• dispariția primăverii a produs pagube de sute de milioane de lei producătorilor de îmbrăcăminte și încălțăminte • meteorologii spun că, cel puțin în ultimii 35 de ani, un astfel de fenomen nu a mai fost întîlnit
Dispariția primăverii în acest an a fost un fenomen care a surprins nu numai oamenii obișnuiți, dar și specialiștii. Gheorghe Canache, șeful Centrului Meteo Bacău, spune că trecerea de la iarnă direct la vară a fost o „excepție”, iar un fenomen similar nu a mai întîlnit în ultimii 35 de ani, de cînd lucrează în acest domeniu. „Iarna s-a prelungit și s-a trecut în luna mai de la iarnă direct la vară, temperaturile din acea perioadă fiind cu zece grade Celsius mai mari decît media multianuală”, ne-a declarat Gheorghe Canache. Fenomenul a produs mari probleme în industria confecțiilor și încălțămintei.
Industria confecțiilor a fost prinsă pe picior greșit de dispariția primăverii, ceea ce a provocat acestui domeniu pierderi substanțiale. După iarnă, trecerea bruscă la anotimpul cald i-a făcut pe oameni să sară peste etapa hainelor gen pardesiu, scurte de piele, pantofi, taioare etc. Cătălina Mereuță, președintele societății cooperatiste Pielbac, spune că nu a scăzut doar producția de haine, dar mai ales cea de încălțăminte. „S-a trecut de la ghete și cizme direct la sabot și sanda. Încălzindu-se atît de repede, n-am mai avut solicitări nici pentru confecționarea de produse cu materialul clientului”, ne-a declarat Cătălina Mereuță. Președintele Pielbac consideră că prestările de servicii (execuțiile cu materialul clientului) au încetat total încă de la începutul lunii mai, în condițiile cînd, de regulă, acestă perioadă era una plină pentru acest domeniu. „În luna mai, nu am mai făcut nici un fel de confecții din piele, ci doar mici reparații, la cererea clienților. Am pierdut peste 120 de milioane de lei”, spune Cătălina Mereuță, care conduce o societate cu 52 de oameni. „Cel mai mult, am fost afectați la producția de încălțăminte, unde am rămas cu stocuri reprezentînd peste 65 la sută din producția totală. Totul este dat peste cap”, a nmai precizat Mereuță.
Situația este confirmată și de reprezentanți ai magazinelor de încălțăminte. Mirela Vasilache, șefa unui raion de încălțăminte din centrul Bacăului, povestește că „inițial, prin aprilie, am comandat încălțăminte de primăvară, dar, cînd am văzut căldurile de la începutul lui mai, am anulat cererile, că altfel umpleam magazia degeaba cu produse nevandabile, iar acum, din fericire, am pe stoc numai ce a mai rămas de anul trecut și sper să scap de aceste produse la toamnă, dacă nu intrăm direct în iarnă”. La rîndul său, Romeo Stavarache, președintele ProdCresus, firmă care produce articole de îmbrăcăminte, spune că dispariția primăverii i-a afectat cel mai mult pe cei care produc pentru sezoanele mai reci. „Eu produc și ciorapi de damă, care, în mod obișnuit, se vînd foarte bine primăvara și toamna. Din cauza dispariției primăverii și a lipsei solicitărilor, am fost nevoit să reduc producția la mai puțin de jumătate față de anul trecut. Ca urmare, pierderile pe care le-am suferit sînt de sute de milioane de lei”, spune Stavarache. De asemenea, el a constatat că a scăzut foarte mult și cererea de geci, sacouri, dar aici, în afară de climă, o altă cauză ar fi că, din lipsa banilor, oamenii preferă produse chinezești, „ieftine și proaste”. În aceste condiții, este aproape imposibilă închegarea la începutul anului a unui plan de afaceri, iar soluția este, spune președintele ProdCresus, „reorientarea în funcție de sezon”. La o schimbare a profilului producției a apelat și conducerea Pielbac. Președintele Cătălina Mereuță ne-a mărturisit că a fost nevoită să se reprofileze pe articole de protecție, materiale pentru mănuși pentru sudori, lăcătuși, șorțuri pentru sudori etc.
Gheorghe Canache declară că nu se poate prognoza ce se va întîmpla la toamnă sau în primăvara viitoare, deoarece aprecierile specialiștilor se fac pentru perioade mai scurte. Dacă toamna și primăvara vor continua să lipsească, producătorii de haine și îmbrăcăminte din zona noastră se văd nevoiți să se reprofileze. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns