Zeci de miliarde de lei pentru drumurile desfundate ale județului
În anul 2000, în județul Bacău, o parte dintre primari au profitat de o reglemeatare a guvernului prin care se dădea undă verde pentru clasarea drumurilor la un rang superior celui pe care îl dețineau pînă atunci. Practic, un drum sătesc putea fi ridicat la rang de drum comunal, iar unul comunal, de pămînt, putea fi considerat ca drum comunal pietruit. În acest fel s-au putut obține bani pentru finanțarea unor lucrări de reabilitare sau modernizare. Acum doi ani, printr-o Hotărîre de Guvern, au primit o clasă mai mare 35 de drumuri din județul nostru, care însumau 163 de kilometri. Dintre acestea, 103 kilometri au reprezentat drumuri comunale de pămînt. În marea lor majoritate drumurile clasate un nivel mai sus fac legătura între sate îndepărate, în care nu s-au mai investit bani ani de zile. Este cazul drumurilor Fulgeriș – Chilicibeni, Buhuși – Ciolpani sau Tomozia – Vultureni. De-a lungul timpului, prin acest „artificiu” au primit bani și au fost finalizate lucrările la drumurile comunale Valea Mare – Somușca – 4,4 miliarde de lei, Tescani – Bucșești – 6 miliarde de lei, Băimac – Izvoru Berheciului – 5,5 miliarde de lei, Gheorghe Doja – Ciucani – 4,3 miliarde de lei, Burdusaci – Stănișești – 6,9 miliarde de lei, Calapodești – Dealu Mare – 7,2 miliarde și recent inauguratul drum Dealul Perjului – Tăula – 4,3 miliarde de lei.
Pe alte tronsoane, lucrările sînt începute și se află în diverse stadii de realizare. Așa este cazul celui de la Mileștii de Sus pentru care sînt prevăzute fonduri în valoare de trei miliarde de lei. În numărul nostru de ieri am prezentat cazul acestui drum, care se termină chiar în poarta unei recent construite case de vacanță, aparținînd omului de afaceri Daniel Pîrgaru. Cum calea de acces se oprește chiar lîngă noua construcție, și cum oamenii din sat și reprezentanții Primăriei Parincea ne-au stîrnit suspiciunea spunînd că drumul ar fi trebuit să ajungă pînă la Tamași, ne-am interesat și la Consiliul Județean, să vedem dacă la mijloc este sau nu vorba despre o afacere suspectă. „Drumul a fost prins în proiectare cu 3,8 miliarde de lei, dar licitația a fost atît de aprigă încît firma cîștigătoare, Comnef, nu iese în profit. Pînă acum s-au plătit 750 de milioane de lei și mai sînt lucrări executate în valoare de 350 de milioane de lei, pentru care nu s-au efectuat încă plățile”, ne-a declarat vicepreședintele Consiliului Județean, Ioan Chiriac. Tot el a precizăat că nu s-a intenționat niciodată să se refacă vechiul drum de legătură dintre Parincea și Tamași. „Este pură întîmplare că pe acolo trecea înainte drumul vechi dintre cele două localități. Pur și simplu, pentru acest drum s-au primit bani prin programul de finanțare al Guvernului privind reabilitarea drumurilor de pămînt. Cît despre faptul că drumul s-a orpit chiar în poarta proprietății cuiva care are o casă de vacanță, iarăși este o pură întîmplare. Din cîte înțeleg eu, acesta este ultimul locuitor din sat și era firesc să se oprească aici”, a mai spus Chiriac.
Și patronul firmei Comnef, firmă care face lucările în zonă, susține că nu este nimic în neregulă cu finanțarea acestui drum. „S-a organizat o licitație la primăria Parincea, pe care am cîștigat-o după ce ne-am «bătut» serios cu contracandidații noștri. În momentul de față, aceasta este cea mai importantă lucrare a mea și prezintă o importanță deosebită, pentru că este este prima de acest gen și nu vreau să debutez cu stîngul în lumea drumarilor. De aceea o și supraveghez personal, pentru că vreau ca standardele de calitate și termenele de de execuție să fie respecate cu sfințenie. Nu este nici un aranjament cu acest drum, iar cu proprietarul casei de vacanță chiar am avut niște discuții pe un ton mai ridicat, pentru faptul că, odată cu lucrările de lărgire a drumului conform proiectului, i-am dislocat piatra de rîu cu care încercase el să încropească o cale de acces”, a spus și Petrișor Botezatu, patronul firmei Comnef.
În cursul acestui an s-au mai alocat bani pentru alte șase drumuri ale căror lucrări sînt începute și se află în diferite stadii de finalizare. Astfel, pentru drumul Glăvănești – Cornățelu, sînt alocate zece miliarde de lei. Lucrarea este executată de firma Durimpuls, care i-a aprținut înainte de mandatul de secretar de stat lui Sergiu Sechelariu. Pentru drumul Godinești – Valea Lupului se vor primi șapte miliarde de lei, iar lucrarea a fost cîștigată la licitație tot de Durimpuls, care și-a mai adjudecat și lucrările de reabilitare a drumului Gîrla Anei – Botești, a cărui amenajare costă 5,2 miliarde de lei. Pentru drumul Corbasca – Vîlcele, pentru care sînt alocate aproape opt miliarde de lei, licitația a fost cîștigată de firma Serv Rut, care îi aparține fostului director al Societății Județene de drumuri și Poduri, Mihai Secară. Ultimele două drumuri de pămînt care trebuie refăcute și modernizare sînt la Găiceana – Arini și Cornii de Sus – Cornii de Jos, pentru fiecare dintre acestea alocîndu-se cîte 3,6 miliarde de lei. Licitația a fost cîștigată de nimeni altcineva decît de societatea Roman Impex al cărei patron, Victor Roman, a fost asociat într-o altă firmă cu Otilia Lupu, soția lui Neculai Lupu, președintele Consiliului Județean Bacău. Firma cu pricina a fost implicată într-un scandal de presă, datorat unor lucrări de dezăpezire pe drumurile județene la începutul acestui an. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns