În scopul asigurării unei protecții sporite turiștilor, legislația actuală stipulează că atît oferirea, cît și comercializarea pachetelor turistice (sau a componentelor acestora) pot fi realizate numai de agenții economici din turism, posesori de licențe de turism, mai exact de către agențiile de turism. Agențiile de turism pot fi de următoarele tipuri:
– agenții de turism touroperatoare avînd ca obiect de activitate organizarea și vînzarea, pe cont propiu, a pachetelor de servicii turistice sau a componentelor acestora, direct sau prin intermediari;
– agenții de turism detailistă, care vinde sau oferă spre vînzare, în contul unei agenții de turism toroperatoare, pachete de servicii sau componente ale acestora, contractate cu aceasta.
Potrivit legislației în vigoare, pachetul de servicii turistice reprezintă o combinație prestabilită a cel puțin două dintre următoarele trei grupe de servicii (cu condiția ca durata neîntreruptă a acestora să depășească 24 de ore sau să cuprindă o înnoptare):
1. transport
2. cazare
3. alte servicii, fără legătură cu cazarea sau transportul sau care nu sînt accesorii ale acestora (Ex. alimentație, tratament balnear, agrement etc). Contractul încheiat între consumator și agenția de turism are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist și eliberarea documentelor de plată și a documentelor de călătorie de către agenția de turism. Dacă v-ați hotărît să mergeți într-o călătorie organizată de o agenție de turism, vă sfătuim să contactați numai agenții care își prezintă, în scris, oferta. Dacă oferta agențiai de turism nu satisface cerințele dumneavoastră puteți solicita alte pachete de servicii turistice:
– agenția de turism va furniza un bon de comandă ce cuprinde în plus față de ofertă, serviciile de masă furnizate, programul turistic solicitat.
În cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, ia naștere contractul dintre turist și agenția organizatoare. Înainte de întocmirea contractului, recomandăm consumatorilor citirea cu atenție a contractului, care poate fi prezentat și sub forma unui catolog, pliant sau alt înscris, dacă turistului i se comunică acesta. Oricînd se pot ivi situații neprăvăzute care vă pot împiedica să mai mergeți în călătorie, dar nu vă alarmați pentru că puteți să transferați contractul unei terțe persoane, cu anunțarea prealabilă a agenției de turism. Există cazuri în care agenția de turism vă informează despre prețul unei călătorii, iar la achitarea acestuia vi se cere un alt preț care este, de obicei, mai mare decît cel comunicat anterior. Acest lucru este legal, dacă este prevăzut în contract și numai dacă se modifică:
– cursurile de schimb valutar;
– costurile de transport, inclusiv pețul carburantului;
– taxele serviciilor de aterizare, debarcare/ îmbrăcare în porturi și aeroporturi;
– taxele de turist.
Majorarea (modificarea) prețurilor stabilite în contract nu este permisă dacă pînă la data plecării mai sînt 20 de zile calendaristice.
În cazul în care prețurile stabilite în contract sînt majorate cu peste 10%, turistul poate rezilia contractul, iar agenția de turism are obligația de a rambursa imediat toate sumele plătite de turist. În general, în vacanță, tentația satisfacerii dorințelor personale transformă turistul într-un consumator „înrăit”. Nu uitați:
– să nu cumpărați alimente din puncte volante, improvizate, care nu dispun de condiții și echipamente adecvate;
– nu cumpărați alimente de la vînzători care nu au echipament de lucru curat;
– nu cumpărați alimente fără a verifica termenul de valabilitate, mai ales la produsele perisabile, pentru a vă asigura securitatea alimentară;
– pentru protejarea dumneavoastră în eventualitatea unei reclamații, nu trebuie să uitați că vînzătorii au obligația legală să vă elibereze bon fiscal.
Lasă un răspuns