În prezent, Direcția de Asistență Socială are în monitorizare doar 59 de copii care provin din familii care în care ambii sau un părinte se află la muncă în străinătate. 20 de copii provenind din 16 familii au ambii părinți plecați și 39 de copii provin din familii în care părintele era unic susținător. Numărul lor este în realitate mult mai mare, întrucât nu toți cunosc obligațiile pe care le impun Legea 272/2004 și HG 691/2015.
Direcția de Asistență Socială (DAS) din cadrul Primăriei Bacău a început o campanie de informare cu privire la obligațiile legale pe care le au părinții care pleacă la muncă în străinătate pentru o perioadă mai lungă de timp și lasă copiii în grija altor persoane. Sprijinul oferit de DAS Bacău constă în informarea și consilierea părinților care intenționează să plece la muncă în străinătate, în vederea realizării procedurii de delegare a autorității părintești.
Astfel, în situația în care ambii părinți sau părintele unic întreținător al copilului/copiilor urmează să plece la muncă în străinătate, trebuie să notifice această intenție la sediul DAS cu minimum 40 zile înainte de a părăsi țara, desemnând totodată o persoană, membru din familia extinsă, în grija căreia va/vor rămâne copilul/copiii pe perioada absenței părinților.
„Problema cea mai frecventă este că părinții vin la noi cu doar o zi, două înainte de a pleca și se interesează ce au de făcut. Dar, faptul că ne anunță intenția de a pleca este doar o etapă, părintele trebuind, potrivit legii să să se prezinte la instanța de tutelă pentru confirmarea persoanei desemnate, unde va înainta un dosar cu documente relevante, urmând ca după analizarea dosarului în cauză, instanța să emită o hotărâre de delegare a autorității părintești către persoana respectivă, pe o perioadă de maxim un an”, explică Carmen Fifirig, directorul Direcției de Asistență Socială.
O astfel de hotărâre este utilă și necesară dacă, de exemplu, copilul trebuie operat, iar părintele nu este prezent. Odată anunțată direcția, aceasta va face vizite periodice la domiciliul tutelarului, pentru a identifica orice situații de risc în care s-ar putea afla copilul. Dacă acesta are dificultăți de adaptare, direcția poate pune la dispoziție un psiholog pentru consiliere, iar în cazuri deosebite poate apela și la Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului.
Pentru că nu toți părinții care își lasă acasă copiii pentru a munci în străinătate știu că au aceste obligații legale, direcția va face o campanie mai amplă de informare în acest an școlar, în școlile și liceele din municipiul Bacău. „Ne propunem informarea părinților despre obligațiile legale pe care le au, dar și riscurile la care sunt expuși copiii și tocmai pentru protejarea lor, îi sfătuim să se adreseze instituției noastre”, a mai spus șeful DAS Bacău.
Lasă un răspuns