Societatea SOMA Bacău a împlinit 30 de ani de activitate, prilej cu care vă invităm să aruncați o privire pe parcursul istoric al uneia dintre cele mai vechi firme băcăuane, un etalon în domeniul salubrității, atât la nivel municipal, cât și județean.
Anii de debut: principalul domeniu de activitate era colectarea materialelor feroase și neferoase
Înființată în anul 1991, SOMA Bacău și-a început activitatea cu doar doi angajați și… multe provocări. Puțini sunt cei care știu că, la începuturi, SOMA Bacău se ocupa îndeosebi de colectarea și prelucrarea materialelor feroase și neferoase, în vederea livrării către valorificatorii finali, iar activitatea de colectare și transport ale deșeurilor municipale a fost secundară.
Primii ani de activitate (perioada 1993-1994) au fost cei mai dificili. Din cauza lipsei lichidităților (majoritatea firmelor cu care colabora SOMA pentru colectarea deșeurilor feroase și neferoase nu dispuneau de bani), conducerea a adoptat o soluție de avarie – „compensația”. Cu alte cuvinte, erau plătiți în bunuri pe care firmele contractoare le produceau, urmând ca SOMA Bacău să le valorifice, astfel încât să își poată plăti angajații și cheltuielile.
În anul 1995, SOMA s-a implicat direct în noua modalitate de plată a serviciilor de salubrizare (stabilită la nivel național): colectarea unei taxe de salubritate de la utilizatori, care a înlocuit contractele directe încheiate de aceștia cu societatea.
Această modalitate de plată a serviciilor, prin taxa de salubritate, a fost ulterior introdusă în mai multe orașe din țară. Pe parcursul a doi ani, SOMA a preluat și centralizat datele tuturor cetățenilor din municipiul Bacău. Ulterior, acestea au fost predate Primăriei Bacău, care și-a asumat toate prerogativele legate de stabilirea și aplicarea acestei taxe.
Perioada 1999 – 2021
Un punct de cotitură l-a reprezentat anul 1999, când Regia Autonomă de Gospodărire Comunală Bacău (RAGC) s-a divizat. În urma acestui fapt, societatea Salubritate S.A. devine autonomă, însă nu are resursele necesare să se susțină. Salubritatea este scoasă la licitație, procedură pe care o câștigă SOMA Bacău.
Până în 2005, când cele două societăți au fuzionat, Salubritatea SA și SOMA SRL au funcționat separat, întrucât fiecare avea contracte distincte cu UAT-urile în care colectau deșeurile municipale.
În anul 2005, are loc licitația pentru colectarea și transportul deșeurilor din Municipiul Bacău, la care au participat 8 societăți comerciale. În urma licitației, SOMA este declarată câștigătoare.
Următorul contract (pentru colectarea și transportul deșeurilor din Municipiul Bacău și, de această dată, și din 22 de comune limitrofe) este semnat în anul 2021, după o licitație care a durat mai bine de un an de zile și, în urma căreia, SOMA a fost declarată câștigătoare.
„Pelicanul care vine să încarce gunoiul”
La început, gunoiul era precolectat de cetățeni în containere de 4 sau 7 mc, ridicat de autospeciale și dus la groapa de gunoi.
Ulterior, au apărut autospeciale cu capacitatea de a presa/compacta deșeurile, de care mulți dintre noi ne aducem aminte, în special copiii din anii ’90, care erau fascinați de „pelicanul care vine să încarce gunoiul” (pe aceste mașini exista desenat un pelican). Pelicanul este și în ziua de astăzi sigla companiei.
De-a lungul timpului, aceste autospeciale compactoare s-au perfecționat, împreună cu recipientele de precolectare existente în diverse forme și modele, iar SOMA a reușit întotdeauna să își mențină un parc auto modern.
Astăzi, SOMA lucrează cu autospeciale de ultimă generație, care respectă cele mai exigente norme de poluare.
Colectarea selectivă și reciclarea, dintotdeauna un obiectiv important pentru SOMA Bacău
SOMA Bacău este unul dintre pionerii colectării selective și reciclării. Încă de acum 30 ani, când termenul „reciclare” nu era în vogă ca astăzi, SOMA Bacău colectata și prelua hârtia și cartonul, le balota și apoi le livra firmelor din domeniu, care se ocupau de reciclare. De altfel, se colectau sticla, anvelopele și orice deșeu ce putea fi reciclat, astfel încât totul căpăta o „a doua viață”. Dintotdeauna au fost preocupați de mediul înconjurător și au încercat să dea deșeurilor o nouă întrebuințare.
Angajații, cea mai de preț resursă a companiei
Începuturile au fost dificile, iar SOMA și-a asumat un angajament pe o piață puțin cunoscută și a avut de parcurs o traiectorie anevoioasă. Însă, în ciuda problemelor întâmpinate (mai ales de ordin financiar), angajații au fost întotdeauna puși pe primul loc, pentru că mereu au fost considerați cea mai importantă și valoroasă resursă a companiei.
Forța de muncă a fost și este cea locală, SOMA contribuind la asigurarea locurilor de muncă, onorând contractele încheiate și oferind servicii de calitate.
O privire spre viitor
În ceea ce priveste viitorul, suntem de părere că din ce în ce mai multe localități urbane vor aborda cu mult mai multă responsabilitate problematica precolectării pe fracții a deșeurilor municipale. Prin urmare, acestea vor face pași importanți și rapizi în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de precolectare și se vor implica în supravegherea selectării corecte a deșeurilor municipale de către generatorii casnici și non-casnici.
Considerăm că, în multe localități, se vor realiza investiții majore în sistemele de precolectare subterane, astfel încât impactul vizual al recipientelor pentru deșeuri, amplasate acum pe domeniul public, să fie cât mai redus.
Pe de altă parte, în câțiva ani vor dispărea foarte multe tipuri de ambalaje, întrucât acestea vor fi interzise de la utilizare de către legislația în vigoare sau cea viitoare.
Din aceste motive, SOMA va trebui să își adapteze și modernizeze permanent parcul de vehicule și utilaje de colectare și transport și, implicit, să investească în instruirea continuă a salariaților pentru ca aceștia să poată opera aceste mijloace de colectare în condiții de eficiență și mai ales de siguranță. (Conducerea SOMA Bacău).
Valentin a zis
Aveți un rol foarte important în funcționarea orașului și județului!???