Moldova riscă să rămână fără autostradă spre Ardeal, în condițiile în care politicienii aflați în arcul guvernamental mai insistă pe varianta Iași – Târgu-Mureș. Eurodeputatul Dragoș Benea, președintele PSD Bacău, atrage atenția că Legea Autostrăzii Unirii nu poate fi aplicată din motive de mediu, dar și din lipsa finanțării. Social democratul băcăuan a lansat azi un apel pentru Autostrada Iași-Bacău-Brașov.
„Europa vrea să protejăm cât mai mult mediul și să cheltuim cât mai eficient fondurile acordate. În calea autostrăzii Tg. Mureș – Iași, pentru care Guvernul a lăsat de înțeles că va căuta finanțare europeană în următorii ani, stau 15 situri naturale (zona Parcului Național Ceahlău), totalizând 51.000 de hectare de arii protejate. Ponderea acestora în economia proiectului este de aproape 55%, o cifră care ne va da mari bătăi de cap”, se arată în apelul europarlamentarului.
Benea se mai declară sceptic în găsirea banilor pentru Autostrada A8: „Dacă finanțarea autostrăzii Pitești – Sibiu s-a împiedicat de un biet gândac și de alte probleme de mediu colaterale, zecile de mii de hectare de arii protejate străbătute de varianta Tg. Mureș – Iași nu vor atrage niciodată finanțări europene! Oricât ne-am iluziona, nu ne folosește la nimic – banii tot nu vor veni”.
Iași – Bacău – Brașov este de 3 ori mai ieftină
În opinia lui Benea, a „patina” la nesfârșit pe varianta de lucru Tg. Mureş – Iaşi, ce întâmpină probleme de mediu insurmontabile, înseamnă a pune umărul la îngroparea definitivă a autostrăzii către Moldova.
Prin urmare, eurodeputatul băcăuan face un apel către „toți factorii decidenți, oamenii politici și organizațiile non-guvernamentale din Moldova” pentru susținerea cu prioritate a variantei de autostradă Iași- Bacău – Brașov: este de 3 ori mai ieftină, cu un impact de mediu mult mai redus (doar 8% pondere arii protejate) și pentru care CNAIR va finaliza licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic în februarie 2020.
„Nu e un proiect fundamentat pe orgoliile noastre: autostrada nu e a băcăuanilor, ieșenilor, sucevenilor, nemțenilor, vasluienilor sau botoșănenilor. E Autostrada Moldovei, adică singura șansă la dezvoltare pentru această regiune”, mai afirmă liderul PSD Bacău.
Redăm integral Apelul pentru Autostrada Iași-Bacău-Brașov:
În această vineri, la Iași, sărbătorim 161 de ani de la Mica Unire, pasul istoric decisiv făcut de Principatele Române, în ianuarie 1859, pe drumul definirii conștiinței naționale care avea să se încheie, la 1 Decembrie 1918, cu Marea Unire și afirmarea României ca stat modern, unitar și independent.
Festivitățile din prezent au semnificația lor: ele marchează un eveniment istoric de anvergură, dar și faptul că la orizont se profilează un nou an în care năzuințele Moldovei de a avea o autostradă sunt trecute în plan secundar de către decidenții politici de la București.
Pe nedrept.
În ultimii 10 – 12 ani, s-au făcut tot felul de declarații de susținere a Autostrăzii Moldovei; prea puțin la concret. Cuvintele de bine au culminat cu transformarea în lege, în anul Centenarului Marii Uniri (2018), a Autostrăzii Unirii (Târgu-Mureș – Iași), o lege azi inaplicabilă, de vreme ce nu există sursă de finanțare asigurată pentru acest proiect. Proiect al cărui cost, conform declarațiilor ministrului Marcel Boloș, ar fi fost subevaluat. El e, în realitate, mult mai scump decât estimările inițiale.
