Căsătoria reprezintă pentru fiecare tînăr un pas foarte important în viață, deși este foarte scumpă și greu de realizat. Principala piedică sînt banii, iar fără un sprijin consistent din partea părinților și a nașilor, tînăra familie se află în imposibilitatea de a-și organiza nunta și a pleca la drum. Uneori sînt de bun augur și „micile înțelegeri”, pentru a scăpa cu niște bani necheltuiți. Pentru a veni în sprijinul celor care se hotărăsc să-și întemeieze o familie, „Ziarul de Bacău” vă prezintă cîteva alternative și costuri pentru organizarea unei nunți.
Un risc care trebuie asumat
Organizarea unei nunți este o bătaie de cap și un imens sacrificiu pentru organizatori. Pentru ca evenimentul să iasă bine trebuiesc luate în calcul atît cheltuielile majore, cum ar fi cele de local, decor, toalete, muzică, imagine, meniu și băutură, dar și cele mărunte, care de regulă sînt și ele însemnate: flori pentru nuntași, flori naturale, baloane, bijuterii sau invitații. De aceea, pentru a organiza o nuntă, fiecare încearcă să „se scoată” cum poate mai ieftin, fie prin înțelegeri cu șeful de sală, fie prin organizarea nunții acasă sau sub cort, cum se poartă la țară.
O nuntă la oraș costă pînă și 150 de milioane de lei
Nunta la oraș este un evenimet care aduce adevărate găuri în buget, cu risc foarte ridicat, pentru că după încheierea evenimentului, tinerii pot ieși în pierdere. Nu multe au fost cazurile în care tinerele familii sau părinții acestora au fost nevoiți să mai scoată bani din buzunar după nuntă, pentru că banii de dar nu au acoperit cheltuielile de organizare. Pentru a preîntîmpina astfel de probleme, părinții, care de regulă sînt cei ce organizează evenimentul, trebuie să se gîndească la fel și fel de alternative pentru a nu ieși datori la final. Printre posibilitățile la îndemînă se află înțelegerea cu șeful de local asupra băuturii, care poate fi adusă din surse mai ieftine. Cei mai norocoși pot obține însă facilități și la meniu. Tot la mica înțelegere se pot aduce de acasă unele preparate culinare. De cele mai multe ori se poate veni de acasă și cu desertul. Dacă organizatorul are noroc și poate obține această facilitate, atunci poate fi sigur că a scutit din buget vreo 30 de milioane de lei. Închirierea unui local pentru o noapte nu este foarte scumpă, fiind în jur de un milion de lei. Rezervările trebuiesc făcute cu patru-cinci luni înainte.
Dacă meniul este obligatoriu, atunci apar într-adevăr problemele. La restaurantele din Bacău ce organizează nunți, de regulă se poate obține dispensă de la vin, dar sub nici o formă de la meniu. Acesta variază între 300.000 de lei de persoană, vizibil sărăcăcios, în care se regăsesc cîteva aperitive, sărmăluțe și o bucățică de friptură, pînă la sume inimaginabile. De regulă, băcăuanii optează pentru meniurile de circa 500.000 de lei de persoană, care este mulțumitor, în el regăsindu-se diverse aperitive, friptură cu garnitură, sărmăluțe, pește sau alte oferte, în funcție de local. Așa că dacă tînăra familie are 100 de invitați, pe meniu vor trebui să cheltuiască 50 de milioane de lei.
Mîncarea nu merge însă bine fără un acompaniament muzical adecvat. Tocmirea unei orchestre cu interpret mai scoate din buzunar minim zece milioane, asta la o negociere la sînge, și maxim 20 de milioane. Așa că puteți apela la un DJ, care are în repertoriu o gamă variată de melodii și care cere între două și cinci milioane pentru o noapte. Momentul va trebui imortalizat de un fotograf sau de un cameraman. Fotograful percepe minim 15.000 lei pe o poză, dar prețul poate urca pînă la un dolar. Tocmirea cameramanului este însă mai costisitoare, deoarece acesta încasează între 300.000 de lei și trei milione de lei ora de pe casetă, în cazul în care apelezi la un profesionist. O casetă de trei ore poate ajunge astfel la minim 100 de dolari. De aceea, mulți preferă angajarea cameramanului doar în momentele cheie ale evenimentului, descurcîndu-se în rest cu fotograful. Mai nou, oamenii preferă ca nunta să le fie filmată de un membru al familiei, prilej pentru care se investește într-o cameră video neprofesională. La Starea Civilă, pentru fotograf sau cameraman se mai achită o taxă de 189.000 și respectiv 289.000 de lei.
Acestea sînt doar cîteva dintre cheltuieli, pentru că mai sînt necesare multe alte: toalete, transportul invitaților care nu sînt din localitate, cazarea acestora, florile de nuntă, lumînări, ornamente pentru mașină, etc. Cînd se trage linie se ajunge la 150 de milioane de lei.
Nunta la țară poate fi o afacere rentabilă
Pentru a scăpa de aceste cheltuieli de oraș, există soluția unei nunți rustice. Dacă organizatorul are la țară o căsuță și ceva teren în jur, iar vremea este caldă, atunci nunta la țară poate deveni o afacere. Aici, cheltuilelile se reduc considerabil, dacă omul și-a luat măsuri de precauție din timp: creșterea unui porc sau a unui vițel pentru acest evenimet, păstrarea unor damigene de țuică și a butoaielor cu vin. La bătaie vor fi scoși bani pentru muzică, haine și celelalte lucruri ce țin de datină. Spațiul poate fi repede găsit fie la căminul cultural, fie în curte, amenajîndu-se un cort. Dezavantajul îl constituie oboseala și munca pentru prepararea meniurilor.
