Ce faci dacă ți-au dispărut bani de pe card? Situațiile de acest fel sunt multiple, dar primii pași trebuie făcuți către bancă și către Poliție.
Cea mai mare fraudă cu carduri bancare din Australia, dar orchestrată de români, ne-a atras din nou atenția asupra acestui instrument de plată pe care îl folosim frecvent. Șapte persoane din România au fost acuzate de furt informatic de pe 30.000 de carduri de credit australiene, iar sistemele computerizate a circa 100 de mici firme – precum benzinării sau magazine alimentare – au fost sparte.
Și în Bacău există persoane fizice și societăți comerciale care au rămas fără bani pe carduri. Datele erau folosite pentru tranzacții frauduloase în toată lumea, care au depășit 30 de milioane de dolari. Acesta nu este însă singurul caz de acest gen, iar insecuritatea banilor de pe card ne îngrijorează tot mai mult. Băncile au introdus, în ultimii ani, diferite sisteme de securizare a cardurilor, dar, iată, fraudele se țin lanț. Analiștii estimează că frauda cu carduri și POS-uri a crescut cu 400% în ultimii cinci ani. Întrebarea pe care o punem, vizavi de această situație, este „Ce faci dacă descoperi, într-o zi, că toți banii de pe card au dispărut?”
În momentul în care am constatat că de pe cardul nostru lipsește o sumă de bani, prima atitudine la care ne-au îndemnat bancherii cu care am stat de vorbă a fost să nu ezităm să anunțăm în primul rând banca emitentă a cardului. „Este o anumită procedură, în funcție de incidentul întâmplat – au spus cei de la ING Bank. Cardul poate fi furat sau de pe card poate lipsi o sumă, după o tranzacție, de exemplu într-un magazin sau restaurant, ori pur și simplu prin alte genuri de fraudare. Banca trebuie anunțată în primul moment, telefonic, pentru a se bloca imediat cardul, apoi se depune o contestație specială în acest sens.” Păgubiții pot sesiza, însă, și Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Bacău. „După anunțarea băncii, în primă fază sesizarea se poate face la noi, iar în funcție de faptă sunt sesizate mai departe structurile competente” – ne-a spus inspectorul Narcisa Butnaru, purtător de cuvânt la IPJ Bacău. Colaborarea dintre polițiști și procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) a dat rezultate în timp, dovadă fiind destructarea mai multor grupări infracționale al căror obiectiv consta în infracțiuni informatice desfășurate în principal în afara granițelor.”
Situații cu care te întâlnești mai des
Și mai complicat este atunci când banii sunt atașați cardului de credit, pentru că în acest caz banca nu are nicio vină, iar suma împrumutată trebuie restituită, conform contractului de credit. Două sunt, însă, situațiile cel mai des întâlnite:
1. Ți s-a retras o sumă consistentă de bani fără știrea ta? Anunță banca, dar și poliția, banca fiind responsabilă pentru orice altă operațiune făcută prin cardul tău din momentul în care ai sunat pentru a anunța furtul sau lipsa banilor. Cardul îți va fi automat blocat. Din cauza frecvenței atacurilor asupra cardurilor, atât poliția, cât și băncile sunt mereu extrem de receptive la orice plângere.
2. Ai cumpărat un produs de pe Internet folosind cardul și nu l-ai primit? Mergi la bancă și depui o contestație asupra acestui caz. Banca se va îngriji de toate formalitățile necesare pentru a recupera banii, dar numai în cazul în care cardul folosește tehnologia 3D Secure.
Dacă realizezi că îți lipsesc bani din cont sună, deci, imediat la bancă, pentru că fiecare instituție financiară are un hotline special pentru posesorii de carduri. Sună însă și la poliție și reclamă fapta. Trimite băncii o plangere printr-o scrisoare recomandată, pentru a avea o confirmare de primire. Și, nu uita, toate acestea trebuie făcute în cel mai scurt timp!
Lipsa de vigilență dă ghes infractorilor
Bancherii ne-au reamintit câteva reguli pe care n-ar trebui să le ignorăm. Iată-le:
– Nu comunica niciodată, nimănui, niciun detaliu al contului care ar putea fi utilizat pentru a vi se retrage bani, cu atat mai puțin codul PIN;
– În cazul în care apelezi la 3D Secure, nu fixa niciodată codul PIN ca parte a parolei de utilizator;
– Cea mai bună modalitate pentru a te feri de surprizele neplăcute este să verifici constant suma aflată la dispoziția ta;
– Folosește cardurile cu CIP – sunt mult mai greu de clonat.
Unele bănci oferă serviciul de alertare prin SMS în momentul în care se face o retragere de numerar. Dacă banca la care aveți cardul are și ea această facilitate, poate nu ar strica să o alegeți. În acest fel, veți ști imediat dacă cineva retrage bani din cont;
– Când folosești cardul acoperă cu mâna degetele cu care introduci codul PIN;
– Folosește un ATM interior, mai puțin expus la atacuri;
– Folosește cât mai rar PIN-ul la comercianți;
– Dacă nu ai timp să-ți verifici regulat contul, folosește extrasul de cont pe e-mail. Majoritatea băncilor îi despăgubesc pe clienții care au pierdut bani, însă doar dacă furtul este raportat rapid;
– Numărul de contact al băncii trebuie introdus în telefonul mobil, pentru a putea lua legătura rapid, în caz de nevoie;
– Fii ușor de găsit de bancă. Dacă există suspiciunea unei fraude, trebuie să poți fi ușor de contactat. Lasă-ți numărul de telefon și o adresă de e-mail. (Petru DONE, Ramona IONESCU)
Iulia a zis
baieti destepti
bibi a zis
destepti pe dracu !! sa te duci la bancomat sa bagi cardul si sa vezi ca ai sold 0 lei si tu stii ca ai bani pe card ,sa te vad atunci cum faci Iulia . Cunosc persoana care era sa faca atac de cord langa bancomat .