• primele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto vor fi mai mari pentru conducătorii auto care au provocat mai mult de patru accidente într-un an • deocamdată, nu se va putea introduce sistemul centralizat de evidență a păguboșilor • se vor folosi adeverințele eliberate de către firmele de asigurări
Asiguratorii au rezolvat, cel puțin pentru moment, dificultățile ce se preconizau la introducerea sistemului Bonus-Malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). Prevăzut să fie introdus de la 1 ianuarie 2004, sistemul Bonus-Malus constă în faptul că primele de asigurare vor varia în funcție de numărul de accidente în care este implicat șoferul asigurat. Suma maximă asigurată va fi stabilită de asiguratori și va fi impusă de către aceștia șoferilor care au făcut mai mult de patru accidente în decursul unui an. Cea mai mare problemă la introducerea noului sistem este legată de sistemul informatizat de evidență a accidentelor provocate de către asigurați. Concret, trebuie înființată o bază de date comună a tuturor firmelor de asigurare, astfel încît fiecare asigurator să știe dacă un nou client a beneficiat de desdăunări pe cînd era asigurat la altă firmă. Gheorghe Cîrlan, directorul Asirom Bacău, opinează că nu se va putea crea chiar de anul viitor sistemul de evidență. „Soluția care va fi aplicată este că asiguratul care pleacă de la o societate de asigurări la alta trebuie să obțină de la vechea firmă o adeverință în care să fie evidențiate toate accidentele pe care le-a provocat, dacă este cazul”, anunță Cîrlan. Directorul spune că, în cele din urmă, va fi introdus și sistemul computerizat, pentru care au început deja pregătirile, prin introducerea unui sistem unic de contabilitate la firmele de asigurări.
În cazul în care asiguratul încheie o poliță de asigurare cu altă companie în decurs de mai puțin de un an „cazierul” se transferă în evidențele societății care preia contractul de asigurare. Un șofer nu poate scăpa de categoria în care este încadrat decît după un an de la încetarea contractului sau dacă încheie un nou contract pentru același tip de autovehicul. În cazul în care în termen de un an de la încheierea noului contract, primul contract își pierde valabilitatea, atunci clasa dobîndită în sistemul bonus-malus de primul contract este transmisă contractului nou. Dacă pînă în prezent societățile de asigurare nu puteau încheia preferențial contractele, de la intrarea în vigoare a noilor reglementări, societatea poate refuza încheiarea contractului, dar numai dacă este dovedit că asiguratul are tendințe de fraudă sau a fost condamnat pentru fapte înscrise în Codul Penal.
Cartea Verde devine obligatorie
Liberalizarea circulației serviciilor financiare, capitol important de negociere cu Uniunea Europeană, va atrage cheltuieli suplimentare pentru asigurați. Automobiliștii români, plătitori de RCA, vor avea parte de creșterea sumelor asigurate, concomitent cu majorarea primelor de asigurare. Asigurarea Carte Verde, deocamdată facultativă, va deveni obligatorie. O impune directiva UE care prevede că un contract de asigurare obligatorie auto acoperă orice pagubă sau vătămare produsă pe teritoriul național și al statelor membre. Deocamdată, șoferii români cumpără asigurarea Carte Verde numai pentru perioada în care conduc în afara granițelor naționale. Perioada minimă pe care se contractează asigurarea este de 15 zile. Pentru o lună de șofat prin Europa, asigurarea costă circa 70 de euro, tariful urmînd să crească la 95 de euro.
Prevederile directivei UE stipulează că sumele asigurate obligatorii sînt: 500.000 de euro pe daună, dar limitat la 350.000 de euro pe victimă, în cazul vătămărilor corporale, și 100.000 de euro pe daună, indiferent de numărul victimelor, în cazul pagubelor materiale.
Legislația românească prevede limitele maxime pentru care este răspunzătoare o societate de asigurare: 500 de milioane de lei (aproximativ 17.000 de euro) pe daună, indiferent de numărul victimelor, dar limitat la 100 de milioane de lei (aproximativ 3.000 de euro) pe victimă, în caz de vătămări corporale, și 400 de milioane de lei (aproximativ 13.500 de euro) pe daună, indiferent de numărul victimelor, în caz de pagube materiale. Limitele foarte mici sînt legate de tarifele la fel de mici fixate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Pentru RCA pe teritoriul României, tarifele variază de la 20 de euro pînă la 150 de euro, pentru o perioadă de un an, în funcție de tipul de autovehicul, puterea motorului sau greutatea autovehiculului și în funcție de proprietar, persoană fizică sau juridică. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns