Tineretea este, inainte de toate, o stare de spirit, manifesta in valori de prospetime, vigoare, indrazneala si dorinta de schimbare, un mod de a privi cu alti ochi lumea in care traim. Nu neaparat virsta impune aceasta stare de spirit, ci originalitatea autentica in aspiratia continua a tinerilor spre reinoire, spre sondarea altor universuri de gindire si creatie in arta si literatura si mai ales in muzica. Aceasta asertiune a fost demonstrata din plin atit in concertul corului „Preludiu” al Centrului national de arta „Tinerimea Româna”, cit si in recitalul extrem de original al ansamblului „Archaeus”, dirijat de Liviu Danceanu. Repertoriul a cappela al corului condus de Voicu Enachescu a strabatut un buchet de 17 piese polifonice cu sonoritati cind angelice si celeste, cind viguroase si pline de culoare, in armonii suave si gratioase. Piese al unor compozitori români de recunoscuta reputatie au fost restituite in anvelope timbrale fascinante, cu o suprinzatoare mobilitate a nuantelor si tempourilor. Singura partitura straina – „Die Launige Forelle” de Franz Schoggl – a parcurs un interesant excurs pe o tema schubertiana, transfuzata cu sange mozartian si beethovenian, ba chiar cu sonuri din corul vinatorilor de Wagner.
Onoarea de a inchide editia a-XXIII-a Zilelor Muzicii Contemporane i-a revenit ansamblului „Archaeus”, in repertoriul careia Liviu Danceanu a inclus muzicii de avangarda din varii maniere stilistice. Astfel, piesa „Halucinatii gotice”, de Doina Rotaru, cu aluzii la sacralitate, a pendulat intre coralul gotic si ethosul bizantin, in sonoritati punctuale rezumate la instrumentele de percutie. „Parizianul” Costin Miereanu a oferit „Archaeusului” o remarcabila lucrare, compusa in stilul monofoniilor si polifoniilor lui Stefan Niculescu, cu o imbinare si o transpozitie interesanta intre ritmurile rubato si giusto. Compozitoarea Cristina Uruc se remarca in piesa ei, intitulata „Obsession”, prin sonoritati preponderent omofone, brodate pe constante psiho-ideatice de buna factura. Aidoma si Elena Apostol, care in soundul „Punct, contrapunct” (o aluzie la romanul lui Aldous Huxley), propune structuri si antinomii incitante. Ansamblul „Archaeus” (Anca Vartolomei-violoncel, Rodica Danceanu-pian, Dorin Glica-oboi, Ion Nedelciu-clarinet, Serban Novac-fagot, Alexandru Matei-percutie si Marius Lacraru-vioara) a sublimat cu distilat rafinament piesa lui Liviu Danceanu „Klang – Ludic Farben”un joc spumos intre ludic si ideatic, demonstrind ca umorul poate fi o componenta muzicala profund umana. O asemenea dimensiune am regasit-o si in piesa „Transsonant”de Eugen Wendel, compusa in sonoritati concentrice, care exploateaza cu subtilitate tehnicile si principiile acusticii muzicale. Toate piesele din repertoriul concertului au fost dedicate de autorii Ansamblului „Archaeus”.
Vasile PRUTEANU
Lasă un răspuns