La sediul agenției locale a Autorității Rutiere Române s-a desfășurat, ieri, ședința de atribuire a traseelor județene de transport în comun pentru perioada 31 martie 2003 – 1 aprilie 2004. Cele 105 trasee au fost grupate în 74 de oferte, pentru trei zone: Bacău, Onești și Comănești. Pentru marea majoritate a ofertelor s-a înscris cîte un singur ofertant, mulți operatori de transport preferînd să-și „împartă” dinainte traseele. Pentru zona Bacău, cele mai multe trasee au fost adjudecate de SC Transport Bistrița, care este și cea mai mare societate de profil din județ. Și Trans Lia a obținut cîteva trasee, la fel ca și societatea Chilianu Com. Traseele Bacău – Tătărăști, Bacău – Găiceana și Bacău – Cetățuia nu au primit nici o ofertă și, prin urmare, au rămas neacoperite pînă atunci cînd un operator va deveni interesat în acest sens. La Onești și Comănești, Trans Moldova și Onetrans și-au împărțit traseele și nici una dintre oferte nu a făcut obiectul licitației. Un traseu care a ridicat dicuții a fost Dofteana – Onești, pe care, după cum murmurau unii dintre participanții la licitația de ieri, s-ar desfășura curse fără nici un program și fără „acte-n regulă”. Momentul de vîrf al ședinței a fost stabilirea punctajului pentru trei oferte la care s-au înscris cîte doi ofertanți. Pentru Bacău – Chetriș au depus documentația SC Transport Bistrița și Anges Trans. Bistrița a cîștigat datorită punctajului mai mare obținut la criteriul duratei neîntrerupte de efectuare a cursei respective în trecut. Ambele firme s-au înscris în „competiție” cu autobuze foarte vechi, fabricate în 1982, cu grad de confort IV (pentru care nu au primit nici un punct). Aceleași firme au concurat pentru traseele Bacău – Galbeni și Bacău – Geoseni, cîștigate din nou de Transport Bistrița, tot datorită experienței superioare pe respectivele trasee. În schimb, Transport Bistrița a pierdut traseul Bacău – Cleja în favoarea societății Trans Lia, care s-a prezentat mai bine la mai multe criterii: vechimea mijloacelor de transport, structura parcului auto și vechimea neîntreruptă pe traseu. Chiar dacă a fost nemulțumit de pierderea unui traseu important, directorul SC Transport Bistrița, Mihai Bălăiță, a precizat că nu contestă rezultatul licitației, dar că în transportul județean există probleme serioase: „Noi încercăm să rezistăm pe piață. Am fost acuzți că deținem monopol. Avem 18 la sută din traseele din județ, unde-i monopolul? Pirateria este o problemă reală. Unii își bagă pile pe la primării, eu nu pot participa la toate licitațiile”. Directorul Bălăiță acuză faptul că o licitație pentru un traseu județean a fost organizată la Primăria Tamași, sub forma uneia pentru transport local. Și reprezentantul firmei Anges Trans a părut destul de nemulțumit de rezultatul licitației, fiind hotărît să depună o contestație în termenul legal de 48 de ore. Șeful agenției A.R.R.Bacău, Valeriu Avram, a precizat că „am încercat să acoperim toate localitățile din județ care au drumuri corepsunzătoare. Important este ca publicul călător să beneficieze de serviciile transportatorilor. Nimeni nu obligă un operator de transport să opereze pe un traseu care nu este rentabil”. Problemele trasnportului județean sînt însă departe de a fi rezolvate, mai ales că miza o reprezintă posibilitatea unor cîștiguri mai bune pentru fiecare dintre firmele de profil. (Codrin POP)
Lasă un răspuns