– concesionarul Aeroportului Bacău a vărsat peste 42 milioane de euro în contul escrow, pe care apoi i-a retras după cum a vrut, chiar sub titlul de plăți în avans lucrări u acesta lucru a fost posibil deoarece Regia Aeroportură Bacău nu a avut niciun cuvânt de spus în gestionarea acestor bani, singura semnătură de care a fost nevoie fiind a inginerului independent – banii s-au învârtit între firmele lui Nelu Iordache, implicate în realizarea contractului de lucrări la aeroport
Claudiu TĂNĂSESCU
Luna aceasta se va rezilia contractul de concesionare la Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău. Termenul limită a fost 14 septembrie, când firma Blue Aero, cea care a concesionat aeroportul, trebuia să finalizeze investiția de circa 45 milioane de euro. „Procedura de reziliere a început, iar acum lucrăm la grafic – a declarat Oana Chelaru, directorul Aeoportului Bacău. Se fac centralizări, se trimit notificări, se lucrează la întocmirea comisiei care se va ocupa de transferul bunurilor de la concesionar înapoi la Regie. Sperăm să nu fie impedimente de la concesionar. Din câte am înțeles, verbal, ei au renunțat la ideea de a mai salva acest contract”. Deși Blue Aero a plătit la zi partea de chirii și alte cheltuieli, mai are însă față de Regia Aeroportuară o datorie de circa două miliarde de lei vechi, provenită din penalități de întârziere, sumă în jurul căreia se vor învârti condițiile de reziliere.
Concesionarul și-a dirijat banii după bunul plac
Firma care a concesionat aeroportul băcăuan a depus într-un cont escrow puțin peste 42 de milioane de euro, bani pe care a avut posibilitatea să îi investească în lucrări. Blue Aero a și făcut acest lucru, retrăgând periodic din bani, însă prea puține obiective au fost finalizate, multe dintre plăți figurând ca avans de lucrări, lucru de astfel arătat și în raportul de activitate al directorului Oana Chelaru. „Ei au realizat parcarea pentru avioane pe două hectare, din turn au realizat 11 procente, adică fundația și niște stâlpi, din noul terminal un procent, adică săpăturile. Pista au făcut-o înainte de a concesiona, investind 6 milioane de euro” – a mai spus Oana Chelaru. Din raport reiese că Blue Aero a plătit către Romstrade, altă firmă a lui Nelu Iordache, de exemplu, peste 17 milioane de euro, din contul escrow, pentru contractul de execuție lucrări. Alte 4,5 milioane de euro s-au dus pe TVA -ul aferent facturilor emise de Romstrade către societatea de concesiune. Alte 14 milioane de euro au fost scoase, de exemplu, conform facturilor fiscale emise de Romstrade către societatea de concesiune și certificate de inginerul independent, pe baza situației de lucrări, după cum urmează: 755.000 euro servicii de proiectare, 4,371 milioane euro contravaloare obiectiv platformă îmbarcare debarcare, 190.000 euro lucrări la turnul de control, 8,6 milioane de euro elemente de asamblare aferente mai multor investiții, 30,5 milioane de euro lucrări de execuție garaj utilaje, 44.000 euro lucrări deviere rețele, 253.000 euro lucrări canalizare sau 150.000 euro organizare șantier. Investițiile realiate de concesionar se situează, în total, undeva la 13 procente din ceea ce trebuia făcut. În decembrie 2012 a fost recepționat obiectivul „Platformă” și, în paralel, s-au executat lucrări la obiectivele: GSE garaj utilaje, executat în proporție de 7%, turn control și anexă executat în proporție de 11%, canalizare nouă a spațiului de rulaj, care în prezent este executată în proporție de 17%, terminal, care în prezent este executat în proporție de 1% (doar groapa pentru acest obiectiv).
Băcăuanii nu au avut nicio pârghie asupra contului escrow
„Mecanismul contului escrow nu avea ca implicare Consiliul Județean sau Regia Aeroportuară – mai spune directorul Aeroportului. Inginerul independent era cel care își punea semnătura. Așa a fost contractul atunci, întocmit de firma de consultanță. Blue Aero a venit cu banii și nu puteam noi să dirijăm ce fac ei cu banii lor, mai ales că județul nu a contribuit cu niciun leu la acest contract de concesionare. Ei au înaintat avansuri de lucrări către firmele din grupul lor și acum sunt neînțelegeri chiar între ei pentru recuperarea banilor. Noi însă avem alte două pârghii. Pe de o parte sunt penalitățile, iar pe de alta capitolul de daune interese. Se va evalua situația pe cei trei ani, se va angaja un evaluator independent care va stabili exact ce s-a făcut, cât, veniturile, cheltuielile, cum s-au cheltuit banii din contul escrow și la final se va trage linia”. Aceste daune interese, mai precizează Oana Chelaru, vor fi un fel de pedeapsă pentru concesionar. În cazul în care ceea ce va stabili evaluatorul independent nu va fi pe placul uneia dintre părți, se va putea ajunge în instanță, fapt pe care conducerea aeroportului l-a luat în calcul prin intenția de a achiziționa servicii juridice specializate pentru astfel de conflicte.
Blue Aero este o societate deținută în totalitate de BlueAir SA, compania aeriană care, conform ultimelor informații, ar fi trebuit să fie vândută unui grup de acționari format din doi foști piloți de la Blue Air și o firmă de turism din Belgia, care în trecut a făcut afaceri cu Blue Air și mai nou are și calitatea de General Sales Agent pentru suma de 30 milioane de euro. Plata acestei sume de către noul cumpărător nu e confirmată, în schimb banii din vânzările de bilete Blue Air sunt transferați în totalitate către firma belgiană încă din aprilie 2013.
Pentru băcăuani, principala întrebare este ce se va întâmpla cu noua companie și în ce măsură zborurile de pe Aeroportul Bacău vor mai fi operate de noul Blue Air Management Solutions care, prin pierderea concesiunii Blue Aero e posibil să nu se mai simtă atât de confortabil pe Aeroportul Bacău.
eugen comorasu a zis
la noi ca la nimeni , ei dau banii ei ii iau inapoi si noi platim si taxe si inpozite la acesti bani care de fapt nu exista ,si datoriile romaniei se aduna ,si bietu roman plateste cu virf si indesat prostiile care altii le fac,oare pina cind mai putem rezista .TREZITIVA FRATILOR
beby a zis
Intenția a fost bună! Sa avem un aeroprt modern,nu era un lucru rău! Dar din păcate nu s-a materializat! Și Neluțu Iordache e la racoare!!!
Caragiale a zis
Trebuia asteptata data finalizarii pentru a constata ca nu s-au executat lucrarile din contract? Dar a existat un grafic de executie a lucrarilor si o clauza de reziliere in caz de nerespectare a unor stadii intermediare? Intr-un articol anterior, ati citat un individ, fie din CA al aeroportului, fie din CJ, care spunea ” – Data viitoare dirigintele de santier trebuie sa fie angajat de noi!” (citat aprox.-nu am gasit articolulu). Pai si pana acum al cui a fost? A lu’ Iordache? Si Procuratura nu s-a autosesizat? Aeroportul, ca de altfel toate celelalte regii, institutii care au de a face cu banul public, este infestat cu fel de fel de trepadusi, odrasle sau rude de-ale sclavilor lui Hrebenciuc/Benea si e normala situatia de la aeroportul bacau cat timp e sub tutela CJ. Ar trebui trecut in proprietatea Primariei Bacau si lucrurile cred ca vor intra cat de cat pe fagasul normal.
sandu a zis
Bine ca avem director, salar frumos……