Ultimele declarații ale senatorului Dragoș Benea, președintele PSD Bacău, referitoare la proiectul autostrăzii care să lege Moldova de Ardeal au stârnit o adevărată furtună în mediile politice ale Iașiului.
Reamintim, senatorul băcăuan a declarat că varianta Iași-Pașcani-Bacău-Brașov este mai ieftină și mai simplu de realizat decât varianta Ungheni-Iași-Târgu Mureș, despre care a preconizat că „nu se va face niciodată”. De asemenea, senatorul a declarat că, în Parlament, se va abține la vot când se va discuta proiectul autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu-Mureș. Au urmat criticile și opiniile belicoase din capitala istorică a Moldovei.
Într-o postare pe Facebook, intitulată „Războiul vine de la Iași!”, senatorul Dragoș Benea și-a detaliat punctul de vedere referitor la proiectele autostrăzilor.
„Eu nu votez contra unui proiect pentru Moldova, ci voi vota pentru proiecte de infrastructură realiste, fezabile, cu posibilități certe de finanțare și perspective palpabile de implementare. Susținerea celei mai costisitoare variante de autostradă Moldova-Transilvania este o abordare în realitate perfidă, ce are un singur obiectiv: acela de a întârzia sau chiar compromite conectarea celor două provincii istorice acum, când țara are nevoie – mai mult ca oricând – de consens și unitate, măcar pe proiectele ei majore”, a precizat liderul PSD Bacău. El a respins „poziția irațională și conflictuală adoptată de niște politicieni populiști”.
Precizările senatorului Dragoș Benea:
«Cu riscul de a mă repeta, reiau câteva dintre ideile principale legate de conexiunea rutieră MOLDOVA – TRANSILVANIA:
1. Municipiul Iași este superior la aproape toate capitolele în raport cu celelalte municipii din regiunea Moldovei. Ca atare, nu se pune problema niciunui război sau a unei așa-zise rivalități regionale. Cine are de gând să poarte o asemenea polemică, în mod evident inutilă, o face pe timpul și nervii săi (personal, nu fac parte din această categorie).
2. Orice variantă de autostrada pe axa Est-Vest trebuie să pornească de la constatarea că Iașiul este capitala Moldovei (culturală, istorică, urbană etc).
3. Am susținut – inclusiv la Iași, în mai 2016 – în prezența premierului Cioloș, că trebuie asumată și demarată varianta de autostradă cea mai fezabilă din toate punctele de vedere (respectiv, durata de execuție, finanțare, costuri, avizare – inclusiv sub aspectul implicațiilor de mediu și al rezervațiilor naturale).
4. Varianta de autostradă care întrunește condițiile de mai sus (după opinia mea, dar și a specialiștilor) este Iași-Pașcani-Tg. Neamț-Bacău-Brașov.
5. Tronsonul Iași-Tg. Neamț nu e contestat de nimeni și nici nu trebuie să mă convingă cineva de utilitatea lui.
6. Tronsonul Pașcani-Bacău este parte componentă a A7 și studiul de fezabilitate este scos la licitație.
7. Tronsonul Bacău-Brașov este mai fezabil decât tronsonul Tg. Neamt–Tg.Mureș. În plus, ar interconecta Moldova cu autostrăzi care se vor realiza într-un viitor apropiat (Brașov-Sibiu și Brașov-Ploiești). Place sau nu domnilor înfierbântați de la Iași, drumul spre Viena tot pe ruta Brașov-Sibiu trece.
8. Practic, propunerea noastră este ca traversarea munților să se facă prin Pasul Oituz, nu pe ruta Poiana Largului-Ditrău, din motivele enunțate la pct. 3. Asta, cu atât mai mult cu cât (să convenim totuși) posibilitățile reale de finanțare (fonduri europene + bugetul de stat) sunt limitate, iar fondurile publice trebuie angajate/cheltuite cu chibzuință, în spiritul unei responsabilități bugetare ce trebuie să caracterizeze orice decident politic și ordonator de credite. Îi rog pe colegii moldoveni de la Iași să-i ia în calcul și pe cetățenii din Galați și Vrancea, asta pentru că Moldova nu se rezumă doar la Regiunea Nord-Est.
