– în locul unei investiții serioase într-un sistem de securitate performant, magazinul Luceafărul din Bacău a montat la uși sisteme antifurt, folosite la asigurarea bicicletelor – orice modificare trebuie anunțată la firma de pază, însă reprezentanții acesteia se fac că nu știu cu exactitate cine le-a montat – la ora închiderii, ușile sunt legate pe interior
După trei săptămâni de la comiterea jafului din complexul comercial „Luceafărul”, ușile magazinului sunt încuiate mai nou cu lacăte antifurt pentru biciclete. La fiecare intrare în magazin, pe mânerul principalelor uși de acces sunt legate astfel de dispozitive. Niciun angajat al magazinului nu a vrut să comenteze cu privire la „suplimentarea” măsurilor de securitate, oamenii fiind mai curând speriați de faptul că au fost întrebați despre acest aspect. Poate cele întâmplate în magazin, poate teama că și-ar putea pierde locul de muncă dacă vorbesc cu reprezentanții presei băcăuane i-a făcut pe angajații firmelor care funcționează la parterul complexului Luceafărul să fie suspicioși și să vadă în toată lumea un posibil infractor. Oamenii lucrează în tensiune, se uită tot timpul în stânga și-n dreapta și sunt atenți la toate mișcările și gesturile clienților. Deși dispozitivele antifurt sunt legate de mânerele ușilor, acest lucru se pare că a trecut neobservat în rândul clienților. „Nu am dat atenție acestui aspect, însă acum că am văzut, cred că este o măsură de precauție. Am auzit că s-au furat câteva kilograme de bijuterii într-o noapte, dar nu știu dacă au fost prinși autorii. Probabil că antifurturile au fost puse pentru a întări sistemul de securitate al clădirii”, a spus Ioana Macovei, clientă a magazinului.
Jaful a fost secretizat
Jaful bijuteriilor de la Luceafărul a ținut capul de afiș în știrile locale și naționale timp de câteva zile. La început s-a vorbit despre furtul a 15 kilograme de aur, după care s-a declarat oficial că au dispărut doar 10 kg de bijuterii. După alte câteva zile, s-a revenit pe tema acestui subiect și s-a spus că în urma inventarierii aurului s-a constatat că au dispărut între 5 și 7 kg de bijuterii. Cert este că cele două standuri atacate de hoți nu și-au reluat activitatea până în prezent, iar locul continuă să fie monitorizat. Despre suspecți, se pare că sunt cinci la număr, iar modul de operare arată că băieții erau familiarizați cu magazinul și mai ales cu sistemul de securitate al complexului. S-a mai zis că ușa de la intrare nu era forțată, că agentul de pază nu a observat urmele de efracție, că bijuteriile au fost scoase delicat din suporturi și că doi dintre senzorii de mișcare și de prezență erau blocați de o reclamă publicitară. Poliția s-a contrazis în declarații cu firma de pază Azia Security Systems Bacău și de atunci s-a întrerupt firul evenimentului.
Orice modificare trebuie anunțată
Printr-o adresă datată 21 ianuarie 2013, a doua zi după comiterea furtului de bijuterii, reprezentanții SC Azia Security Systems SRL Bacău, îl înștiințau pe directorul magazinului Luceafărul că, în urma evenimentului din noaptea de 19/20 ianuarie 2013, orice configurare de spațiu făcută va fi adusă la cunoștința firmei de pază prin notificare scrisă. „Amplasarea reclamelor, bannerelor sau a altor materiale publicitare care pot afecta elementele sistemului de supraveghere electronică se va face numai după înștiințarea prealabilă a SC Azia Security Systems SRL. Datorită reconfigurării recente a spațiului se impune completarea sistemului de supraveghere electronică”, a precizat Jan Croitoru, administrator Azia Security Systems Bacău.
Declarații contradictorii
Deși a precizat clar că orice modificare survenită în spațiul comercial trebuie anunțată, administratorul firmei de pază susține că nu știe cu exactitate cine a montat dispozitivele respective. „E posibil să le fi montat compartimentul tehnic, însă trebuie să verific”, a declarat Croitoru. Cu toate că nu știa despre ce este vorba, administratorul Azia Security Systems a spus că dispozitivele respective nu se numesc „sisteme antifurt”, ci „contacte magnetice”. Proprietarul spațiului comercial, Vasile Chițac, și Petre Neacșu, directorul administrativ al magazinului, au fost contactați telefonic pentru eventuale lămuriri, însă apelurile au rămas fără răspuns.
Lasă un răspuns