Comisia Europeană a respins proiectul Planului Național de Redresare și Reziliență, propus de Guvernul României. Potrivit informațiilor g4media.ro, Bruxelles-ul ar fi obiectat puternic față de Fondul de reziliență pentru localități, una dintre componentele PNRR dedicate primarilor, dar și față de alte proiecte considerate nepotrivite cu acest mecanism de redresare. „Ceasul ticăie deja în defavoare noastră: România pierde timp prețios”, a avertizat eurodeputatul Dragoș Benea, președintele PSD Bacău.
„După ce în decembrie anul trecut, Comisia a respins o primă formă a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), elaborată în pripă de guvernul Orban, executivul de la București recidivează în incapacitatea sa de a construi un Plan coerent, în acord cu principiile Mecanismului european de redresare și reziliență”, a notat, pe Facebook, europarlamentarul băcăuan:
Din nefericire pentru noi, improvizațiile și lucrul de mântuială făcute la București, de un guvern măcinat de disensiuni interne, nu au trecut de testul Comisiei, iar perspectivele ca România să aibă acces la fondurile europene pentru #redresare și #reziliență par tot mai îndepărtate. Ceasul ticăie deja în defavoare noastră: România pierde timp prețios, în condițiile calendarului rigid ce jalonează implementarea Mecanismului amintit.
Am semnalat, în repetate rânduri, că finanțarea unor „capete” și „cioturi” de autostradă este imposibilă, iar Comisia nu va accepta niciodată așa ceva. De asemenea, la fel de păguboasă este și politizarea PNRR prin prioritizarea unor propuneri de proiecte a căror implementare va conduce, în cele din urmă, la adâncirea disparităților între regiuni și creșterea inegalităților.
În părți esențiale, PNRR contravine chiar pilonilor care fundamentează Mecanismul european de redresare și reziliență – de ex. pilonul coeziunii teritoriale și sociale (a statului membru). Or, a îndesa în PNRR proiecte de infrastructură imature & costisitoare, adică #nefezabile, este un act de subminare a principiului evocat mai sus (sau, simbolic spus, Moldova se va lega de Transilvania prin metroul de la Cluj, nu prin autostradă).
Într-un interviu recent (22 aprilie), doamna comisar Adina Vălean a subliniat, în relație cu dezideratul construirii de autostrăzi prin PNRR, că nu pot fi investiți bani europeni „în ceva ce poate dăuna mediului și climei pe termen lung”. Cu alte cuvinte, avem nevoie de „autostrăzi verzi”, nu de proiecte de infrastructură agresive cu mediul (așa cum este, de ex., A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni: 55% din traseu se suprapune peste arii protejate și rezervații naturale).
Promisiunile făcute în campaniile de anul trecut și falsele asigurări date atunci au creat un orizont de așteptare nerealist în materie de absorbție de fonduri europene prin PNRR.
Vedem abia acum că miliardele de euro cu care Orban, Barna, Cîțu, Ghinea & co. ne tot „amenințau” au fost doar o fumigenă electorală și că drumul de la vorbe la fapte, cel puțin în materie de absorbție de fonduri europene, este unul laborios cu ținte și jaloane clar asumate. Lucru care lipsește derutatului guvern PNL/USR+ de la București.
– eurodeputatul Dragoș Benea
Lili a zis
Domnule Benea nu mai fi atat de ipocrit cand era doamna Crețu comisar de ce nu ați atras fonduri ?
ciprian a zis
E vorba de Planul Natioanl de Redresare si Rezilienta. Aveti dreptate si dumneavostra,dar acum e vorba de altceva. Putem primi multi ,chiar foarte multi bani daca avem proiecte coerente ,sau nu ,cu proiecte proaste,sau nepotrivite contextului.
Marcel a zis
PSD-UL nu mai e de un an la putere,Ceaușescu de mai bine de 30 ani!Cine vine la putere dă vina pe vechea moștenire!Asta denotă că sunt total lipsiți de idei și la fel de incompetenți!
cezar a zis
PNRR pentru Romania va fi depus pe abia 31 mai sunt intradevar cateva obiectii facute de UE dar se negociaza si nu e vorba de capete ,bucati de autostrada sau mai stiu ce… UE e de parere ca sunt prea multi bani alocati autostrazilor………Benea zice ca deja s a respins…..hm..omul asta e bolnav rau…a facut o obsesie impotriva A8 cica nu e prietenoasa cu mediul…..dar A13 care ocoleste vreo 100 de km si asta inseamna sa arzi mii de tone de motorina in plus anual cica e ECO…..hai sa fim seriosi….Gigiexpertu ne va explica el mai bine..desigur…
gigiexpertu a zis
ce ocoloeste A13 100 km ? vreo rezervatie naturala ? niste relief imposibil ? a , nu , aia e A8 :)) din ce stiu A13 merge teava pana la brasov , nu ocoleste nimic. poate doar interesul iasiului.
