Salutate de un public vibrant, cele doua concerte dirijate, miercuri si joi, de Ovidiu Balan la Filarmonica „Mihail Jora”, au pus in valoare frumuseti sonore nenumarate, din genuri de creatie foarte diferite. Programul repertorial a fost dictat de insasi elevatia spirituala a inspiratului muzician. Nu atit performanta rarisima de a pregati intr-un timp relativ scurt doua concerte, cit puterea de a suscita o stare semnificativa de receptivitate a ascultatorilor (printr-un delicat proces de ecologie emotionala), reprezinta calitatea esentiala a maestrului Balan. Sub mina lui, pina si o muzica cu rezonante preclasice, cum e „Simfonia concertanta” de Karl Dittensdorf, capata valente valorice prin efecte instrumentale bine plasate, interpretate cu talent rafinat de Iulian Balog (viola) si Stelian Dima-Resmerita (contrabas). Ambii solistii au distinctie de stil si eleganta interpretativa – calitati dublate de o subtila meditatie asupra partiturii. Aceeasi dexteritate si velocitate, aceeasi verva iscoditoare aidoma celor doi solisti, a probat si Emil Stancu, care a dat o tenta luminoasa „Concertului pentru oboi si orchestra” de Mozart. El are simtul armoniei proaspat si coloritul viu, care-l particularizeaza printre interpreti. Programul serii s-a incheiat cu un „Concert pentru clarinet si orchestra” de Gerald Finzi – o lucrare dramatica, contrastanta, careia solistul Sergiu Musat a stiut cum sa impuna o anume temperanta sonoritatilor adesea vehemente.
Al doilea concert a continut un program rar uzitat ca densitate simfonica. Inceput cu o lucrare foarte grea, cu tensiuni extreme si salturi ritmice derutante, „Concertul pentru vioara si orchestra” de K. Panderecki a solicitat la maximum intregul aparat orchestral si, indeosebi, un efort remarcabil din parte dirijorului. Ovidiu Balan si violonistul Hugo Ticciati (Anglia) l-au talmcit cu multa inventivitate si cu un simt deosebit al echilibrului de constructie, gradindu-i sonoritatile cu indeminare. Apoi, pianistul Dario Bonuacelli (Italia) a dat o rara distinctie si noblete „Concertului in sol” de Ravel, cu o viata ritmica datorata unor mari variatii de valori si accente.
Cu o netagaduita expresivitate, Raluca Patras (vioara) si Vanda Multhaler (violoncel) au comunicat cu rafinament „Dublul concert” de Brahms, in toata vibratia lui dramatica si in toata bogatia lui de idei. Totul la soliste s-a numit distinctie, claritate, emotie si muzicalitate de ordin interior, valorificate prin posesiunea superioara a mijloacelor instrumentale. Astfel, actuala stagiune muzicala devine una dintre cele mai stralucite si mai prodigioase din ultimii 20 de ani.
Vasile PRUTEANU
Lasă un răspuns