Sigur, în ultimii 10 ani am asistat, cu toții, la o păguboasă competiție a orgoliilor regionale care nu a dus la nimic bun. Pe lângă asta, am uitat de geografie și de faptul că unele obstacole (montane) nu pot fi depășite decât cu costuri exorbitante, imposibil de argumentat și susținut în fața instituțiilor europene.
Uniunea Europeană, de la care se pretind bani pentru finanțarea acestei autostrăzi, e mai atentă ca niciodată la problemele de mediu (subiect critic la nivel european), dar și la eficiența cheltuirii fondurilor europene (analiza cost/beneficiu). Europa vrea să protejăm cât mai mult mediul și să cheltuim cât mai eficient fondurile acordate.
De la această realitate factuală plecăm.
În calea autostrăzii Tg. Mureș – Iași, pentru care Guvernul a lăsat de înțeles că va căuta finanțare europeană în următorii ani, stau 15 situri naturale (zona Parcului Național Ceahlău), totalizând 51.000 de hectare de arii protejate. Ponderea acestora în economia proiectului este de aproape 55%, o cifră care ne va da mari bătăi de cap.
Dacă finanțarea autostrăzii Pitești – Sibiu s-a împiedicat de un biet gândac și de alte probleme de mediu colaterale, zecile de mii de hectare de arii protejate străbătute de varianta Tg. Mureș – Iași nu vor atrage niciodată finanțări europene pentru Autostrada Moldovei! Oricât ne-am iluziona, nu ne folosește la nimic – banii tot nu vor veni.
Din calcul electoral sau din orgoliu politic, Guvernul insistă pe această soluție cvasi-imposibil de pus în practică. Probabil, tocmai pentru ca să nu se pună în practică, din considerentele enumerate anterior. A „patina” la nesfârșit pe varianta de lucru Tg. Mureş – Iaşi, ce întâmpină probleme de mediu insurmontabile, înseamnă a pune umărul la îngroparea definitivă a autostrăzii către Moldova. Și poate că asta se dorește, de fapt!
Totuși, nu putem sta cu mâinile în sân – ceva trebuie făcut pentru ca Moldova să fie conectată rutier cu Transilvania, printr-o autostradă. Nu trebuie să mai irosim încă 10 ani, pe lângă cei 10 deja pierduți, discutând cu mai mult subiectivism decât este cazul despre o autostradă care nu se va face din cauza problemelor de mediu.
De aceea, în calitate de europarlamentar al regiunii Nord-Est, lansez un apel către toți factorii decidenți, oamenii politici și organizațiile non-guvernamentale din Moldova pentru susținerea cu prioritate a variantei de autostradă Iași- Bacău – Brașov: este de 3 ori mai ieftină, cu un impact de mediu mult mai redus (doar 8% pondere arii protejate) și pentru care CNAIR va finaliza licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic în februarie 2020, conform promisiunii ministrului Lucian Bode.
Dacă vom face front comun și vom fi uniți pentru Moldova, eu cred că acest proiect se va materializa, iar peste câțiva ani vom putea spune că ne-am achitat cu brio de responsabilități și regiunea noastră are, în sfârșit, o autostradă. Vă propun să ne adunăm cu toții în jurul acestei idei pentru că, uniți, vom reuși să o impunem la cel mai înalt nivel.
Nu e un proiect fundamentat pe orgoliile noastre: autostrada nu e a băcăuanilor, ieșenilor, sucevenilor, nemțenilor, vasluienilor sau botoșănenilor. E Autostrada Moldovei, adică singura șansă la dezvoltare pentru această regiune. În caz contrar, Moldova va pierde definitiv trenul dezvoltării pentru că, la fel ca în cazul Pitești – Sibiu, se va găsi, ori de câte ori va fi necesar, un gândac care să stea în calea acestui proiect, împiedicând absorbția de fonduri europene pentru infrastructura României din afara arcului Carpatic.
