Din nefericire, în fiecare an auzim la știri despre diferiți cetățeni, care dorindu-și sau visând concedii de neuitat, contactează diferite agenții de turism, care cu bună știință sau nu, spulberă aceste vise, dând țeapă.
Cazurile acestea s-au înmulțit atât de îngrijorător, astfel încât mulți clienți refuză să mai contacteze agenții de turism autohtone, exact din acest motiv, de a nu fi păcăliți. Agențiile de turism sunt, la rândul lor, într-un mare impas, pentru că din cauza falimentului multor societăți de acest gen (operatori de turism), marea majoritate a societăților de asigurare refuză să mai încheie acest tip de asigurare. Societățile de asigurare, care totuși mai încheie acest tip de asigurare, solicită bilanțurile și balanțele pe ultimii trei ani de zile, pentru o analiză economică foarte temeinică, și dacă se constată că aceste societăți sunt în pierdere, refuză încheierea asigurării de insolvență, iar fără această asigurare, nu obțin autorizarea din partea Autorității Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Iată un segment economic de piață, care fără să vrea, s-a reglat singur, fiind forțat de piață și de legislație. Este greu să funcționezi ca agenție de turism, fiind pe pierdere (folosind mici tertipuri evazioniste).
Fiind o măsură luată în ceasul al doisprezecelea, Agențiile de Turism vor fi obligate să asigure integral turiștii, în cazul falimentului, după ce statul a interzis, începând de luni, asigurările în franșiză, prin care agențiile, dacă intrau în insolvență, erau obligate să suporte doar o mică parte din pierderile suferite de turiști.
Recent a apărut în Monitorul Oficial un ordin al ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism, privind asigurarea turistului, în cazul insolvabilității sau falimentului unei agenții de turism.
Actul normativ, care vizează creșterea siguranței turistului, a rezultat în urma analizelor din ultimele luni, ale unui grup de lucru format din reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Turism (ANT), Asociației Naționale a Agenților de Turism (ANAT), Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Uniunii Naționale a Asiguratorilor și Reasiguratorilor din România.
Astfel, până acum, exista posibilitatea încheierii de către agenții cu firma de asigurări a unui contract de franșiză, care în unele cazuri, atingea 80% din suma asigurată. Astfel, la o agenție detailistă, în caz de faliment, aceasta plătea 20 % din prețul vacanței, iar restul de 80% cădea în sarcina turistului.
În jur de 500 de agenții de turism au contracte de franșiză.
O altă problemă apărută era că o serie de agenții de turism plăteau doar prima rată a poliței de asigurare, și nu le mai achitau pe celelalte, ceea ce ducea la anularea poliței. Actul normativ publicat luni, obligă agențiile să achite integral și în avans polița de asigurare.
Din statistică, reiese că din cele 2.500 de agenții de turism din România, lucrează efectiv circa 1.500. Din verificările ANAT, aproximativ 200 dintre acestea lucrează cu asigurările expirate.
O altă măsură pe care ANAT o solicită autorităților din turism este ca asigurarea pentru turoperatori să crească de la 50.000 de dolari, la peste 200.000 euro.
Sperăm ca pe viitor să aflăm despre niște măsuri hotărâte, luate de Ministrul Turismului pentru ridicarea calității oferite de agenții economici din turism (stațiuni, hoteluri, pensiuni, restaurante, terase etc).
Până atunci, vă dorim vacanțe plăcute, fără surprize nedorite din partea agențiilor de turism.
Paul COJOCARU
Broker de asigurare
www.conectasigexpert.ro
www.paulcojocarudespreasigurari.blogspot.com
Lasă un răspuns