Zilele Centrului Internațional de Cultură „George Apostu” au debutat în forță, miercuri, 23 aprilie, cu o expoziție cum rar i-a fost Bacăului să vadă. Responsabil pentru acest eveniment deosebit a fost sculptorul băcăuan Gheorghe Zărnescu. În mod paradoxal, de ziua lui, el s-a oferit cadou, prin operele sale, celor prezenți în incinta galeriilor de artă din componența centrului de cultură de pe strada Crângului. Expoziția „Etape” a lui Gheorghe Zărnescu vine să încununeze o serie de evenimente similare ce s-au desfășurat de-a lungul anilor la Centrul „George Apostu”, prin care sculptori români consacrați, precum Aurel Vlad sau Mircea Roman, au venit să se prezinte băcăuanilor cu operele lor de artă.
Încă de la intrarea în clădirea Muzeului de Artă Contemporană, printre merii încărcați de floare, vizitatorii au putut contempla lucrările sculptorului băcăuan, intrând în labirintul său de idei și gânduri. Compozițiile propuse spre vizualizare aduc obiecte banale în viața de zi cu zi care sunt recompuse într-o realitate sui-generis. Obișnuiții evenimentelor artistice din spațiul bacovian au putut recunoaște fragmente din discursul plastic al lui Gheorghe Zărnescu. Prezența acestora în expoziții de grup de-a lungul timpului nu micșorează cu nimic valoarea „Etapelor” deoarece, adunate într-un manifest unitar, ele prind glas și vorbesc răspicat despre tumultul creator al autorului. „Gheorghe Zărnescu, precum personajul principal din «Poveste fără sfârșit» al lui Michael Ende, luptă cu vidul – a subliniat, în prezentarea sa, criticul de artă Pavel Șușară – devenind agentul de rezistență sau forța de opoziție în fața nimicului. Lumea lui este lumea artefactului, a obiectului care, la un moment dat, își pierde sensul, și, ca el să fie recuperat moral, metafizic, formal, trebuie să treacă printr-un proces de exorcizare, de mântuire”.
Cât despre albumul de autor care a însoțit acest eveniment, lucrare apărută sub grija Centrului de Cultură „George Apostu”, publicistul Val Mănescu menționa faptul că el „ilustrează modul cum se rotunjesc ideile în timp, cum devin coerente și capătă concretețe, prin construcții ce poartă în ele nu doar rigoarea structurală bine studiată, ci și poezia exprimării formelor”.
Una peste alta, „Etape”-le lui Gheorghe Zărnescu reprezintă un punct de referință în viața culturală băcăuană, o destinație pe care consumatorii de artă contemporană n-ar trebui să o rateze.
Lasă un răspuns