O instituție financiară nebancară (IFN) care a încheiat credite de consum cu clienți băcăuani a fost drastic sancționată, după ce s-a constatat că a încălcat mai multe prevederi ale legislației privind protecția consumatorilor. În urma verificărilor întreprinse în urma unui control tematic, dar și pe baza reclamațiilor venite de la băcăuani, Comisariatul Județan pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bacău a luat măsura sancționării IFN cu nu mai puțin de 127.000 lei pentru constatarea a opt abateri de la legislația în vigoare privind contractele de credit de consum în cazul achiziționării de produse de la comercianți cu plata în rate.
„Controlul a fost efectuat de către echipele instituției în luna ianuarie, în urma verificărilor fiind depistate și sancționate opt abateri, șapte prin amenzi contravenționale în valoare totală de 127.000 lei, iar pentru una s-a dat avertisment – a declarat Alin Năstasă, comisar șef CJPC Bacău. De asemenea, s-a dispus pentru societatea respectivă aducerea contractelor în conformitate cu prevederile legale și încetarea practicilor comerciale incorecte. Este cea mai mare amendă aplicată de către CJPC vreodată, pentru o societate care încalcă drepturile consumatorilor”.
Printre abaterile constatate s-a aflat, au spus reprezentanții CJPC Bacău, transpunerea eronată în ceea ce privește clauzele din contractele încheiate cu consumatorii, pentru acest aspect aplicându-se trei amenzi în cuantum de 85.500 lei. De asemenea, la capitolul „Dobândă”, din contractele încheiate cu clienții persoane fizice, lipseau lămuriri privind nivelul maxim peste care nu poate fi majorată dobânda, iar o altă abatere a constat în lipsa posibilității clientului de a alege modalitatea prin care dorește să își achite ratele. „Pentru ofertă publicitară eronată, – a spus Năstasă – menită în a induce în eroare consumatorul mediu informat, s-a aplicat o amendă de 10.000 lei. În materialele publicitare, ca și în informațiile standard, erau specificate anumite valori atât ale dobânzilor, cât și ale marjei aplicate, dar în contracte se regăseau valori diferite care, bineînțeles, erau mai mari”. O altă abatere constatată de CJPC Bacău la societatea verificată viza aplicarea unei dobânzi penalizatoare, la sume restante, într-un procent cu mult peste cel prevăzut de lege. „Această instituție de creditare folosea o practică comercială abuzivă în relația cu consumatorii, – a explicat Alin Năstasă – motiv pentru care au fost aplicate alte două amenzi în cuantum de 22.000 lei”.
La finele lui 2013, în premieră, o instituție financiară nebancară a pierdut un proces cu Protecția Consumatorului Bacău. Societatea, aflată în proces cu instituția din 2011, a plătit 90.000 lei amendă pentru ilegalități la încheierea contractelor cu clienții, după ceTribunalul Bacău a dat câștig de cauză CJPC Bacău.
Lasă un răspuns