Grupul de firme Agricola a înregistrat, în primul trimestru al anului, o cifră de afaceri de 117,964 mil. lei, cu 5% mai mult față perioada similară a anului trecut (112,953 mil. lei). Agricola Internațional, cea mai importantă companie a Grupului de firme Agricola, în care sunt integrate lanțul de producție al cărnii de pasăre, rețeaua proprie de magazine și operatorul logistic, a înregistrat în primele trei luni o creștere a cifrei de afaceri cu 11%, ajungând în prezent la circa 79,625 mil. lei (de la 71,742 mil. lei anul trecut).
Rezultatele sunt în linie cu obiectivele stabilite pentru anul în curs, în care companiile Grupului Agricola și-au fixat obiective de creștere între 5 și 15%. Deși debutul anului a fost marcat de discuții aprinse referitoare la carne și produsele din carne, vânzările de carne de pui au crescut 8% în volum, în primele trei luni, comparativ cu perioada similară din 2012, iar în valoare cu 24%, parțial din creșterea cu puțin peste 10% a prețului de vânzare în ultimul an calendaristic, dar mai ales datorită creșterii ponderii produselor tranșate (cu valoare mai mare) în mixul de produse comercializat și din atingerea unei proporții de 85% a produselor refrigerate vândute. Față de trimestrul IV al anului trecut, prețul mediu la carnea de pasăre este cu 4% mai mic. „Creșterea prețului de vânzare la carnea de pasăre, din 2009 și până astăzi (cu plusurile dar și cu deflația de preț mediu din 2010) – spune președintele Grupului, Grigore Horoi – cumulează 17%. Cu alte cuvinte, prețul mediu al cărnii de pasăre a evoluat în ultimii patru ani în ritm cu inflația. În același interval, grâul s-a scumpit cu 145%, porumbul cu 132%, șrotul de soia cu 55%. În contextul în care 75% din kilogramul în viu a puiului broiler înseamnă furaj, iar 80% din costul furajului însemnă cereale și șroturi, cred că este inutil să mai arăt cât de mare este presiunea creșterii costului kilogramului de carne de pasăre. În același timp, salariul mediu în România reprezintă 0,29% din media veniturilor din Uniunea Europeană, deci prețul la raft nu mai poate crește. Este evidentă, așadar, și presiunea plafonării prețului la raft, din cauza puterii de cumpărare afectate a populației. În acest context, ajutorul de stat pentru bunăstarea păsărilor, care anul acesta se plătește din fonduri UE, scade în termeni reali la 56% din ajutorul acordat aviculturii anul trecut și, practic, nu poate acoperi creșterile de preț din amonte. Iar avicultura este o industrie în care marja medie este de doar 1,2 – 2%.”
Cifrele de mai sus sunt suficiente să înțeleagă oricine cât de încordată este situația acestei industrii, care plătește anual aproape 600 de milioane de lei taxe la stat, are aproape 30.000 de angajați direcți, de care depind alți 126.000 de angajați din industrii conexe. „Este normal să să fim cel puțin nedumeriți când auzim aprecieri că românii ar mânca mai scump decât în Germania, de exemplu – a opinat Grigore Horoi. Adevărat, sparanghelul e mai scump în România, dar carnea de pasăre și produsele din carne se vând la prețuri cu 30 -65% mai mici decât în țările UE, în condițiile în care România are TVA de 24%, iar țările ale căror prețuri le comparăm au TVA cuprinsă între 5 și 15%.”
Vânzările la salamuri crude-uscate realizate de Salbac, companie din Grupul Agricola, au crescut în primul trimestru cu 16% față de aceeași perioadă din 2012. În continuare, grupa salamurilor crude-uscate performează, în vreme ce grupa salamurilor fierte-afumate înregistrează o ușoară scădere a volumelor, în trendul pieței. Pe ansamblu, Salbac are o creștere a cifrei de afaceri de 14% față de anul trecut. „Suntem încrezători că vom menține tendința de creștere la salamurile noastre crude-uscate, unde performăm de ani buni și unde Salamul de Sibiu Agricola, prin poziția sa de lider în segmentul de piață, ne ajută foarte mult. Aceasta în condițiile în care piața cărnii procesate continuă să se contracte” – a apreciat Grigore Horoi.
La semipreparate și produse de tip ready-meal, obținute la Europrod, în primul trimestru s-a înregistrat o scădere cu 15% a volumelor vândute și o diminuare ceva mai mică a cifrei de afaceri. „La această categorie de produse vorbim, de asemenea, de o contractare a pieței, cu siguranță influențată direct de puterea de cumpărare – a precizat președintele Agricola. Sunt, în definitiv, produse de nișă, iar eu cred că una dintre soluțiile de revenire va veni din creșterea exporturilor. Oricum, colegii de la Europrod au înregistrat un rezultat bun în martie și aprilie, când au comercializat 80 de tone de produse de post, dublu față de anul trecut.”
Și la ouă pentru consum, produse la Avicola Lumina Constanța, s-a înregistrat o diminuare de 10% a vânzărilor, față de primul trimestru al anului precedent, principalul motiv fiind o supraproducție în țările vestice, care a condus la o scădere dramatică a prețului pe întreaga piață a Uniunii Europene.
CRINA a zis
S DIVIDENTE CAND LUAM?