Noțiunea de drepturi ale pasagerilor aerieni cuprinde în general trei mari categorii: drepturile pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, drepturi reglementate prin Regulamentul 261/2004; drepturile pasagerilor în cazul întârzierii, distrugerii sau pierderii bagajelor, reglementate prin Convenția de la Montreal; drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă pe durata călătoriei, reglementate prin Regulamentul 1107/2006.
Regulamentul 261/2004 se aplică pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru și celor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul, în cazul în care operatorul de transport aerian este transportator comunitar.
De prevederile acestuit regulament pot beneficia toți pasagerii indiferent de naționalitate ori de cetațenie, indiferent dacă este sau nu cetățean al unui stat membru UE.
Potrivit Curții Europene de Justiție, un zbor este anulat atunci când zborul este programat anterior și întârziat este transferat pe un zbor alternativ. În această situație, pasagerii au aceleași drepturi ca cele prezentate în cazul întârzierii zborului. Au dreptul și la compensații în cuantumul arătat anterior.
Pasagerii nu pot primi compensații în următoarele cazuri: dacă sunt informați despre zbor cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută; dacă sunt anunțați de anulare într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută; dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de două ore de la sosirea prevăzută; dacă operatorul de transport aerian face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate.
Și problemele tehnice pot fi considerate împrejurări excepționale numai dacă reprezintă urmarea unor evenimente care, prin natura lor nu sunt inerente activității normale și scapă de sub controlul efectiv al acestuia.
În cazul în care bagajul dumneavoastră întârzie ori s-a pierdut, trebuie să completați și să depuneți imediat o reclamație (Property Irregularity Report – PIR) la serviciul specializat din cadrul aeroportului. Reclamația o completați în două exemplare, unul îl păstrați dv., dar luați și un număr de înregistrare. Reclamația trebuie să cuprindă următoarele: biletele, tichetele de îmbarcare, PIR, listă a obiectelor din bagaj și documente doveditoare. După depunerea reclamației, operatorul de transport aerian vizat trebuie anunțat în termen de maximum șapte zile.
Dacă un bagaj înregistrat nu ajunge la destinație în 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească ori s-a pierdut și transportatorul recunoaște pierderea, pasagerul este îndreptățit să solicite compensații.
Convenția de la Montreal stabilește că operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului, dar nu reglementează o procedură de stabilire și acoperire a daunelor provocate în aceste situații. Se stabilește o limită de răspundere a transportatorului aerian de aproximativ 1.000 de euro. Cel care stabilește în practică valoarea despăgubirilor este operatorul de transport, pe baza documentelor anexate de pasageri.
În cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dipoziția pasagerilor o sumă de bani pentru produsele de strictă necesitate, fie rambursează sumele plătite pentru aceste produse, pe baza documentelor anexate la reclamație. Deci trebuie să solicitați aceste sume. Nu vi se plătesc din propria inițiativă a operatorului de transport!!
Dacă consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj, în practică, conform propriilor reguli de transport, se acordă o despăgubire de apropximativ 20 euro/kg.
Dacă nu sunteți mulțumiți de valoarea despăgubirilor, iar încercările de soluționare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluționare alternativă a disputelor nu dau rezultat, vă puteți adresa instanțelor de judecată, care vor face o evaluare a daunelor și vor dispune în consecință.
Avocat DANIELA GOGAN
Baroul Bacău
avocatgogan@gmail.com
Lasă un răspuns