Lucrările de modernizare a Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău, începute în urmă cu șapte ani și finalizate cu un nou terminal și un nou turn de control, vor fi decontate din fonduri europene.
Contractul de finanțare a fost semnat azi și este în valoare totală de 82 de milioane de lei, din care 58 de milioane reprezintă cheltuieli eligibile suportate de: 75% Fondul European de Dezvoltare Regionala, 23% bugetul de stat și 2% bugetul Consiliului Județean Bacău. Valoarea eligibilă nerambursabilă asigurată din FEDR este de aproape 44 milioane de lei.
La eveniment au participat deputatul Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor, Cătălin Costache – directorul general al Direcției de Generale Organismul Intermediar de Transport – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, și Oana Chelaru – președinte executiv al RA Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău.
Lucrările, finalizate cu parcarea, sunt gata de câțiva ani și au constat în: terminal de pasageri, turn de control și anexă administrativă, parcare pentru autovehicule, terminal intermodal pentru transport rutier, uzină electrică, centrală termică, rezervor de apă antiincendiu și statie de pompare, amenajare drum acces radiofar lungime și garaj pentru autospeciale.
Cătălin Costache – directorul general al Direcției de Generale Organismul Intermediar de Transport – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor (DGOIT – DGFMT) – a precizat că Aeroportul Bacău are două proiecte cu finanțare europeană, cel pentru care s-a semnat decontarea și cel care vizează noua pistă de aterizare / decolare. În total, cele două investiții vor fi de 45 de milioane de euro, iar suma reprezintă 75% din totalul fondurilor europene atrase în acest domeniu în toată țara. De fapt, doar Aeroportul Timișoara a mai reușit să ia bani europeni.
„Felicitări conducerii Aeroportului, autorităților locale și politicienilor locali, că au rezolvat problema birocrației de la Bruxelles”, a declarat Cătălin Costache. El s-a referit în special la senatorul Dragoș Benea și deputatul Lucian Șova, fost ministrul al Transporturilor, și la problema – rezolvată – a ajutoarelor de stat, cum erau considerate investițiile în aeroporturile cu număr mare de pasageri.
„Pentru perioada următoare, 2021-2027, investițiile în aeroporturi nu vor mai fi eligibile din fonduri europene, doar investițiile în siguranță și securitate. Deci toate cele începute trebuie terminate până în 2023”, a precizat directorul DGOIT – DGFMT.
Deputatul Lucian Șova, fost ministrul al Transporturilor, a amintit că, în 2012, nimeni nu îndrăznea să creadă că Aeroportul Internațional Bacău va fi modernizat și că lucrările vor fi decontate din fonduri europene. „Am demonstrat că putem sparge barierele birocratice”, a declarat fostul ministru.
Unde se duc banii returnați de Uniunea Europeană?
Oana Chelaru, directoarea generală a Aeroportului Internațional Bacău, a precizat că banii decontați se vor întoarce în trei tranșe și vor fi transferați la Consiliul Județean, instituția care a suportat inițial cheltuielile de modernizare.
„Politic, vizăm finanțarea din banii returnați de UE a unor proiecte noi, de anvergură semnificativă, cum ar fi drumurile, Spitalul Județean, sisteme de alimentare cu apă. Nu-i vom pierde printre degete pe proiecte mici”, a preconizat deputatul Lucian Șova. El a precizat că decizia va fi luată de Consiliul Județean Bacău.
Alex a zis
Bravo! Nu e fain cand vedeti ceva ramanand in urma voastra? Sper ca sentimentul asta sa va creeze dependenta.