9. Resping categoric poziția irațională și conflictuală adoptată de niște politicieni populiști, care sfidează o regiune întreagă și nu spun că acest proiect este pe planșetele lor de 10 ani. Până acum, acești politicieni n-au avut timp să inițieze proiecte de legi în sprijinirea acestuia.
Mulțumesc colegilor din Iași care au avut o abordare consensuală și altruistă, pornind de la premisa interesului general al regiunii Moldovei, precum și instituțiilor mass-media care au abordat în mod echilibrat acest subiect, unul de primă importanță în viziunea noastră.
Eu nu votez contra unui proiect pentru Moldova, ci voi vota pentru proiecte de infrastructură realiste, fezabile, cu posibilități certe de finanțare și perspective palpabile de implementare. Rămân consecvent afirmațiilor făcute în ultimii ani și apreciez că susținerea celei mai costisitoare variante de autostradă Moldova-Transilvania este o abordare în realitate perfidă, ce are un singur obiectiv: acela de a întârzia sau chiar compromite conectarea celor două provincii istorice acum, când țara are nevoie – mai mult ca oricând – de consens și unitate, măcar pe proiectele ei majore.»
Kross a zis
Nu ar fi fost bine mai intai sa rezolvati centura Bacaului? Pentru Moldova mai bun este proiectul Iasi-Tg Mures.Din Bacau pina la Tg Neamt avem 40 min.Acolo se va putea conecta si Suceava.Daca ar pleca de la Bacau,celelalte judete Botosani,Suceava,Iasi,Vaslui ar fi defavorizate.Nu poti defavoriza patru judete ca sa impaci unul.
Ion vasile a zis
Bacau – Tg Neamt – 107 km estimat 1h si 40 min
Uita-te mai intii pe o harta in loc sa spui/scrii prostii.
Pina la Roman se fac 40 de minute.
Tzopescu a zis
Avaad in vedere ca viteza maxima pe autostrasa este de 130 km/h, rezulta ca 107 km se parcurg in 50 min, sa zicem cca o ora, ca nu se poate merge constant. Pana la Roman se fac 40 min (plus-minus, in functie de sofer, conditii de drum etc) pentru ca nu este autostrada, este drum cu o banda pe nens si acostament larg (folosit si ca banda de circulatie) si drumul trece prin localitati.
Ion vasile a zis
Era vorba de Iasi – Tg Mures. care autostrada Bacau Tg Neamt ?
Cris a zis
Trol micut din Iasi, tocmai asta era ideea sa sustinem ceva ce se poate face, adica Bacau Brasov , costa mai putin si e mai usor de realizat, Suceava se poate lega de autostrada prin Iasi…
Iuliu a zis
Jud.Iasi, Suceava, Vaslui,Botosani nu sunt dezavantajate ptr.ca autostrada porneste de la Iasi (Iasi-Pascani-Tg. Neamt-Bacau-Brasov).
Iuliu a zis
Cei din Sv.vor veni la Pascani sau Tg. Neamt,cei din Bt.si Vs. vor veni la Is. cei din Gl.si Vr. la Bc. astfel toata Moldova poate folosi autostrada (cu conditia sa se faca centura bacaului.)
cotumbeanu corneliu a zis
Legatura Moldovei cu Transilvania si cu vestul Europei se va face cel mai repede si mai putin costisitor cu varianta de autostrada Bacau – Brasov. Atata timp cat este deja in faza studiului de fezabilitate, autoastrada A7 care va trece prin Bacau si va ajunge la Tg. Neamt si Pascani, este de neinteles incrancenarea celor din Iasi de a sustine cu orice pret o varianta deloc realista de a face autostrada Iasi – Tg. Mures.
maria a zis
D-l Benea terminati centura Bacaului ne-am saturat de promisiuni
alina a zis
inainte de a o termina, este musai s-o inceapa…