noteaza aci de la baiatu ‘ : A13 se face toata Bacau – Brasov si de acolo Sibiu – A1 – capisci ? , A8 se face ciotul ala de la Iasi la Tg Neamt. hai ca va ajunge. vreti bucuresti , constanta , brasov , sibiu , timisoara … treceti prin bacau flacai. aia e! nu mai plangeti pe aici ca la bucuresti nu tine nimeni cont de lacrimile voastre de oras din fundatura hartii. ( poate doar cand vin sa va ceara voturile, dar nici atunci )
Anti-orice a zis
Explica bre,ca lumea,ca tanti Viorika nu pricepe exact despre ce vorba in propozitie. Ce-i asta:”Hai ca va ajunge?” Nu ajunge nimic veoricilor. Dati-i drumul la treaba si nu va mai invartiti in jurul cozii. Trec anii si ajungem,daca ajungem, la 60 si nu mai vedem autostrada promisa.Parca vad ca Viziteu isi termina mandatul si autogara tot in paragina ramane.
gigiexpertu a zis
” hai ca va ajunge” ala cam asa e zis de aia de la bucuresti care impart bucatele. ca de 15-20 de ani A8 e in studii de fezabilitate si nu iese fezabila nici sa o bati. ce inseamna fezabil ? adica pentru aia de la bucuresti nu e convenabil sa bage 8 miliarde de euro pentru sarantocii aia de moldoveni sa aiba autostrada sa o taie spre vest. ( de la UE nici sa visati aia 8 miliarde ca nu o sa ii vedeti niciodata , au niste conditii pe mediu pe care le aplica dupa ce ei si-au facut reteaua de autostrazi. fain , nu ? ) . si de aia A13 e mai fezabila decat A8. ca e 2 miliarde fata de 8 ale A8. singurul inconvenient ca cei din nord trebuie sa coboare spre bacau. deocamdata vad ca doar pe cei din iasi ca se plang pe aici ca nu le iese autostrada din casa scarii.
Cezar a zis
Gigi …credeam ca ai dat bir cu fugitiisi te ai mutat si tu in Iasi cum au facut o multi altii bacauani….hai sa ti explic a13 ocoleste directia vest pur si simplu normal era bacau tg mures cum chiar tu ai spis o candva….pe de alta parte a13 nu intra in PNRR cum vrea Benea este la stadiul de alegere traseu asta ar putea sa dureze si 2 ani depinde cine e la guvernare plus 2 ani proiectarea….ehe …tre sa ai multa rabdare….In alta ordine de idei Kaufland a decis si deja a cumparat 40 hectare in zona metropolitana Iasi pentru construirea un centru logistic 90 000 metri patrati 50 mil euro investitie mai mare dragul asa fundatura de oras cum spuneai mai sus….Doamne ajuta!De cate ori spui ca Iasul e la mama dracu mai apare cate un investitor in Iasi ..vad cane porti noroc Gigi .multumim…
gigiexpertu a zis
felicitari si la cat mai multi investitori. sa se blocheze de tot intarea in iasi de asa multi investitori. la mai mare !
eu ziceam ca iasiul e in fundatura hartii. chestii de finete , trebuie un pic de atentie la formulare si sensul cuvintelor , ca de nu , cam pierzi toata esenta si eu chiar ma chinui sa compun aci.
asa e , a13 e in stadiul de alegere traseu optim si e in discutii cu autoritatile locale de pe traseu. in 4-5 ani vedem ( sper eu ) primele utilaje la treaba. in schimb A8 nu da deloc inainte. dupa 15 ani de tergiversari au zis sa mai dezamorseze situatia cu iasi-tg neamt. ca deh , mai vin alegeri , voturile din moldova se pun si alea , cica!
acum….depinde de unde te uiti spre vest…din bacau eu vad brasovul. tu poate vezi altceva. deci treaba e relativa.succes !
cezar a zis
Eu zic ca am inteles prfect ce ai scris acolo si unde bati dar am extrapolat si eu putin in incercarea mai mult sau mai putin reusita de a fi ironic…. pe de alta parte aseazarea geografica a Iasului are si multe avantaje de exemplu centru logistic pe care il construieste Kaufland e pentru republca Moldova sa nu mai zic ca in Iasi avem peste 200 locuri de munca bine platite in politia de frontiera ,vama si servicii conexe ceea ce lipseste cu desavarsire in Bacau……si find ca tot vorbeam de lucruri relative eu unul nu m as grabi sa dau castigatoare a13….si o sa ti explic de ce:
daca si numai daca deci subliniez…intra in PNRR capetele a8 care insumeaza aprox 70 km si se executa pana in 2026 ne am trezi in situatia in care din a8 raman de facut 240 km din care ungheni pascani in zona de podis deci usor de facut si 120 km la munte comparatic cu 160 km a13 de munte plus sibiu brasov care trebuie si aia facuta 140 km munte ,deal……situatie in care continui cu a8 ca e mai logic de terminat un traseu decat sa incepi unul nou!benea nu se lupta degeaba pentru pnrr stie el ce stie!eu zic sa astepti pnrr ul….si apoi sa te pronunti!
radu a zis
pnrr-ul vietii nu e pentru autostrazi. Alea incet-incet o sa fie scoase de pe finantarile europene de infrastructura. pnrr-ul e pe bani europeni destinati marelui „green-deal”. traficul greu de pe autostrada genereaza co2. Probabil tinta este sa te duci cu tir-ul in tren de la Constanta si sa cobori la Bruxell. Sau cu masina electrica la Vaslui si sa cobori la Sibiu. Cred ca pariul castigator ar fi pe refacere cai ferate de mare viteza / sina mag-lev