• chiar persoana care se ocupă de implementarea noului sistem de finanțare recunoaște că acesta va duce la șomaj în învățămînt
Sala de conferințe a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) găzduiește, timp de două zile, un seminar pe probleme de finanțare a învățămîntului. Organizat de către Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Bannock Consulting Ltd, consultanții britanici ai proiectului, acțiunea are ca obiectiv declarat „discutarea strategiilor actuale de alocare a resurselor și a unor posibile strategii pentru viitor”. „Vrem să vedem ce s-a făcut și ce mai e de făcut pentru îmbunățirea actualului sistem descentralizat de finanțare a învățămîntului. Ideea e ca între școli și primării să existe relații de cooperare, nu de subordonare. Ideal ar fi ca fiecare director de școală să întocmească un buget care să fie fundamentat pe necesitățile unității de învățămînt și care să fie prezentat și discutat cu toți finanțatorii posibili. Din păcate, unii primari impun acum școlilor, ca să dau numai un exemplu, să cedeze o cotă parte din fondurile extrabugetare. Ce interes mai are școala respectivă să caute și alte surse de finanțare, dacă tu, primărie, vii și-i iei o parte din bani? Anul următor, școala respectivă se va lăsa lehamite”, ne-a declarat Ilie Dogaru, director general adjunct al Direcției Generale Juridic, Audit și Control al MEC.
Despre proiectul de finanțare pe bază de formulă matematică au vorbit Wayne Bartlett și Perran Penrose de la Bannock Consulting, dar și Ovidiu Măntăluță, secretar al Consiliului de îndrumare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării. „Sistemul de finanțare pe bază de formulă prevede ca alocarea de fonduri să se facă în funcție de anumite calcule care vor ține seama de așa-numitul cost pe elev: directorii vor trebuie să calculeze cam cîți bani sînt necesari pentru susținerea unui elev în școala pe care o conduce. Totodată, alocarea fondurilor va ține cont și de performanțele cadrelor didactice din școală, un profesor putînd susține și două norme”, ne-a explicat Roxana Gruia, omul care se ocupă de derularea proiectului în județul Bacău, unul din județele pilot în aplicarea proiectului. Atrăgător pe hîrtie, noul sistem de finanțare a învățămîntului pare destul de greu de pus în practică, în condițiile în care chiar și Roxana Gruia a recunoscut că acesta ar putea duce la creșterea șomajului în învățămînt. De altfel, unii directori de licee participanți la seminar s-au arătat destul de sceptici în ceea ce privește succesul imediat al proiectului. „Plata diferențiată a profesorilor riscă să atragă după sine o avalanșă de reclamații la adresa directorilor, în condițiile în care profesorul român a fost învățat de zeci de ani că toți trebuie să aibă același salariu” a opinat profesorul Dumitru Țopa, directirul Liceului „Alexandru Vlahuță” din Podu Turcului. Cît privește colaborarea de pe poziții egale a școlilor cu primăriile pe marginea fondurilor extrabugetare, aceasta are toate șansele să rămînă, în cazul Bacăului, o frumoasă speranță, atît timp cît viceprimarul Dragoș Benea a lăsat să se înțeleagă că administrația locală nu are de gînd să renunțe la procentul de 80% pe care îl ia din veniturile extrabugetare realizate de către școli. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns