România se integrează în trendul general european cu privire la creşterea semnificativă a sectorului de afaceri din mediul online. Mai mult decât atât, investiţiile masive ale furnizorilor de servicii de internet au pus ţara noastră în prim-plan pe harta marilor viteze ale conexiunilor.
Drept rezultat, numărul de utilizatori de servicii online a crescut accelerat în ultimii ani, atât pe segmentul de internet fix, cât şi pe cel de internet mobil. Cu acces extem de ieftin şi în condiţii de invidiat chiar şi de către utilizatorii din ţări mult mai dezvoltate, expansiunea serviciilor online se confirmă până şi în mediul rural şi chiar şi pe grupe de vârstă aparent mai puţin deschise spre a adopta tehnologia de ultimă generaţie.
În tot acest context, o piaţă online cu milioane de clienţi (în continuare în creştere) evident că este mediul perfect de dezvoltare pentru o largă varietate de business-uri. Internetul aduce oportunităţi enorme start-up-urilor, fără a ne rezuma aici doar la companiile direct implicate în tehnologie. Practic, orice start-up îşi poate promova rapid şi simplu serviciile în mediul online, indiferent că este un e-shop sau o afacere locală offline, ce se va conecta mai uşor cu clienţii săi.
Cu bugete relativ mici necesare, orice afacere se poate dezvolta online, mult mai rapid şi mai ieftin decât prin variantele clasice. Un IMM poate să concureze mai bine cu o corporaţie, iar spaţiul de extindere este încă foarte generos pe internet, indiferent de domeniu. Cu o bună strategie de business şi cu un plan de optimizare pentru motoarele de căutare (SEO), un magazin online sau un business de servicii offline poate în foarte scurt timp să avanseze spectaculos.
Piaţa este în creştere nu doar pentru că tot mai mulţi clienţi devin activi online, ci şi pentru că românii îşi schimbă obiceiurile din viaţa de zi cu zi, petrecând tot mai mult timp online şi mutându-şi acolo, practic, diverse activităţi cotidiene, de la citit de ştiri la socializare, de la shopping la internet banking.
Creşteri masive se aşteaptă în continuare inclusiv în ceea ce priveşte plăţile online. Netopia, o companie de specialitate din România, a anunţat chiar zilele trecute o creştere de 75% în 2016, comparativ cu anul precedent, ajungând la 4,2 milioane de plăţi online (7 milioane de plăţi online şi mobile). Valoarea integrală a sumelor achitate digital în 2016 a crescut cu 40%, cumulând 200 de milioane de euro. Cea mai mare tranzacţie ca valoare a fost o plată pentru o vacanţă în străinătate – 20.000 de euro.
Autorităţile statului nu au rămas indiferente la acest trend, existând acum posibilitatea de plată pe internet a taxelor si impozitelor, prin platforme securizate. Sistemul este însă abia la început, estimându-se că în anii următori va ajunge la o popularitate asemănătoare cu cea a aplicaţiilor de internet banking.
Toate domeniile beneficiază de această dezvoltare masivă a mediului online, inclusiv companiile ce oferă servicii în zona de divertisment şi timp liber, căci utilizatorii îşi doresc şi distracţie pe internet. S-au dezvoltat noi segmente de piaţă în acest sector, de exemplu domeniul jocurilor online, unde există operatori licenţiaţi în România.
Pariurile spotive, pokerul şi jocurile de cazino sunt astfel tot mai populare pe internet, într-un cadru legal şi sigur. PokerStars este cu siguranţă cel mai cunoscut brand în domeniul jocurilor , cu o platformă licenţiată în acest moment până în anul 2026, ceea ce indică în mod clar perspectivele pe termen lung ale sectorului online.