Angajații Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Bacău au protestat astăzi, timp de o oră, pentru că noul proiect pentru salarizarea personalului bugetar nu prevede creșteri salariale pentru ei. Aceștia susțin că dacă nu vor fi luate măsuri, protestele se vor intensifica în perioada următoare.
Principalele revendicări ale angajaților CJPC sunt egalizarea salariilor pentru funcționarii care au aceeași funcție, vechime și își desfășoară activitatea în aceleași condiții; stabilirea salariilor funcționarilor din cadrul CJPC la nivelul celor de la Autoritatea Sanitar-Veterinară; acordarea de vouchere pentru vacanță și a celui de-al 13-lea salariu.
Angajații de la Protecția Consumatorului au redactat și o scrisoare deschisă pe care o vor trimite autorităților.
O redăm mai jos, așa cum ne-a fost transmisă
SCRISOARE DESCHISA
Catre,
Dl.Klaus Iohannis, Presedintele Romaniei
Dl. Dacian Ciolos, Primul Ministru in Guvernul Romaniei
Dl. Costin Borc, Vicepremier in Guvernul Romaniei
Dl.Bogdan Marcel Pandelica, Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
Parlamentul Romaniei
Dl. Calin Popescu Tariceanu, Presedintele Senatului
Dl.Valeriu Zgonea, Presedinntele Camerei Deputatilor
Dl.Miron Alexandru Smarandache, deputat in Parlamentul Romaniei
Toate partidele politice din Romania
Am decis sa ne adresam acum, tuturor, intr-un mod transparent si public, pentru ca situatia comisarilor din Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a ajuns intr-un moment critic. Nu este in intentia noastra sa declansam un conflict insa, in acest moment apreciem ca nu avem niciun fel de protectie profesionala, nu avem suport logistic in adevaratul sens al cuvantului iar motivatia noastra, dincolo de dorinta de a ne face treaba cat mai bine, este aproape inexistenta.
Stimate doamne, Stimati domni,
Comisarii ANPC au cele mai mici venituri (formate exclusiv din salarii deoarece aproape orice alta activitate posibil aducatoare de venituri ne este interzisa) dintre toate institutiile de control deconcentrate, desi toti avem studii superioare. Un comisar debutant in ANPC incepe de la minimul pe economie (nu pentru ca s-ar fi ridicat nivelul salarial in ANPC ci pentru ca s-a majorat salariul minim pe economie!) iar un comisar superior, cu grad maxim de vechime, ajunge de regula pe la maxim 1800 lei. Spunem de regula pentru ca in ANPC este frecvent ca, la incadrari identice, salariile sa fie considerabil diferite.
Nu o sa dam foarte multe detalii in acest sens dar, daca doriti sa verificati, o puteti face foarte usor.
Cele mai multe Comisariate judetene nu au un jurist si un economist.
Niciun Comisariat judetean nu are niciun fel de personal auxiliar – secretara, sofer, femeie de serviciu. Tot comisarii suplinesc aceste posturi fara a fi si remunerati corespunzator.
In comisariate se intampla frecvent sa fim in situatia de a ni se sista furnizarea energiei electrice, a gazelor naturale, a serviciilor de comunicatii – telefonie, internet. Cateodata ni se intampla chiar sa achitam din fonduri personale RCA-ul la automobilele din dotare sau facturi la utilitati si apoi sa asteptam, luni in sir, decontarea acestora.
In foarte multe comisariate sunt carente mari in dotarea cu logistica simpla– hartie, toner, calculatoare, imprimante, copiator functional (remarcati, va rugam, singularul!). Incercati dvs. sa explicati unui consumator care vrea sa depuna o reclamatie ca nu il puteti ajuta sa faca o fotocopie la un document pe care trebuie sa il ataseze la o reclamatie pentru ca nu aveti copiator sau toner!!!
ANPC si-a diminuat personalul de cca 3 ori in ultimii 10 ani. Comisarii sunt insuficienti in toate comisariatele, acestea nefiind structurate in raport cu criterii locale obiective – numar locuitori/consumatori, numar operatori economici, etc. Cei mai multi comisari au concedii neefectuate in 2015, unii chiar din 2014. Daca intra un comisar in concediu de odina si unul in concediu medical suntem in colaps.
Se fac eforturi supraomenesti pentru a se respecta termenele de raspuns la reclamatii, fiind nevoiti sa facem rabat de la actiunile de supraveghere piata. Si ni se cere sa fim omniprezenti: sambata, duminica, Pasti, Craciun, sa fim foarte prompti, sa fim disponibili 24/24 de ore.
Tot noi suntem cei care asiguram si permanenta la Telefonul Consumatorului. Pe rand, tot comisariatele judetene aloca oameni sa raspunda la acest telefon zilnic, reducandu-si astfel suplimentar resursa umana. NU va puteti inchipui epuizarea fizica si psihica pe care o da o singura zi cu sute de apeluri succesive in care toti oamenii isi manifesta nemultumirea fata de anumite situatii (unele nici nu au legatura cu institutia noastra) sau cat de agresivi pot deveni acestia atunci cand incerci sa le explici ca nu ii poti ajuta.
Noi trebuie sa fim intotdeauna foarte bine pregatiti, la curent cu toate informatiile din toate domeniile, sa avem specialisti (pe care nu-i avem deoarece ANPC-ul nu a avut niciodata bani pentru a-si specializa personalul), sa fim disponibili, zambitori si atenti cu consumatorul care ni se adreseaza.
Din punct de vedere profesional avem o paleta extraordinar de extinsa de acoperit – produse alimentare, produse textile, service-uri auto, bunuri nealimentare si garantii, furnizare utilitati, comunicatii, institutii financiare – si enumerarea poate continua.
Desigur, exista si alte institutii care au atributii specifice pe diferite domenii de activitate dar acestea fie nu sunt disponibile pe plan local (ANCOM, ANRE, ANRCS) fie nu au au aceeasi expunere publica, aceeasi adresabilitate ca institutia noastra – ANSVSA, Ministerul Sanatatii (prin Directiile de Sanatate Publica).
Si asta puteti verifica printr-un sondaj pe strada oricand – intrebati de care dintre institutii au auzit romanii. Raspunsul va fi convingator, ,,de OPC”.
Suntem cunoscuti pentru numarul mare de reclamatii pe care le inregistram lunar, numar care nu suporta comparatie cu alte institutii. Si acest lucru se poate verifica foarte usor, evident, daca doriti sa va informati.
De curand am remarcat replica d-lui Ministru al Agriculturii care a tinut sa aprecieze ca ANPC-ul nu-si face treaba motiv pentru care in Romania se spala salamul cu otet!?!?
Am vazut insa ca nu are cuvinte de apreciere nici pentru veterinari – angajatii din Autoritatea Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor. Da, exact asa cum se aude, Siguranta Alimentelor – pentru ca ei sunt cei care se ocupa de siguranta alimentelor, avand asta ca atributie specifica, principala!! Ei au medici veterinari implementati in unitatile de productie a produselor alimentare, in piete, in supermarketuri, etc.
Desigur, ei sunt in numar de 5000 si se ocupa de animale si alimente, iar noi suntem 500 si ne ocupam de produse alimentare, de telefonie mobila, de papuci, de jucarii, de furnizare energie electrica, internet, de banci, de bijuterii, etc Desigur, dat fiind faptul ca salariul lor este de 3 ori mai mare decat al nostru, probabil ca ei sunt mai motivati.
Periodic, remarcam replicile si insinuarile celor de la BNR: ANPC-ul nu-si face treaba! Nu stim ce cuantum are salariul celor de la BNR, poate au acelasi nivel de salarizare ca noi ….!? . Poate ca nici ei nu au avut parte niciodata de un curs de pregatire in toata cariera lor in cadrul BNR. Dar poate ei isi fac treaba foarte bine, iar noi nu! Ramane ca dvs. sa apreciati!
O buna parte dintre consumatori sunt multumiti de munca noastra, dar acestia nu au fost niciodata vocali. O alta parte sunt nemultumiti – unii efectiv nu au dreptate, pe altii pur si simplu nu-i putem ajuta pentru ca nu avem specialisti, laboratoare, etc. Din acest motiv unii consumatori devin chiar agresivi la un moment dat, astfel ca am avut comisari ANPC loviti care au facut obiectul unor stiri publice.
Tot de agresivitate avem parte si dinspre operatorii economici. Nici ei nu sunt fericiti cand ne vad si nu ne intampina cu bratele deschise!
Nu in ultimul rand, ar trebui sa amintim si faptul ca orice fel de problema a avut-o un comisar cu un operator economic (nu ne referim la faptele reprobabile de luare de mita) acesta a fost nevoit sa se apere singur, din salariul mizer sa-si angajeze un avocat pentru a-si dovedi nevinovatia!
Da, nu suntem toti foarte buni, sunt si alte tipuri de probleme pe care nu le negam ! Cei care gresesc trebuie sa plateasca si cu asta suntem de acord cu totii.
Dar ceilalti care sunt corecti, cei care ne straduim sa ne facem treaba cu profesionalism, ce sa facem?
Stimate doamne, Stimati domni,
Vedem in fiecare zi ca din toate structurile, mediile profesionale, se cere imperios suplimentarea veniturilor, a fondurilor, etc.
Stim ca sunt ani in care nedreptatile s-au tot acumulat iar discrepantele salariale intre functionarii publici cu atributii de control s-au accentuat si ca acestea se recupereaza greu.
Ne-a ajuns cutitul la os!!
Noi, cei de la ANPC nu am fost niciodata foarte vocali. Insa, de data asta , ANPC-ul si comisarii din ANPC nu mai pot astepta, nu mai pot rabda. Noi, in conditiile date, ne-am facut treaba și am facut si performanta!!
Am remarcat cu bucurie, ca, in sfarsit, un parlamentar a remarcat situatia precara in care ne aflam si a luat atitudine! Va multumim, d-le deputat Miron Alexandru Smarandache pentru curajul de care ati dat dovada!
Oferiti-ne sansa ca dupa atatia ani in care am fost prost salarizati sa avem parte de o recunoastere a realizarilor noastre si sa fim salarizati pe masura muncii depuse!
Elena a zis
Poate ca trebuie sa le mareasca si lor salariile… Astfel si-or face serviciul cu constiinciozitate! Am avut o problema la un supermarket si am sunat aproape jumatate de ora la ei… Intr-un tarziu mi-a raspuns o doamna care, mai degraba, a incercat sa ma determine sa renunt la reclamatie, in loc sa-mi rezolve problema…