Scopul acestuia este pregatirea credinciosilor pentru intimpinarea praznicului Nasterii Mintuitorului. El aduce aminte crestinilor de patriarhii si dreptii din Vechiul Testament, care au petrecut timp indelungat in post si rugaciune, in asteptarea si nadejdea venirii lui Mesia-Izbavitorul. Cele dintii mentiuni despre practicare acestui post dateaza din secolele IV-V.
Se lasa sec in seara zilei de 14 noiembrie (Sfintul Filip); iar daca aceasta data cade miercurea sau vinerea, se lasa sec cu o zi mai inainte. Postul dureaza pina in seara zilei de 24 decembrie inclusiv. Prin lungimea sau durata lui de 40 de zile, acest post ne aduce aminte si de postul lui Moise de pe Muntele Sinai , cind acesta astepta sa primeasca cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatra ale Tablelor Legii. Tot asa si crestinii, postind 40 de zile, isi curatesc sufletele si trupurile si se invrednicesc sa primeasca intre ei pe Cuvintul lui Dumnezeu, nu scris cu litere, ci intrupat si nascut din Sfinta Fecioara. Dupa altii, postul Nasterii mai simbolizeaza si noaptea intunecoasa a Vechiului Testament.
Ultima zi a postului Nasterii (24 decembrie), numita si ajunul Craciunului, este zi de post mai aspru decit celelalte zile: se ajuneaza pina la ceasul IX (orele 15-16), cind se obisnuieste sa se minince, in unele parti, griu fiert, amestecat cu fructe si miere, in amintirea postului lui Daniel si a celor trei tineri din Babilon. In unele parti se ajuneaza in aceasta zi pina la rasaritul luceafarului de seara, care ne aduce aminte de steaua care a vestit magilor Nasterea Domnului. Aceasta ajunare aminteste totodata postul tinut odinioara de cei care urmau sa se boteze, in seara acestei zile, la liturghia savirsita atunci in acest scop.
Postul Nasterii Domnului este tinut si in Biserica Romano-Catolica, unde e numit Postul venirii Domnului sau simplu Adventus, dar este mult mai scurt decit la ortodcsi. El tine numai trei saptamini inainte de Nasterea Domnului, avind zile de post mai aspru miercurea, vinerea si simbata.
Cum postim in postul Nasterii Domnului
Ca fel de postire, postul Nasterii Domnului este de asprime mijlocie (ca si cel al Sfintilor Apostoli). Dupa rinduiala din pravilele bisericesti, in timpul acestui post, in manastiri se ajuneaza lunea, miercurea si vinerea, pina la ceasul al noualea, cind se maninca hrana uscata sau legume fierte fara untdelemn; martea si joia se maninca plante fierte, drese cu untdelemn si se bea vin, iar simbata si duminica se ingaduie si peste (afara de rastimpul dintre 20-25 decembrie, cind postul devine mai aspru). In calendar, apar zile de luni, marti sau joi, cind se dezleaga la peste, iar miercurea si vinerea in acest caz se dezleaga la untdelemn si vin, sar se maninca numai o data pe zi. Daca se intimpla miercurea sau vinerea un sfint cu priveghere (5, 6, 9, 12 si 13 decembrie) ori hramul bisericii, atunci se dezleaga la untdelemn, peste si vin. Dezlegare la peste se da de asemenea la praznicul Intrarii in biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie), in orice zi ar cadea.
vox populi a zis
se ajuneaza…pe limba pasareasca a taicii Gherasim cu care ne-a obisnuit…banuim ca vrea sa spuna..se mananca.Daca in vreun lexic din limba romana gasim..ajuneaza,tarnosire,intronizare,induhovnicire…si alte pasaresti inventate de popi…atunci eu ma calugaresc.
vox populi a zis
Regulile inventate de biserica nu au nici o conotatie serioasa,,sant optionale..si sint specifice bisericii rasaritene.Cred ca abtinerea de la pacate si modestie in modul de viata e mai importanta in purificarea sufleteasca a fiecaruia dintre noi.iar cel de mancare e pentru sanatatea anatomica
VD Toth a zis
Pacat e si carcoteala, asa ca vezi pe unde e barna.
... a zis
„1. Isus plin de Duhul Sfant, s-a intors in Iordan si a fost dus de Duhul in pustie.
2. unde a fost ispitit de diavolul timp de patruzeci de zile. N-a mancat nimic in zilrle acelea; si după ce au trecut acele zile, a flamanzit.
4. Isus i-a raspuns:”Este scris: Omul nu va trai numai cu pâne, ci cu orice cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu” LUCA 4 versete 1, 4
... a zis
„31.Cel care vine din cer este mai presus de toti; cel care este de pe pamânt este pământesc şi vorbeşte ca de pe pământ. Cel care vine din cer este mai presus de toti.
35 Tată iubeşte pe Fiul şi a dat toate lucrurile în mâna Lui.
36. Cine crede în Fiul are viaţă veşnică; dar cine nu ascultă de Fiul nu va vedea viaţa, ci mânia lui Dumnezeu rămâne peste el.”
IOAN3:3135, 36
... a zis
„23. Dar vine ceasul, şi acum a şi venit, când închinătorii adevăraţi se vor închina Tatălui în duh şi în adevăr, fiindcă astfel de închinători îşi doreşte Tatăl.
24. Dumnezeu este Duh şi cine I se închină Lui trebuie să i se închine în duh şi în adevăr”
IOAN 4:23,24