Eurodeputatul Dragoș Benea a vorbit la Digi 24, în cadrul emisiunii „Europa/Mi-e bine, ți-e bine”, despre absența autostrăzilor în Moldova și cum această carență majoră de infrastructură subminează dezvoltarea regiunii.
Moldova este tărâmul politicienilor cu trei autostrăzi, toate pe hârtie, din care una are și lege încă din 2018, dar n-are finanțare și nici constructor: Autostrada „Nordului” (Suceava – V. Dornei – Baia Mare), Autostrada „Unirii” (A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni) și A13 Bacău – Onești – Brașov, cel mai fezabil și mai avansat proiect de autostradă din regiune. Și cel mai prietenos cu mediul înconjurător, a relatat europarlamentarul băcăuan.
Din păcate, așa cum în repetate rânduri am semnalat, actuala guvernare a transformat Planul Național de Redresare și Reziliență într-un instrument prin care urmărește adâncirea disparităților și inegalităților regionale, în contra principiilor stipulate de Mecanismul european de redresare & reziliență și de Regulamentul de instituire al acestuia.
Nu pot interpreta decât în această cheie propunerea de finanțare, prin PNRR, a unor capete din autostrada A8: capetele nu duc nicăieri și nu conectează nimic, iar când ele aparțin unui proiect de infrastructură agresiv cu mediul (55% impact), e cât se poate de clar că sunt indicate la finanțare tocmai pentru că nu vor fi realizate vreodată (asta, dacă mai vrem să ținem seama de prevederile Pactului Verde European, valabile & obligatorii și pentru țara noastră).
Cu „dreapta” la guvernare, respectiv cu Ghinea și Drulă la Fonduri Europene și Transporturi, Moldova nu va scăpa prea curând de eticheta de cea mai săracă regiune din UE, iar perspectiva unei „Românii cu două viteze” devine din ce în ce mai apropiată & tangibilă.
– eurodeputatul Dragoș Benea
Florin a zis
De ar fi facut si Benea macar o pista de biciclete cat a condus judetul tot era ceva… ipocrit si penibil acest personaj, este ultimul care ar putea sa critice, chir daca si astia care sunt acum la putere sunt la fel de competenti ca si el cu pesedeul lui cu tot…
Nicu a zis
Are dreptate Benea! Parlamentarii puterii din Bacau, unde sunteti? Fenechiu, Viziteu nu va auzim vocile! Cand văd cum s-a bătut Boc pt Cluj in comparație cu cei din Bacău, deși atuurile erau în favoarea noastră, îți vine să-i strângi de gât!
gigiexpertu a zis
omul asta uita ca acum ceva ani se tinea de burta cu nensu dragnea care tinea in maini painea si cutitul tarii. de ce nu a facut atunci autostrada in 3 ani de totalitarism psd ? e mai usor sa latrii de pe margine la cei care trebuie sa faca ? asta descopera acum si pnl cu usr :))
si acum , tineti-va bine !! sa curga comentariile de la postacii ieseni fierti de durere ca vor merge pe autostrada via bacau.
Tatiana a zis
Benea dă vina numai pe alții cand de fapt ar trebui să tacă, de 30 de ani PSD UL a condus Moldova și nu s a făcut nimic.
Gabi a zis
Asa gigi arde i e ieseni…Doamneajuta poate ne face a13 si impreuna cu a7 iti dai seama ce dezvoltare va avea bacaul?O sa avem si zgarie nori in bacau..plus aeroport regional hub industrial o sa fim practic capitala economica a moldvei!si apoi cine stie poate ne trage si apa curenta….
gigiexpertu a zis
ei , lasa , nu ma suferi atat de grija bacaului , ca nici prin iasi nu a ajuns curentul peste tot 🙂
chiar sunt dezamagit. unde sunt iesenii mei care nu au alta ocupatie decat sa moara de oftica pe ce a mai spus benea ? probabil s-a mai deschis o saormerie pe la palas si efectiv nu mai au timp.
LUCID a zis
RADU NECHITA: „A13 este eficientă, A8 este eficace”
Oricare autostradă este menită să eficientizeze, să ducă mai repede produsul la clienți, prin schimburi comerciale, tehnologice dar și culturale accelerate. O autostradă scurtează distanțele și apropie oamenii.
Iar A13 nu va face excepție, chiar dacă acum nu este atinsă maturitatea proiectului și sunt diverse variante topografice și suprapuneri peste alte tipuri de infrastructură, de exemplu peste magistrala de gaz. Acestea se vor rezolva, cu voință și efort, ca toate proiectele cu viziune. A13 va servi eficient zona de sud a Moldovei, mai puțin Vrancea și Galați, care vor prefera să nu urce până la Bacău pentru a coborî apoi la Brașov, ci se vor îndrepta spre A1.
Mărfurile din Botoșani, Suceava, Neamț și Iași vor avea de ales, cu aceleași anvelope de timp și bani, fie să coboare la Brașov și apoi să urce dinspre Arad spre inelul Budapestei, fie să taie munții, pe rutele actuale spre Borș și Debrețin, prin Cheile Bicazului – printre vestiții versanți de stâncă aflați la 5 metri distanță – sau prin Pasul Tihuța ori Prislop. Două alegeri, profit zero.
Cu A8 este o altă poveste, ea nu are doar sarcina de a duce mai repede produsul muncii noastre la destinație, ci și de a-l duce pe drumul corect economic și financiar, drumul eficace. A8 va trece la 15 km de județul Suceava (atât este între Târzia și Humulești), nemaimenționând că șapte capitale de județ vor fi la mai puțin de 80 de km, incluzând aici și Bacăul și Miercurea Ciuc. Iar Bistrița va fi la sub 100 de km distanță, criteriul celor 80 de km fiind cumva un deziderat al UE cu privire la orașele mari și apropierea de infrastructura rutieră.
Așadar, A8 este locul geometric al Regiunii Nord Est Moldova, dar totodată și pe o axă economică principală, care va lega centrul Europei de Rep. Moldova și Odesa, transformând regiunea, dintr-o periferie unde trag tir-urile să moară într-un loc de tranzit și efervescență comercială. În plus, este un proiect ajuns deja la o anumită maturitate, eligibil, pe segmente, pentru PNRR și care atrage deja privirile potențialilor investitori.
Eficient – să faci bine un lucru, eficace – să faci un lucru bun – și de prima dată, toate astea sunt definiția calității, din orice manual. Cu mențiunea că nouă nu ne-a ieșit până acum nici din a n-a încercare, dar nu avem dreptul de a renunța. Nu-i ușor, dar îmi vine în minte solganul Regimentului de geniu Seabees, din WWII, cei care făceau aeroporturi în junglă, sub bombele japoneze: ”Dacă este foarte greu – durează două zile; dacă este imposibil – durează trei zile!”.
Articolul meu este și pentru A8 dar și pentru A13, ambele vor dezvolta regiunea. Să ne gândim cu viziune și să acționăm cu îndârjire și proiecte mari se vor realiza.
Moldova vrea Autostradă!