În februarie 2014, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a declarat ilegală taxa de poluare instituită în 2012. Taxa de poluare a fost introdusă prin Legea nr. 9/2012 și trebuia plătită o singură dată atât pentru autovechiculele noi, cât și pentru cele second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă acestea provin din țară sau din Uniunea Europeană. Prevederile acestei legi au fost în vigoare de la 13 ianuarie până la 31 ianuarie 2012, când prin OUG nr. 1/2012 s-a suspendat obligația achitării taxei de poluare până la 1 ianuarie 2013.
CJUE a statuat, la începutul lui februarie 2014, că și această taxă de poluare reglementată prin Legea nr. 9/2012 este ilegală, ea descurajând punerea în circulație a vechiculelor din alte state membre.
Important este că restituirea taxei de poluare se poate cere numai în instanță , promovând o cerere de chemare în judecată. Cererea trebuie formulată în contradictoriu cu Administrația Județeană Finanțelor Publice.
Instanța competentă este Tribunalul – Secția Administrativ și Contencios Fiscal.
Actele necesare în vederea promovării unei astfel de cererei sunt următoarele:
cartea de identitate a mașinii;
contract de vânzare-cumpărare (tradus – dacă este încheiat în altă limbă);
decizia de impunere a plății taxei de poluare;
chitanța prin care faceți dovada plății;
orice document care face dovada înmatriculării mașinii în alt stat membru UE.
Cei care au achiziționat un autoturism în sistem leasing, pentru a-și recupera taxa, au nevoie de o convenție de cesiune de creanță încheiată cu firma de leasing, deoarece cererea de restituire se face de către cel care achită taxa, în speță de locator, și nu de utilizator; sau o procură din partea societății prin care aceasta îl mandatează pe utilizator să facă demersurile necesare recuperării taxei.
Costurile necesare unei astfel de cereri constau în taxa de timbru, care se stabilește de instanța de judecată în funcție de valoarea acesteia (10% din valoare, dar nu mai mult de 300 lei), la care se adaugă onorariul avocatului.
Opinez și îisfătuiesc pe toți justițiabilii să apeleze la serviciile unui profesionist, deoarece redactarea cererii de chemare în judecată într-un astfel de proces presupune cunoștințe temeinice de drept intern și drept comunitar, dar și practică CEDO. În plus, partea adversă poate invoca – și chiaro face! – tot felul de excepții, la care trebuie să fiți pregătiți să răspundeți.
Important!! Onorariul avocatului se recuperează cu titlu de cheltuieli de judecată!! Deci, veți primi suma pe care ați plătit-o la înmatricularea mașinii, dobânda calculată din ziua plății și cheltuieli de judecată, care constau în taxa de timbru și onorariul avocatului. În unele situații, dobânda poate depăși taxa pe care ați plătit-o.
Se pot solicita în instanță inclusiv taxele de poluare plătite în perioada 1 ianuarie 2013 – 4 martie 2013. Singura condiție ce trebuie îndeplinită în acest caz este ca taxa să fi fost achitată pentru înmatricularea unui autovechicul second-hand achiziționat dintr-un stat membru al Uniunii Europene și care a fost anterior înmatriculat într-un alt stat membru UE.
La fel de importatnt este că 2014 este ultimul an în care cei care au plătit taxa în anul 2009 își mai pot recupera baniin în instanță. Termenul în care se pot cere banii este de cinci ani calculați de la data plății.
Lasă un răspuns