Șansele ca șoseaua de centură a municipiului Bacău să se facă în termenul din contract s-au micșorat semnificativ. Nu numai că lucrările nu încep la termen, dar nici măcar nu sunt semne că vor demara prea curând. Angajările și contractările de oameni și utilaje nu s-au făcut încă. Oficial, problema pare să fie un avans solicitat în zadar de Eko Insaat Ve Tic as de la CNADNR.
Joi, 24 septembrie 2015, ar fi trebuit să înceapă lucrările de amenajare a șoselei de centură a municipiului Bacău, dar constructorul, firma turcească Eko Insaat Ve Tic As, nu a parcurs etapele de organizare ce se impuneau odată cu emiterea ordinului de începere a lucrărilor, mobilizarea și organizarea de șantier.
„Dacă ne dau avansul, putem începe”
Osman Saraçoğlu, reprezentantul firmei Eko Insaat Ve Tic As, a declarat pentru Ziarul de Bacău faptul că firma din Turcia nu a primit avansul de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR): „Săptămâna trecută am avut o întrevedere cu cei de la CNADR, vizavi de banii de avans. Ei au spus că au în vedere o nouă soluție pentru a ne da banii și acum așteptăm răspunsul lor”.
Reprezentantul firmei turcești a recunoscut că, deși termenul oficial de începere a lucrărilor este peste trei zile, nu s-au contractat utilaje și nu s-au angajat oameni, însă s-a ferit să spună că termenul nu va fi respectat: „Nu pot spune că vor începe sau nu lucrările joi. Am organizat interviuri pentru angajare, însă nu am angajat efectiv pe nimeni deocamdată, pentru că nu știm când putem începe. Același lucru este valabil și pentru utilaje. Așteptăm răspunsul CNADR. Dacă ne dau avansul, putem începe”.
Care avans?
De partea cealaltă, la CNADNR, lucrurile sunt altfel nuanțate. Este adevărat că nu s-a plătit un avans către Eko Insaat Ve Tic As, dar nici nu e obligatoriu ca acest lucru să se întâmple. Conform contractului semnat pe 1 aprilie 2015, CNADNR poate plăti un avans, dar numai dacă are disponibil și dorește. Chiar dacă s-ar achita vreun ban, s-ar putea opta pentru orice procent din plaja de „până la 15%”, chiar și un procent.
Adevărata problemă este finanțarea, care se împarte pe POS T (Programul Operational Sectorial Transport 2007 – 2013) și pe POIM (Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020) . În contract este prevăzută doar o tranșă de avans, dar dacă se ia doar o tranșă, nu se poate plăti din POS T, deoarece trebuie recuperată până se închide finanțarea, adică la sfârșitul anului.
Însă, conform contractului, Eko Insaat Ve Tic as trebuie să se apuce de lucru, indiferent dacă se achită sau nu avansul.
Contractul ar putea fi suspendat
Dacă Eko Insaat Ve Tic nu începe joi lucrările, indiferent de plata și mărimea avansului, dirigintele de șantier trebuie să notifice constructorul, să ceară explicații și să dea un termen de conformare. Apoi, constructorul paote fi dat în judecată, pentru nerespectarea contractului.
În anumite condiții în special dacă nu are bani, CNADNR poate suspenda contractul până anul viitor, când se vor trage finanțările prin POIM.
Lupu Stanica a zis
URAAAA.
O alta mare realizare. Sa ne traiti stimabililor.Si sa veniti dupa voturi.
Cozma a zis
Că tot veni vorba de transporturi. Astăzi dimineață la ora 7:00, în cursa Bacău-Răcătău, 18 persoane aveau loc pe scaune în timp ce alte 15 au stat în picioare zeci de minute. Săptămâna trecută, la Buhoci, microbuzul a trecut de un filtru al poliției fără niciun fel de problemă deși erau 13 persoane în picioare.
Să înțeleg că poliția rutieră din Bacău este coruptă?
daniel a zis
dar mai incep vreodata?:)))
Alex V a zis
De ce nu posteaza stirea asta pe fb scumpii nostrii alesi locali si judeteni?
cineva a zis
Tipic romanesc, cu surle si trambite s-a anuntat ca s-a semnat ordinul de incepere al lucrarilor de parca asta ers etapa cea mai importanta…uite ca s-a semnat si nu s-a intamplat nimic.
P.s. fac pariu ca pana in primavara nu se intampla nimic…si cred ca sunt optimist 🙂
tucu a zis
Bine ca a iesit poza: Ponta, Benea si muhaiaua…. Necula. Ce nevoie avem de sosea de centura? Doar pomisiuni si iar……promisiuni. Sa iasa la vot, ca de mintit mint bine.
Alex a zis
Eu zic ca nu o sa mai faca nimic…
stefan a zis
Le dau eu o idee,sa lungeasca canalul de fuga tot avem Bistrita si Siretul”cu bacul ca la Galati”trecerea prin Bacau ar fi mult mai rapida…la noi ca la nimeni.Haa,haa.Ce alesi avem!!!..Cand se vor tine de cuvant???
stefan a zis
sa treci prin Bacau trebuie sa ai nervi de otel!!!Rusinea Moldovei!!Ce alesi avem….Uraaa….Orasul cel mai bogat in „Noxe” Hai Centura,Hai CNADNR!!!
Roland a zis
Dar ce fel de firma este asta, care nu are bani sa inceapa o lucrare ? Avem de-a face cu trei zugravi de la PFA Balaceanu Gheorghe, cu domiciliul intr-o garsoniera ? Pute aici a spaga si a coruptie de iti ia nasul !!
croitoru a zis
Datorita acestei birocratiei s-au putut fura miliarde de euro de la drumuri, cu ajutorul CNADNR. Turcii n-au dat spaga iar acum li se pun piedici pana se va rezilia contractul cu ei, iar la anul va castiga licitatia o alta firma care va da spaga…
Bogdan a zis
In Suceava s-a facut ceva ,in iasi avem si acolo o varianta..focsani la fel….in bacau avem niste mizerii de politruci Punct