• modul în care Ministerul Educației a gîndit să se desfășoare aceste testări amintește izbitor de examenul de capacitate
Oficialii Ministerului Educației, Cercetării și Tinerretului (MECT) par a fi fani declarați ai lui I.L. Caragiale, în condițiile în care, cel puțin în cazul modului de repartizare a absolvenților de gimnaziu la licee și școli de arte și meserii, aceștia merg după principiul „să se modifice, dar să nu se schimbe nimic”. Concret, MECT a făcut public un proiect privind modalitățile de repartizare la licee și școli de arte și meserii a elevilor care, în vara anului 2004, vor termina opt clase. Potrivit proiectului în cauză, odată dispărut, examenul de capacitate va fi înlocuit cu niște testări. Disciplinele la care se vor organiza testările respective, dar și modul de desfășurare a acestora amintesc, însă, izbitor de defuncta Capacitate.
MECT propune ca testările amintite să se organizeze la limba și literatura română, matematică și istoria românilor sau geografia României, adică exact ca la Capacitate, sau numai la limba română și matematică, în timp ce, pentru calculul mediei de admitere, ministerul propune tot două variante: media generală a anilor de gimnaziu să conteze în proporție de 25 %, iar media notelor de la teste să aibă o proporție de 75%, variantă identică cu cea aflată în vigoare și anul acesta, sau cele două medii să intre în calculul mediei de admitere în proporție egală. Asemănările cu examenul de capacitate se mențin și în ceea ce privește organizarea testărilor. În viziunea ministerului, acestea ar trebui să se deruleze fie în cadrul unor centre de testare, fie cu comisii din altă școală, sau doar corectarea să se facă în centre de evaluare. Amintim că examenul de capacitate se desfășura în centre de examen, în timp ce lucrările scrise erau corectate în centre de evaluare.
Singurele modificări evidente vor fi făcute din punct de vedere al perioadei de desfășurare a testelor, acestea urmînd să aibă loc fie în ultima lună de școală, în zilele de sîmbătă, fie în ultima săptămînă de școală, pe parcursul a 2-3 zile consecutive. Cît privește modul efectiv de repartizare a absolvenților de gimnaziu la licee și școlile de arte și meserii, propunerile MECT nu prea lasă loc de puncte de vedere proprii, atît timp cît repartizarea în cauză ar urma să se facă tot prin repartizare computerizată, la licee urmînd să aibă loc doar elevii care obțin cel puțin nota 5,00 la testări. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns