Dramaturgul si criticul de teatru George Genoiu a sustinut joi seara in Bacau o conferinta despre „Teatrul românesc in tranzitie”, despre care a afirmat ca se afla „intr-o criza evidenta, o criza financiara, o criza de spectatori, o criza de originalitate in viziuni scenice”. Cunoscutul om de teatru a facut aceste afirmatii in cadrul „Salonului artelor”, intilnire culturala organizata de Directia de Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Bacau, in care George Genoiu a fost sarbatorit pentru implinirea, in august, a virstei de 75 de ani. Printre cei care au aprobat si au sustinut opinia dramaturgului despre criza teatrului au fost actorul Nicolae Rosioru sau poetul Gheorghe Chitimus. „In teatru a penetrat vizibil impostura, a fost eludata traditia si experimentul creativ. De fapt, aceasta marginalizare a traditiei a facut posibila penetrarea diletantismului si marginalizarea valorilor consacrate. Sigur ca e foarte usor sa denigrezi, sa minimalizezi, sa ii consideri pe creatorii mai in virsta dinozauri dar eu in mod polemic am scos recent un volum de teatru care se numeste «Dinozaurul si libelula». Au fost marginalizate valorile consacrate si asistam la o evidenta deprofesionalizare a artei scenice si artei actorului. (…) Cea mai periculoasa este criza morala, care dupa cum se poate observa a devenit foarte agresiva, si din pacate teatrul nu-i face fata, nu aduce in orizontul scenei acele accente de moralitate, acele modele pe care tinara generatie sa le preia. (…) Eu am fost consecvent si am ramas consecvent in «Dramele decaderii» pentru ordine morala, pentru caracterul educativ al teatrului, fara de care viata sociala nu poate sa existe”.
„Am ramas fidel Bacaului…”
Intilnirea a fost si un prilej de a ne opri din graba vietilor noastre asupra personalitatii lui George Genoiu, despre care sa aflam ca, la 75 de ani, mai merita rasfoit. Jucind titlurile pieselor sale reprezentate in Bacau, in tara la teatrele nationale din Tg. Mures si Sibiu, George Genoiu si-a creat in fata publicului din Salon un parcurs al existentei sale finalizind cu o afirmatie care explica de ce dramaturgul ialomitean a creat foarte mult in Bacau: „In mijlocul iernii, am invatat ca in mine exista o vara trainica. (…) Am ramas fidel Bacaului pentru ca aici am gasit, am aflat si m-am identificat cu o stare de spirit cum in putine locuri din lume exista”. Poate in 2008, cind dramaturgul a implinit 75 de ani, un spectacol dupa un text al sau ar fi mai potrivit ca niciodata. Ultimul spectacol dupa o piesa a sa s-a pus in scena, intr-un teatru, in februarie 1999. La aceasta conferinta despre teatrul românesc, singurii oameni de teatru prezenti in sala au fost, in afara celui aniversat, actorii Doina Iacob si Nicolae Rosioru. In cadrul intilnirii, editorul George Genoiu a prezentat cartile pe care le-a editat „Rampa si Ecranul”, printre care monografia „Radu Beligan la 90 de ani”, iar gazda, Cornel Galben, a readus in atentia publicului bacauan aparitia celui de-al patrulea volum din Colectia „Dictionarele Corgal Press”, „Personalitati bacauane”.
Lasă un răspuns