Contractul de proiectare a autostrăzii A13 Bacău – Brașov a bătut pasul pe loc, sub tot felul de justificări, afirmă eurodeputatul Dragoș Benea. Liderul PSD Bacău se declară convins că Ministerul Transporturilor, sub noua conducere a lui Sorin Grindeanu, va reuși să finalizeze proiectarea și scoaterea lucrării la licitație.
„Dezbinarea regională trebuie să înceteze: Moldova are nevoie de o autostradă care să asigure dezvoltarea județelor acestei regiuni, nu de o autostradă prin care consolăm și „pansăm” orgoliile – mai mult sau mai puțin rănite – ale ieșenilor, băcăuanilor sau sucevenilor! ”, spune Dragoș Benea:
În Austria, guvernul a renunțat – la sfârșitul lunii trecute – la construirea unei autostrăzi care ar fi presupus, între altele, săparea unui tunel de 8 km lungime prin parcul national Lobau.
La presiunea ONG-urilor de mediu și a societății civile, a „Verzilor”, membri în executivul de la Viena, dar și pe fondul exigențelor de mediu tot mai presante la nivelul Uniunii Europene, guvernul austriac a abandonat planurile de construi o autostradă care urma să traverseze cea mai importantă oază de verdeață a capitalei. (Detalii)
Nu am amintit întâmplător despre cazul menționat anterior.
Dezbaterile privitoare la autostrada către Moldova s-au reaprins, în contextul instalării noii guvernări de la București, dar eu cred că nu trebuie să abdicăm de la pragmatism & luciditate atunci când vorbim despre traversarea Carpaților pe cale rutieră. Dacă vrem să și împlinim acest deziderat.Pornim de la câteva realități factuale care certifică faptul că exigențele de mediu vor influența, substanțial, derularea acestor proiecte:
-Din 29 noiembrie 2018, avem lege pentru „Autostrada Unirii” (A8 Tg. Mureș – Iași). În ultimii doi ani, oct. 2019 – oct. 2021, guvernările de dreapta care s-au succedat, ultima cu Drulă (USR) la Transporturi, nu au făcut nimic concret pentru a implementa această lege și a „restarta”, sub o formă sau alta, autostrada A8. De altfel, fostul prim-ministru Ludovic Orban a recunoscut, la Iași, că legea a fost dată pentru că politicieni de la PNL erau în campanie electorală prin Moldova la acel moment și aveau nevoie de o astfel de lege pe care s-o fluture în fața votanților.
-Tronsonul montan din A8, respectiv Tg. Mureș – Tg. Neamț, se suprapune în proporție de 55% peste arii naturale protejate, în special în zona Parcului Național Ceahlău. E imposibil ca, într-o Europă în care Austria renunță la autostrăzi din rațiuni de mediu, UE să accepte ciopârțirea Parcului Național Ceahlău, girând construirea unei autostrăzi ce ar echivala cu încălcarea tuturor obiectivelor de mediu asumate prin Pactul Verde European, precum și alte documente complementare. O observație utilă: studiul de fezabilitate pe acest tronson problematic a fost respins de CNAIR, cu zeci de observații, la sfârșitul lui august, când USR conducea Ministerul Transporturilor.
-Să nu ne iluzionăm că putem trece Carpații cu 2-3 autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania: fondurile de care dispunem sunt oricum insuficiente, iar impedimentele de mediu vor fi hotărâtoare în desemnarea celei mai fezabile variante de autostradă. Decât să discutăm de trei autostrăzi și să nu pornim niciuna, cum s-a întâmplat în ultimii 10-15 ani, mai bine ne coalizăm în spatele celei mai viabile opțiuni, care corespunde – în mod realist – aspirațiilor Moldovei la dezvoltare durabilă.
Încă din 2013, odată cu elaborarea Master Planului General de Transport (MPGT) în timpul guvernării USL, semnalam riscul apariției unei false competiții între Bacău și Iași, pledând pentru varianta de autostrada Bacău – Brașov (A13), mult mai ieftină și tehnic mai accesibilă decât A8 Tg. Mureș – Iași:
-„Este un proiect (n.m. – A8) care a fost pomenit pentru prima dată la hotel Traian la Iași în 2006. Au trecut șapte ani nu s-a realizat nimic și nu s-a realizat din cauza posibilităților financiare. Nu cred că se va realiza nici în următorii șapte ani, indiferent ce unitate de lobby va acționa pentru că banii sunt puțini iar costurile sunt foarte mari” (Detalii)
– Ce am declarat în 2013 s-a întâmplat: după 15 ani de discuții neconcretizate despre A8 Tg. Mureș – Iași, vedem că A13 Bacău – Brașov rămâne cea mai bine poziționată opțiune de autostradă pentru conectarea Moldovei și Transilvaniei, oricâte nemulțumiri ar cauza această stare de fapt incontestabilă.
– Dezbinarea regională trebuie să înceteze: Moldova are nevoie de o autostradă care să asigure dezvoltarea județelor acestei regiuni, nu de o autostradă prin care consolăm și „pansăm” orgoliile – mai mult sau mai puțin rănite – ale ieșenilor, băcăuanilor sau sucevenilor!
P.S. – Nu ştim cum s-a derulat contractul de proiectare a A13 (SF + PTh) în ultimii 2 ani de guvernare de dreapta, în care mai mult s-a bătut pasul pe loc, sub tot felul de justificări.
– eurodeputatul Dragoș Benea, președintele PSD Bacău
Vom audita temeinic acest contract, dar cu Sorin Grindeanu la Transporturi, în viitorul format al ministerului, ştiu că vom face tot ceea ce omeneşte este posibil pentru a termina proiectarea A13 şi a scoate la licitație execuția lucrărilor, în 2023.
Dorel a zis
Esti la “butoane” acum !!!
Ce scuze mai ai ???
Aurelia a zis
Liberalii sunt la butoane,dar asta pentru ca dormim mult si bine. Ar trebui sa le dam un sut mai repede,ca degeaba stau acolo!Au facut zero proiecte pana acum. Au numit in functii de directori,inspectori,etc numai niste nulitati.Tot ce se intampla acum e o piesa de teatru jucata foarte prost. Nici copiii de la gradi nu va mai cred!
TUCU a zis
A vorbit MARELE GURU ?!!
oieru a zis
daca in urmatorii 30 de ani s-ar construi macar 15 km pina la Onesti, ca sa nu mai mergi pe un drum destinat oilor cum e in prezent, tot ar fi ceva
andrei a zis
Baa Beneo, si restul Moldovei cui o lasi, bai??
Doar pentru ca aveti voi bacaunii un complex maladiv de inferioritate, de va visati capitala Moldovei, vreti autostrada doar pentru voi!!! Pai si sucevenii, iesenii, botosanenii ce fac bre?
S-a demostrat stiintific (la UAIC Iasi – n-aveti voi asa ceva) ca pe A8 si cei din Bc ar ajunge cu 30 de minute mai repede la Budapesta decat pe A13.
Nici un argumet valabil nu aduci, doar vrajeli. Ambele au aceleasi probleme de mediu, nu minti! Impingi orice asa zis argumet, plus falsitati, spre o autostrada care nu e pe coridor principal european si nefolositore, decat pt Bc, inutila pt restul Moldovei.
Auzi la el: „Dezbinarea regională trebuie să înceteze! Moldova are nevoie de o autostradă care să asigure dezvoltarea, nu de una prin care «pansăm» orgoliile ieșenilor, băcăuanilor sau sucevenilor!” DECI A13 ((((( :
PS. Nici in 200 de ani n-o sa ajungeti capitala baai, asta chiar daca Iasul sta pe loc!
Numai vrajeli de politruci pesedisti aveti in cap, sa prostiti prostii!
Roch a zis
Ce draq caută asta pe aici ,n are treaba la Iași cu țăranii lui ? Ca doar asta gasesti in orașul ăla ;te bufnește rasul dacă ajungi acolo…
Gabi a zis
Astia de la UAIC Iasi au spus ca A8 traverseaza 200 km de munti?Ca 55% din A8 trece prin arii protejate? Ca va costa peste 10 mld euro?Ca traficul este de 2 tiruri de la Iasi pe zi?Ca de fapt A8 nu e finantabila dar politicienilor le e frica sa va spuna?