Premierul României, Dacian Cioloș, însoțit de vicepremierul Vasile Dîncu, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, și alți membri ai Cabinetului, au făcut luni o vizită la Iași, în cadrul căreia s-au întâlnit cu parlamentarii reprezentanți ai județelor din Moldova. Discuțiile au vizat viza proiecte de dezvoltare economică a regiunii și de conectare a regiunilor istorice ale României printr-o infrastructură de transport adecvată. Practiv, punctul nevralgic al discuțiilor a fost autostrada de la regiunea moldovei are mare nevoie, ca să fie legată de vestul României și al Europei. Bacăul a fost reprezentat doar de Dragoș Benea, președintele Consiliului Județean și deputații Cosmin Necula și Lucian Șova, toți membri PSD.
Într-o conferință de presă organizată marți, dar și pe contul de Facebook, președintele Dragoș Benea a făcut câteva precizări legate de discuțiile care s-au purtat la Iași, pe tema autostrăzii, dar a adăugat câteva argumente de ordin tehnic:
«Observ multe comentarii în spațiul public legate de evenimentul privind soarta infrastructurii în regiunea Moldovei, desfășurat la Iași, luni 25 aprilie 2016. Împreună cu deputații Cosmin Necula și Lucian Șova am participat la această întâlnire, punând în fața Guvernului Cioloș argumente pentru cele două autostrăzi: Bacău – Brașov vs. Ungheni – Târgu Mureș.
Bacău – Brașov: Lungimea – 160 km. Valoarea estimată este de 2 MILIARDE de euro.
Cea mai mare parte a traseului este în zonă deluroasă, nefiind unul dificil, acesta urmând firul lui DN 11. Sunt mai puține lucrări de complexitate crescută (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) și reprezintă cam o treime din traseul Târgu Mureș – Ungheni. Din punct de vedere geologic și geotehnic, traseul autostrăzii Bacău – Brașov este mai stabil, nu sunt alunecări de teren și nu sunt probleme privind viteza de proiectare sau viteza de circulație.
Ungheni – Târgu Mureș: Lungimea – 310 km. Valoarea estimată este de 6,5 MILIARDE de euro.
Se traversează situri naturale: Natura 2000, Parcul Național Ceahlău și Cheile Bicazului. Acest aspect va ridica dificultăți majore în proiectare, avizare și execuție (DACĂ VA FI CAZUL ÎN URMĂTORUL DECENIU). Traseul presupune multe lucrări de complexitate crescută (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) fiind semnalate și alunecări de teren spre deosebire de cealaltă variantă de autostradă.
Acestea sunt câteva elemente fundamentale care diferențiază cele două proiecte, cele două variante de a conecta Moldova de Transilvania. Deși premierul Cioloș a afirmat că nu există finanțare pentru Ungheni – Târgu Mureș, a anunțat faptul că Guvernul va propune ,,CEVA” dedicat împlinirii a 100 de ani de la Marea Unire.
Nu există finanțare, dar anunță realizarea unei investiții de 6,5 miliarde de euro (de cel puțin trei ori mai scumpă decât Bacău – Brașov), aproape cât toată alocarea de fonduri europene acordată României pentru infrastuctura de transport în exercițiul bugetar 2014 – 2020.
În ultimul rând, vreau să subliniez faptul că m-a ȘOCAT absența parlamentarilor PNL Bacău de la această întâlnire. Era locul și momentul în care puteau să pledeze pentru o analiză „TEHNOCRATĂ” a autostrăzii Modova – Transilvania. Au considerat că este mai important să-și depună candidaturile pentru diverse funcții. S-au mulțumit să speculeze populist un subiect de campanie electorală, strălucind printr-o ilustră absență de la Iași.
P.S. Cum dl. Cioloș are dreptul la a avansa o propunere, am și eu dreptul la un pronostic sumbru pentru Moldova: neavând finanțare pentru o autostradă scumpă și dificil de executat, sunt convins că Guvernul nu va începe în acest deceniu lucrările la Autostrada Moldova – Transilvania.» (sursa: declarație Dragoș Benea, președintele CJ Bacău).
Despre discuțiile de la Iași, Dragoș Benea a vorbit și în conferința de presă de la sediul PSD:
Lasă un răspuns