefon fix obișnuit fie de la PC către orice telefon destinație. „Semnalul de tip voce (analogic) este convertit în semnal digital, care apoi se comprimă și este transformat în pachete IP. Transmiterea/transportul către destinație al pachetelor IP se face peste infrastructura de date, în final semnalul fiind preluat de un dispozitiv care il reconvertește în formatul inițial (semnal voce analogic)”, explică Dan Popa. Cartelele preplătite de PCNET Voice au valori de 5,10 și 20 de dolari (fără TVA). Tarifele practicate de PCNET sînt de patru ori mai mici decît cele practicate de RomTelecom la apelurile internaționale prin telefonia clasică. Astfel, un minut vorbit cu Statele Unite costă la PCNET 9 cenți (la convorbirile PC-telefon) și 12 cenți (la cele telefon-telefon); la RomTelecom costă între 45-49 de cenți.
Pe piața cartelelor preplătite VoIP a intrat și furnizorul de Internet Euroweb România. Oferta companiei cuprinde cartele de 10, 20 și 50 de dolari, iar un minut vorbit cu Statele Unite costă 16 cenți. Cei care doresc să apeleze alte țări din Europa vor plăti 18 cenți pe minut, iar pentru destinațiile situate în emisfera sudică (Australia, Africa de Sud, America de Sud) tariful nu depășește 40 de cenți. În principal, cartelele sînt distribuite prin intermediul rețelei de oficii ale Poștei Române. Mare parte dintre convorbirile internaționale sînt realizate de agenți economici, iar pentru aceștia tehnologia „voce peste Internet” nu este necunoscută, fiind practicată ilegal în anii trecuți. Se estimează, după experiența altor țări, că aproape jumătate din traficul internațional pe fix va migra spre telefonia IP.
Autorizațiile s-au redus la două
Politica Ministerului Comunicatiilor, adoptată în ultima parte a anului trecut, a prevăzut că autorizarea operatorilor se face printr-o simplă notificare la un organism înființat pentru a fi arbitrul pieței – Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații (ANRC). De altfel, licențele și autorizațiile în telecomunicații s-au redus de la 20 la două. „Practic, se depune mai întîi notificarea, după care se poate începe activitatea și abia ulterior se obțin autorizațiile necesare”, precizează Ștefan Gherguț, director general al Eurosat – UPC Bacău, unul dintre furnizorii de servicii de telecomunicații locali. Județul Bacău se află pe primul loc din punctul de vedere al notificărilor pentru obținerea dreptului de a furniza rețele și servicii de comunicații electronice. ANRC a înregistrat deja 799 de notificări din partea firmelor care doresc să obțină Autorizația Generală, 670 de companii primind certificate tip, care le atestă dreptul de a furniza rețele și servicii de comunicații electronice. Din punct de vedere al numărului de agenți economici care au primit certificate tip, pe primul loc se află județul Bacău (27 de companii), urmat de Brașov (24) și Neamț (22). Chiar dacă numărul acestor firme este relativ mare nu înseamnă că acestea vor trece rapid la treabă. Abia de acum încep investițiile în infrastructură, urmînd ca intrarea efectivă pe piață să se facă de anul viitor sau chiar mai tîrziu.
Liberalizarea telefoniei fixe a adus bucurie și în rîndul operatorilor de telefonie mobilă, Orange, Connex și Zapp, datorită faptului că abonații lor pot să efectueze convorbiri internaționale fără intermedierea RomTelecom. Pentru Orange România, primul efect al liberalizării pieței telefoniei fixe și cel mai important este posibilitatea stabilirii de legături internaționale (voce și date) la un cost optimizat și de o bună calitate pentru utilizator. Aceste legături sînt deja posibile prin intermediul rețelei europene la care Orange România s-a conectat. O dată cu liberalizarea pieței telecomunicațiilor, Connex are posibilitatea să ofere mai multe servicii integrate de comunicații clienților săi din segmentul de afaceri. Mai exact, Connex este în poziția de a oferi companiilor servicii de comunicații mobile de voce și date, servicii de transmisii de date prin rețeaua fixă, precum și acces internațional, toate la standarde mai bune de calitate. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns