De la inceputul anului, in judetul Bacau s-au inregistrat circa 30 de accidente de munca, majoritatea soldate cu invaliditate sau incapacitate de a mai presta, temporar, activitate. Au existat insa si situatii tragice, in care incidentele au fost soldate cu decesul muncitorilor. Cauzele sint legate – spun reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Bacau -, de cele mai multe ori de incalcarea legii privind securitatea si sanatatea la locul de munca (SSM) de catre angajator. Lunar, echipele de control din ITM aplica amenzi de sute de mii de lei operatorilor economici pentru deficientele constatate. Sfaturile specialistilor din domeniu, dar si practica, aplicata de cel putin sase ani, arata ca externalizarea serviciilor din acest domeniu este cea mai buna solutie. In judetul Bacau peste 80 de firme sau persoane fizice autorizate au acest obiect de activitate.
Aderarea Romaniei la UE a adus un nou pachet legislativ in domeniul securitatii si sanatatii muncii. Conceptul de serviciu extern a fost preluat din aceasta legislatie si acorda angajatorului o alternativa in organizarea activitatii. Serviciile externe au creat o alta perspectiva in domeniu. Angajatorul, ocupat cu partea de productie, poate uita de problemele sociale ale angajatilor, dar un serviciu externalizat in domeniu le urmareste in amanunt. Evident, prin apelare la un astfel de serviciu, angajatorul nu este exonerat de vinovatie, daca aceasta se dovedeste, pentru ca furnizorul de servicii nu preia si partea lui de responsabilitate. Dar externalizarea serviciilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca a schimbat harta serviciilor de acest fel, iar scopul lor final este limitarea cazurilor de accidentare in munca.
Angajatorii acuza lipsa de informare
„Este foarte important ca angajatorul sa fie in regula cu tot ce tine de SSM, pentru ca astfel respecta drepturile salariatilor. Fiecare lucrator trebuie sa fie instruit asupra riscurilor ce pot aparea la locul de munca si, acolo unde este cazul, sa poarte echipamentul de protectie” – a apreciat Cristian Cucuian, directorul coordonator al ITM Bacau. Din estimarile reprezentantilor institutiei, circa 25% din accidentele de munca au drept cauza de deces, neportul echipamentului de protectie. „Daca in ceea ce priveste documentatia SSM firmele par sa faca eforturi de indreptare, in ceea ce priveste asigurarea echipamentelor lucratorilor sint mari deficiente. Or, acest lucru este inadmisibil, pentrul ca materiale de protectia muncii se gasesc peste tot” – a mai spus Cucuian. Supusi controlului ITM, multi agenti economici prinsi pe picior gresit spun ca duc lipsa de informare, ca nu stiu cum sa evalueze riscurile sau cum sa intocmeasca un plan de securitate si sanatate in munca, potrivit legii. „In orice societate trebuie sa existe un om instruit pe SSM. Daca nu exista un astfel de om, exista posibilitatea angajatorului de a colabora cu o societate specializata in acest sens, iar pe piata bacauana sint astfel de firme” – a maI spus Cucuian. Anul trecut, la ITM Bacau s-au inregistrat 111 accidente de munca, din care 12 au fost mortale.
Cel mai vechi dezvoltator are sase ani
Cel mai vechi prestator de servicii de securitate a muncii din judet este societatea Protect Consulting din Bacau. Administratorul ei, Constantin Glodea, a inceput totul ca persoana fizica autorizata, dar din 2004 a infiintat firma. „La inceput – spune proprietarul ei -, am lucrat pe situatii de urgenta, apoi pe probleme ISCIR (pentru instalatii de ridicat si instalatii sub presiune). Am dezvoltat, insa, activitatea si am trecut la pregatirea profesionala a personalului, fiind furnizori de formare profesionala. Facem si cursuri de calificare in constructii (dulgheri, fierari, betonisti, agenti hidrotehnici, fochisti, macaragii, ma;inisti pe utilaje, stivuitoristi, specialisti in domeniul securitatii muncii dar si coordonatori in materie de sanatate si securitatea muncii pe santiere de constructii – o activitate noua, din 2006, pentru ingineri constructori)”. In sase ani de activitate, portofoliul de clienti a crescut si s-a stabilizat la un numar semnificativ de firme. „Am pornit de la unul-doi angajati si am ajuns la 14, iar acum lucram cu 11. Toti sint ingineri specialisti. Satisfactia nostra este ca la numarul de firme din portofoliu nu am inregistrat amenzi aplicate angajatorilor pentru cauze care tin de protectia si securitatea muncii. De asemenea, in cei sase ani foarte putine firme din portofoliu au renuntat la serviciile noastre, iar cei care au facut-o au avut motive obiective, fie prin desfiintarea firmelor, fie de restringere a activitatii. De asemenea, in aceste firme nu au fost inregistrate accidente de munca majore”.
Externalizare egal siguranta si economie
De ce prefera companiile serviciile unei firme private? In cazul accidentelor cu incapacitate temporara de munca – explica administratorul Protect Consulting -, trebuie intrunita o comisie de cercetare, numita de angajator, cu cel putin trei membri, dintre care cel putin unul trebuie sa fie specialist cu pregatire superioara (specialist in protectia muncii, evaluator in domeniu). Acest specialist poate fi chiar din firma in cauza, dar in general firmele nu au astfel de specialisti. „Angajatorul prefera un serviciu extern pentru ca este oferit de profesionisti, dar si costurile sint mai mici decit daca ar angaja specialisti cu norma intreaga – a precizat Constantin Godea. Acestora ar trebui sa le dea salarii permanent, sa le asigure si conditii de munca, pe cind serviciile pot fi cerute numai cind este nevoie de ele. Noi sintem un prestator mobil, cu patru masini de interventie, deci putem fi oriunde apare un eveniment. Pe piata bacauana exista, insa, destul loc pentru toate firmele de profil”.
Madalina ROTARU / Petru DONE
Lasă un răspuns