Blabla a zis
La cat de impotanta este infrastructura pentru Moldova ( o prima autostrada ) , Dl. BENEA striga la morile de vant , nu apasa pe butoanele corecte si in concluzie nu cred ca in urmatorii 30 de ani Moldovenii vor circula doar pe bretelele Bacaului ….. !
Tanar muncitor a zis
Au ajuns sa se certe bacauanii cu iesenii pe niste promisiuni si niste harti frumos colorate. Eu zic sa le faca pe amandoua. Ba chiar sa mai faca din fonduri europene nerambursabile si Suceava – Ploiesti, Botosani – Constanta, Piatra Neamt – Constanta. De PPP nici nu vreau sa aud.
Popovici Costel Ciprian a zis
De ce oare cit ați fost la putere nu ați făcut nimic pentru această autostradă? Ceea ce ați făcut pentru această autostradă ați făcut la final de mandat și acum cereți actualului guvern să vă susțină? Nu cumva acest lucru îl faceți pentru că voi nu l-ați făcut la timp?
Percea Nicky a zis
Faceti autostrada si { mai ales } cale ferata de viteza Bucuresti -Iasi ! Lasati trecerea muntilor ! Transilvania e o chestie politica ce n-o mai gestionam noi. Fiti realisti !
Bogdan a zis
Iar a inceput benea …nu se poate la albanezi se poate la sarbi se poate la cehi ,unguri se poate 70 %din autostrazi le din germania trec prin munti in italia si franta prin pirinei cei mai inalti munti din europa la noi nu se poate …cica nu sant bani ..dar 7 miliarde pentru rachete patriot se gasesc nu i asa domnu benea? Ce treaba ai tu cu iasi tg mures?cine te opreste sa faci brasov bacai?
gusty a zis
Trolache, lasa fitilele, ca n-au a face rachetele cu finantarea europeana pt autostrada Iasi Tg-Mures versus Iasi- Bacau-Brasov. Unele-s pt apararea antiaeriana – si-ar fi un guvern total iresponsabil cel care ar neglija apararea tarii, de sa ne trezim iar fara parte din teritorii si cu rusii tai peste noi, si alta e chestia cu autostrazile cele doua. Care-s in buna masura concurente, pt finantarea europeana! Din punctul asta de vedere, ii dau totala dreptate lui Benea, varianta bacauana fiind mult mai convenabila din pct de vedere al pretului, al dificultatii, al protejarii mediului, al timpului de realizare! Bine, nu pot sa nu remarc ca Benea baga si el o soparla, ca si tine: Nu din cauza gandacului a fost suspendata finantarea europeana la Pitesti-Sibiului, ci pt ca intreaga documentatie era fff slab intocmita pe chestiunile de mediu, „problema” gandacului fiind doar cel mai neinsemnat exemplu concret dat in raportul de suspendare. Fostul ministru Cuc a aruncat pisica in ograda vecinului, s-acum gata, au gasit vinovatul si scuza ca s-a suspendat finantarea.
contribuabil a zis
la spartul târgului se trezesc și politicienii din bacău că rămânem de căruță in moldova….național si asa suntem irelevanți de ani de zile.
psd bacau si pnl bacau au fost pietrele de moară agățate de picioarele noastre ,au ținut orașul/judetul în ruină si nedezvoltat in toate domeniile.suntem pe primul loc la numarul de locuitori relocati pe alte meleaguri.
politicienii locali ai celor două partide au de dat lamuriri in fata cetatenilor acestui oras despr acest dezastru social si economic.
gogu a zis
cum ma? nu v-au prostit johanus si penele ca va fac autostrada iasi tg mures ? ca ne umplu de autostrazi? au taiat tot de la drumuri. asa va trebuie sarakilor daca puneti botul la prosteala galbena.
