Un distins eseist, in dezacord cu political correctness, ii critica pe tigani si blama guvernul nostru pentru ca, inainte de intrarea in Uniunea Europeana, le-a dat rromilor cu nemiluita pasapoarte si astfel imaginea Romaniei a avut de suferit. Eu, si mai putin corect politic, m-am bucurat ca tiganii au primit pasapoarte. Pentru ca, pe de o parte, trebuie sa respectam dreptul oricui la imigrare, la libertate si sa respectam orice cultura a minoritatilor, dar, mai ales – si aici vine lipsa mea de aderare la principiile corectitudinii politice – pentru ca occidentalii ne-au dat multa vreme sfaturi si ne-au blamat ca nu sintem capabili sa-i scolim si sa-i integram social pe tigani. Dupa ce multi tigani au ajuns la ei, occidentalii au inceput sa inteleaga cam despre ce este vorba. Chiar daca noi le respectam cultura, datinile, felul de a fi – ei nu se pot integra in alta societate decit a lor si sint cu totul inabordabili, pentru ca ei insisi nu respecta cultura si modul de viata al celorlalte comunitati, fie majoritare, fie minoritare. M-a bucurat, asadar, ca au primit pasapoarte, gindind ca astfel occidentalii ii vor cunoaste si ei. Si intr-adevar, acele critici despre incapacitatea noastra de a-i integra social pe tigani au incetat. Nu insa si surprizele. Zilele trecute cardinalul Martino de la Vatican, intr-un discurs umanist, a luat apararea dreptului de imigrare.
Vorbind despre Italia, spunea ca ea se confrunta cu o scadere demografica ingrijoratoare si ca tara are nevoie de forta de munca straina pentru a prospera. Apoi a afirmat acel lucru de care m-am crucit: „Un popor nu trebuie diabolizat, asa cum se intimpla acum cu poporul roman”, a spus inaltul prelat. Ceea ce face un lucru clar. Ca toti acei tigani ce au primit pasapoarte sint considerati „poporul roman” si nici pe departe nu am scapat, noi, romanii, de osinda. Se pare ca, in occident, se confunda inca de-a dreptul cetatenia cu nationalitatea. Si asta mi se pare chiar mai abitir incorect politic decit incorectitudinea mea politica. Pentru ca in SUA, de unde a plecat in lume political correctness, se face o distinctie clara intre cetatenie si nationalitate. Negrilor, de pilda, pentru a-i nu-i jigni cumva, intrucit, istoric, cuvintul „negru” a ajuns sa fie hulitor, rasist, li se spune afro-americani. Astfel, cetateanul american de origine americana se delimiteaza de cetateanul american de alta nationalitate. E corect politic? O fi! Isi are si corectitudinea politica dedesubturile ei.
Cum si la noi cuvintul „tigan” a capatat un sens peiorativ, a fost corectat prin cuvintul rrom. Un cuvint nu poate rezolva insa problema integrarii si multi tigani sint chiar nemultumiti de acest cuvint cu care sint azi denumiti, deoarece le stirbeste ceva din personalitate, din nationalitate, din identitate. Simt acest cuvint ca pe-o lepadare de sine. De fapt, din cite cred, exista mai multe soiuri de tigani la noi. Unii sint cei care si-au pastrat obiceiurile ancestrale si ii vezi si azi cu carutele cu coviltir oprind la marginea cite unui sat si vinzind cazane, caldari, tigai si ceaune. Altii, au creat adevarate comunitati de muzicanti. O alta parte, ingroasa rindurile delicventei. Unii s-au „romanizat”, traiesc la bloc si au slujbe. Cum i-am putea numi rromi pe toti? Cred ca acest cuvint e bun doar pentru tiganii romanizati, deoarece ei si-au pierdut, in buna parte, identitatea. Nu mai sint, cu adevarat, tigani.
Pentru ooccidentali, teritoriul romanesc a fost mereu un mister, un tarim aflat dincolo de paduri, o tran-silvania. Un teritoriu plin de codri intunecosi si aproape impenetrabili. Se pare ca si acum, cind mare parte a codrilor a fost doborita, ei se confrunta cu acelasi mister. Nu ne cunosc deloc. Iar motivul este cit se poate de simplu. Nu am reusit nici pina azi sa penetram cultural in spatiul culturii europene. Am penetrat occidentul doar cu forta bruta de munca, l-am penetrat cu capsunarii si cu delicventii. Sa le facem cunoscuta istoria, literatura, conditiile de viata, structura sociala, spiritualitatea – n-am reusit. De obicei, guvernantii si administratiile isi fac programe de reparare a soselelor sau de introducere a gazului metan in orasele ce nu au gaz metan, dar nimeni nu se oboseste sa realizeze niste programe culturale coerente, prin care sa ne facem cunoscuti si, in felul acesta, respectati. De aceea sintem confundati cu tiganii, sintem considerati diavolesti si nu avem nici o sustinere.
Cuvintele cardinalului Martino ar trebui sa ne puna, inca o data, pe ginduri. El ne-a luat apararea impotriva celor care ne considera diabolici. Ceea ce inseamna ca asta cred occidentalii despre noi, ca am fi diabolici. Daca ne-am mingiiat un veac cu spusele calatorilor straini in Tarile Romane, caci ei au gasit alese insusiri poporului, si ne-am mingiiat cu spusele vechilor istorici ce spuneau despre stramosii nostri ca sint „cei mai viteji si cei mai drepti dintre traci”, astazi doar atit nu mai e de ajuns. Ar trebui sa devenim noi insine emisarii propriei noastre identitati, pentru ca, altfel, vom fi mereu supusi judecatilor strimbe.
Dan PERSA
papillon a zis
Unul dintre batrinii cu care iti ete drag sa stai de vorba ,care a fost pe frontul de rasarit Afirma odata ca „tiganii sunt, ca si lacustele , adevarate calamitati naturale ” Mi-a placut mai mult fraza in sine ,extrem de plastica , fara sa filosofez asupra ei .
Astazi ii dau omul dreptate suta la suta . Oamenii acestia nu pot fi integrati in nici un tip de societate, nu accepta nici un fel de norma. In ceea ce priveste cultura noastra ,tot politicul este vinovat in conditiile in care nu s-au facut traduceri in Occident ale marilor nostri scriitori.NU s-a urmarit o strategie
de cunoastere a culturii noastre . Acum platim un pret greu ,
un handicap pe care cu greu il vom recupera.