Conform declarațiilor secretarului de stat Raed Arafat, avionul trebuia să meargă în misiune în cazul de transplant de la Oradea, dar pentru că îi lipsește o piesă este hangarizat la Aerostar, în așteptarea unei piese de schimb. Aerostar nu se ocupă de reparația lui
Aeronava SMURD, ultraperformantă, care trebuia folosită pentru a duce la Oradea echipa de medici și organele umane necesare unui caz urgent de transplant se află în hangarul Aerostar, din Bacău, în așteptarea unei piese de shimb. Această explicație a fost dată chiar de Raed Arafat, părintele sistemului de urgențe medicale SMURD și secretar de stat în Ministerul Sănătății. „Avionul nou – a declarat Raed Arafat agenției de presă Hot News – a fost folosit în mai multe operațiuni de transplant până acum. În acest moment, este în revizie la Aerostar Bacău, pentru că îi lipsește o piesă”. Președintele companiei Aerostar, Grigore Filip, a explicat că avionul este doar hangarizat la Bacău. „L-am primit fără nicio obligație, nu am pretins nici măcar o plată pentru hangarizare – ne-a declarat, în exclusivitate Grigore Filip. Nu a fost adus pentru reparații, ci numai pentru a sta la noi până se va găsi piesa de schimb. Nu e responsabilitatea noastră nici reparația nici procurarea piesei de schimb”.
Pilotul Adrian Iovan și o studentă în anul al V-lea la Institutul de Medicină Militară din București și-au pierdut viața după ce un avion de mici dimensiuni, de tip BN2, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forțat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă greu accesibilă, aflată la granița județelor Cluj și Alba. În avion se aflau patru medici. Echipa medicală mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani, care a suferit un accident vascular cerebral. Avionul aparține Agenției Naționale de Transplant și decolase de pe Aeroportul Băneasa, din București. Aparatul avea o vechime de circa 40 de ani.
Potrivit medicului Raed Arafat, noul avion al SMURD se află în revizie la Aerostar deoarece îi lipsește o piesă. Acesta este un Piper Cheyenne de generația a III-a, fabricat în Statele Unite, care a costat un milion de euro și a fost cumpărat din Austria, cu banii de la românii care au direcționat 2% din impozitul pe venit către Fundația SMURD, dar și din sponsorizări. Avionul este în folosință din iulie 2013 și a fost folosit de SMURD în sute de cazuri. Raed Arafat spunea încă de anul trecut că acest avion va sta si la dispozitia echipelor de prelevare, dar în presă au apărut opinii care susțin că aeronava a fost folosită exclusiv de SMURD și nu a fost disponibilă pentru misiuni de transportare a organelor. Pentru transportul organelor sunt folosite alte două aeronave: un Seneca, vechi de peste 20 de ani, și un Britten Norman Islander, avionul implicat în accidentul de luni.
Avionul Piper PA-42 Cheyenne III a fost achiziționat în anul 2012, ca avion second hand cu 5.500 de ore de zbor efectuate și este dotat cu echipamente medicale noi, conform standardelor europene, pentru misiuni umanitare de salvare a pacienților în stare gravă, pe timp de zi și noapte, în condiții meteorologice complexe. În cazul condițiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur și permite executarea unor misiuni care nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD. Avionul este botezat „Monica Cardoș”, primul medic SMURD căzut la datorie în urma prăbușirii elicopterului SMURD Mureș din 2003, la Cojocna, în județul Cluj.
Raed Arafat a promis, însă, că va publica o listă a zborurilor efectuate de acest avion.
Lasă un răspuns