adi a zis
pai da ca zicea pnl in campanie ca stau banii ue la granita si nu vrea sa ii ia psd dar de fapt era circ pt prostii antipsdisti. sper totusi sa ne ia mama naibii cu peneleu vietii. luati muje galbena fraierilor acum
Bogdan a zis
Da mare dreptate ai cumparam rachete ca sa aparam ce?…..saracia din moldova ? Satele si orasele depopulate….vin rusii?… esti plin de logica…..problema e f simpla dorinta avida a catorva politicieni din bacau de a dobandi suprematia bacaului in moldova prin orice mijloace planul e simplu ..bacau brasov dupa care iasiul ,suceava, vasluiul ,botosaniul,,neamtul vor astepta mult si bine sa se conecteze la autostrada. Facuta pentru bacau..la pachet cu renuntarea la a8 evident! Oare ne credeti chiar asa de frsieri domnu benea?
Leo a zis
Autostrada A13 unica varianta valabilă pentru următorii 30 de ani NU AVEM ECONOMIE SI NICI PERSPECTIVĂ DE CRESTERE ECONOMICĂ CARE SĂ JUSTIFICE O CHELTUIALĂ DE BANI DIN UE SI ROMANIA.Fiti realiști ,are dreptate Benea indiferent de simpatia sau antipatia politica, asta este situația .
bogdan a zis
leo mai da pe la scoala sau macar mai citeste niste ziare ca ori nu ai inteles nimica ori esti blocat intrun vortex al logicii …autostrada se construieste tocmai ca sa avem economie si perspective de dezvoltare! dezvoltare care va aduce trafic si incasari si economie pe orizontala etc etc ..deja te am naucit..prea multe informatii pentru tine. sorry
Leo a zis
Nu vor fi bani pentru A8 ,nimeni din UE nu aruncă bani pe investiții fără un cîștiga mare și în termenii de scurtă durată,se vede că trăiești în România
Leo a zis
Bogdane se vede că trăiești în România și nu ai habar de cum stă treba UE nu îți dă bani fara ca într-un viitor apropiat să nu-și scoată investiția ,banii care nu-i cheltui in Romania pot merge in Polonia de exemplu,NICI O ȚARĂ DIN „UE”NU VREA SA CEDEZE IN FAVOAREA CELORLALTE,nimeni UE nu are interes că lucrurile să meargă bine la concurență,cred că nu ai înțeles în ce ne-am băgat că țara, ți-ai scrie dar s-ar putea să fie cenzurat. Ați intrat în UE și ați luat-o la m…!ai înțeles!
bogdan a zis
ue ofera bani nerambursabili despre ce profit vorbesti ? nu prea stii cum stau lucrurile dupa cum banuiam.iti inteleg patriotismul local ,nu e ceva rau.dar dupa cum tu spui nimeni nu cedeazain favoarea altuia… te intreb de ce un oras ca iasul care e cel putin dublu ca populatie si intindere ar trebui sa cedeze in favoarea bacaului????ca pana la urma autostrazile se fac ca sa deserveasca oameni in primul rand!
bogdan a zis
ps am trait 5 ani in danemarca crede ma ca stiu foarte bine cumtrebuie sa arate o tara!
leo a zis
nu ai inteles limba daneza,ar fi trebuit sa stai cam 25/30 de ani ca sa inveti foarte bine. Bugeul UE sint banii contributiilor statelor ,ex UK conribuia cu 60 Miliarde de sterline in funcie de PIB,fara UK vor fi la buget mai putin acesti bani,deci mai putini bani pentru toate!Romania nu contribuie la bugetul UE anual,pe cit primeste de la UE daca face ce vrea UE?informeazate si in alte limbi si vei vedea ca UE are un interes colosal in asi recupera banii intrun mod idirect proportional cu ivestitia,tote statele din UE trebue sa joace pe o regula comuna .De altfel se poate iesi din UE dar va fi infernul intr-o tara ca Romania trebuie sa urmam cursul istoriei care a fost deja scris considerind ca esti credincios