În urmă cu cinci ani, o stare euforică plutea în Consiliul Județean, a cărei sursă răzbea din biroul președintelui Dragoș Benea. Aici încolțea ambițiosul proiect de modernizare a Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău, printr-un proiect-pilot la acea vreme, un parteneriat public – privat. În 2009 s-a semnat contractul cu firma Blue Aero (un „pui” al lui Blue Air), singurul ofertant din vreo opt interesați. Anii au trecut, iar cele 45 milioane de euro cât trebuiau investite s-au materializat în săparea unor șanțuri. Acum, contractul de concesionare a fost trecut la eșecuri, iar starea de beatitudine s-a transformat în agonie. S-au realizat însă doar circa 13% din investiții. Consiliul Județean se pregătește acum să rezilieze contractul de modernizare. Iar Blue Air va rămâne cu banii încasați din vânzarea biletelor de-a lungul anilor.
Claudiu TĂNĂSESCU
Semnele de slăbiciune ale concesionarului Blue Aero au început să apară încă de la începutul contractului, dar mai-marii Consiliului Județean, în frunte cu Dragoș Benea, le-au tolerat, legați fiind de mâini și de picioare de termenii contractuali. Un contract care nu a fost făcut public și abia la ultima ședință de CJ, de luna aceasta, Dragoș Benea a promis că va face niște copii din clauzele contractuale pentru aleși, pe care să le prezinte la o ședință viitoare. Acționarul majoritar de la Blue Aero este Blue Air, iar la rândul ei, 89% din Blue Air au aparținut de Romstrade, deținută de omul de afaceri Nelu Iordache. În urma problemelor acestuia cu DNA, buba la aeroportul băcăuan s-a spart și odată cu vânzarea Blue Air a devenit clar pentru toți că acest contract de modernizare s-a dus pe Apa Sâmbetei.
Imediat, președintele Dragoș Benea a recunoscut că “ne îndreptăm spre rezilierea contractului” și că acest contract “este un eșec”. La ultimă ședință a Consiliului Județean Bacău, președintele Dragoș Benea a mai subliniat că acest contract a avut un risc 0 pentru instituția pe care o conduce. “Riscul Consiliului Județean la această investiție a fost 0, pentru că noi nu am venit cu nicio sumă de bani – a declarat președintele Consiliului Județean. Nu este o ipostază dramatică, ci a unui aeroport care funcționează. Din 2003 și până în 2009, CJ a alocat circa un milion de euro pentru cheltuieli salariale. În septembrie 2013 se va rezilia acest contract. Atât s-a putut face, iar din septembrie vom face o analiză și vom încerca să extindem aerogara și parcarea”.
Dragoș Benea uită însă de cei peste 500.000 de lei cheltuiți din bugetul județului pentru organizarea procedurii de licitație. Și mai ales de banii pe care Blue Aero i-a încasat anual de la aeroport, din 2009 încoace, care nu sunt de loc de neglijat și se ridică la câteva milioane bune de euro.
Se caută avocat să se ia la trântă cu Blue Aero
Cum la început de drum s-a plecat cu un puternic consorțiu de consultanță, acum CJ se mulțumește cu măcar un avocat mai priceput care să vegheze la buna desfășurare a lucrurilor. Măsura este însă una de precauție, deoarece deocamdată nu se știe dacă acest contract se va rezilia amiabil, prin acordul părților, sau se va ajunge în instanță, unde ar putea dura ceva ani până când se va stabili cine a avut de câștigat sau de pierdut din acest contract de concesionare.
CJ Bacău mai are însă o sulă în coaste pusă de Blue Air, principalul operator de zbor de pe aeroportul din Bacău. Abia în ultimul an, CJ Bacău și Regia Aeoportuară au început să se gândească la alți operatori. În Bacău este a doua bază din țară a Blue Air-ului, după Capitală. Din cei 1.000.000 de pasageri anuali, 400.000 se îmbarcă/debarcă din Bacău. În prezent, Blue Air operează zboruri cu opt aeronave, către 30 de destinații europene cu plecare din București, Bacău și Sibiu.
După rezilierea contractului, Aeroportul Bacău se va întoarce de unde a plecat în 2008. Cum CJ Bacău nu va avea bani să continue singur lucrările, în ultima perioadă se vehiculează tot mai mult un parteneriat public, între Primărie, Consiliul Local și Consiliul Județean Bacău.
Lasă un răspuns