Cîteva sfaturi pentru ca nunta să iasă cît mai bine
După logodnă, programați o ședința „în familie” cu rudele apropiate și decideți unde și cînd doriți să aibă loc căsătoria și petrecerea de după. Nu ar strica să vedeți și cît se va lungi lista invitaților. Discutați cu un preot pentru a ști dacă ceremonia poate avea loc pe data stabilită (sînt anumite perioade din an cînd nu se oficiază căsătorii, zilele de post). Calculați „bugetul” necesar pentru căsătorie, petrecere, haine, luna de miere, flori, muzică, fotograf, tort și alte cheltuieli. Imediat ce s-a fixat data nunții, faceți rezervarea pentru locul unde va fi petrecerea. Pentru un grup mai mare de 200 de oameni, rezervarea ar trebui făcută chiar cu un an înainte. Dacă vreți să chemați un fotograf, un cameraman sau un DJ, ar trebui să vă interesați cu patru-șase luni înainte.
Cum se alege un DJ bun
Întreabă-l ce echipament folosește și dacă îți poate sonoriza întreaga locație unde se va desfășura nunta. Dacă este dispus să semneze o înțelegere scrisă. Asta în caz că nu este un prieten foarte bun sau o rudă apropiată. Foarte important este felul muzicii pe care o are în repertoriu. Este seara voastră, nu a lui. DJ-ul tău ar trebui să aibă muzică pe toate gusturile, pentru toți invitații tăi. Întreabă-l dacă are drept de difuzare pentru muzica cu care vine. În țara noastră, difuzarea publică a muzicii cere plătirea drepturilor de autor. Fixați cu cît timp înainte va veni pentru a pregăti instalațiile și dacă va fi în stare să se descurce singur. Înainte să cădeți de acord, stabilește o întîlnire cu DJ-ul în care să discutați detaliile nunții și ce se așteaptă de la el. Aceste lucruri sînt valabile și în cazul în care optați pentru o formație.
Cum să alegeți un cameraman profesionist
Cameramanul este persoana care va imortaliza cît mai frumos momentele nunții dumneavoastră. Imaginea va rămîne cea mai frumosă amintire pentru miri. De aceea nu uitați să faceți următorii pași pentru a vă asigura de profesionalismul lui: întreabați-l ce echipament folosește și dacă poate oferi mostre din alte filmări de pînă acum. Stabiliți perioada de timp în care va sta la filmări și dacă vă poate însoți peste tot. Întreabați-l dacă va edita materialul filmat sau vi-l va da în formă brută. Dacă îl va monta, află în cît timp vei putea să îți vezi casetele. Nu uita să stabilești forma în care îți va prezenta imaginile la sfîrșit: casetă video, Video CD, etc.
Calendar pentru organizarea nunții
• organizarea poate începe cu nouă sau 24 de luni înaintea marelui eveniment cu oficierea logodnei, comunicarea acesteia în presă sau doar rudelor și prietenilor, transmiterea scrisorilor sau notelor de mulțumire tuturor celor care au transmis felicitări cu ocazia logodnei, stabilirea datei oficiale a nunții, stabilirea bugetului și modalității de distribuire a acestuia, stabilirea listei de invitați, alegerea atmosferei specifice petrecerii nupțiale, familiarizarea cu evenimentele, expozițiile și acumularea de cît mai multe informații despre nunți, realizarea unei liste cu locații preferate pentru desfășurarea nunții, contactarea unui preot și stabilirea împreună cu acesta a unui discurs ceremonial, căutarea accesoriilor și a ținutei de gală pentru mireasă și mire, alegerea fotografului, a cameramanului, a muzicii sau a unei formații și a interpretului.
• cu șase pînă la nouă luni înainte puteți pune la punct detaliile legate de sală, traseu, petrecerea propriu-zisă, optarea pentru o anumită ținută de gală, planificarea evenimentelor asociate (Petrecerea Burlacilor, Petrecerea „Burlacelor” – în pijama), rezervarea unor articole indispensabile petrecerii din noaptea nunții (mese, scaune, veselă, elemente decorative, cort, copertină), contactarea unei florării, stabilirea unor date libere sigure de la serviciu, rezervarea apartamentului nupțial, planificarea lunii de miere și rezervarea locurilor.
• cu trei și șase luni înainte trebuie să aveți grijă de procurarea obiectelor necesare ceremoniei, cumpărarea verighetelor, finalizarea listei de invitați, comandarea invitațiilor și a cardurilor de confirmare, adresarea și transmiterea invitațiilor, contactarea unui stilist în machiaj și coafură, achiziționarea altor accesorii ale ținutei de gală, alegerea cadoului ce va fi oferit de mire miresei și respectiv de mireasă mirelui, realizarea unei liste de melodii preferate, alegerea melodiei primului dans sau tăierii tortului.
• cu o lună și trei luni de zile înaintea evenimentului trebuie să aveți în vedere comandarea modelului de tort, obținerea unor programări la saloanele de cosmetică, obținerea confirmărilor legate de luna de miere, ținuta de gală, anunțarea evenimentului în presă sau prin orice alt mijloc de comunicare.
• ultimele detalii, cele mai importante se stabilesc cu trei-patru săptămîni înaintea nunții: contactarea invitaților care nu au anunțat participarea la eveniment, finalizarea meniului, cazarea invitaților, realizarea documentației oficiale (testele de sînge, examenul medical, schimbarea/modificarea actelor de identitate), programarea la Biserică și la Oficiul Stării Civile.
• ultima săptămînă trebuie să ofere siguranța unei reușite totale prin discutarea detaliilor de ultim moment, redactarea listei finale a invitaților, ultima repetiție, împachetarea bagajelor pentru luna de miere și savurarea fiecărui minut al nunții voastre.
Lasă un răspuns