Invitația de aderare a României la Alianța Nord-Atlantică nu a găsit nepregătită SC Aerostar SA Bacău, firmă care are mare parte din activități orientate spre industria de apărare. Deși unul dintre marile contracte ale întreprinderii a fost modernizarea avioanelor MiG-21 ale Armatei Române, societatea are soluții alternative. În prezent, Aetostar are alte orizonturi și caută căi de menținere în cursa de globalizare a industriei aeronautice mondiale.
Contractul încheiat pentru modernizarea celor 110 aparate MiG-21 în variantă LanceR a fost unul dintre cele mai mari în istoria societății aeronautice băcăuane care împlinește 50 de ani de existență în acest an. Odată cu invitația de aderare la NATO, dotările armatei române vor fi monitorizate de un departament special al alianței, iar achizițiile de echipamente militare se vor face doar cu acordul NATO.Oficialii Armatei Române au recunoscut că avioanele Mig-21 LanceR vor zbura pînă la epuizarea capacității lor, după care vor fi scoase din uz.
Schimbarea condițiilor generale se reflectă și în strategiile spre care se orientează fabrica băcăuană. Fabrica a optat pentru a rămîne o firmă care prestează servicii de mentenață și modernizare, unde poate oferi cele mai bune soluții. „Degeaba facem noi un radar acolo unde firme de tipul Lockheed Martin fac legea – a spus directorul societății, Grigore Filip. Ar fi o chestiune lipsită de sens. De aceea noi dorim să ne menținem în cursa de globalizare a aviației și a industriei de apărare la nivel mondial ca firmă de modernizare și integrare a unor sisteme”. Aerostar participă la mai multe programe pentru industria de apărare, atît în țară cît și în străinătate. Firma băcăuană este subfurnizor major de sisteme în trei programe, cum este DIALOG sau SOCAT, de supraveghere pentru elicoptere, și are o funcție asemănătoare în programul terestru LAROM, al aruncătoarelor de proiectile. De asemenea, este furnizor și integrator pentru sistemul de recunoaștere „amic-inamic” (IFF), unde lucrează sub licență THALES – actualul nume al firmei franceză Thomson – și asigură reparații pentru avioanele aflate încă în exploatare.
Societatea băcăuană a avut o activitate profitabilă în ultimii ani. Deși privatizată, cifra de afaceri a crescut de aproape trtei ori. „Este o piață competitivă – a mai spus directorul Grigore Filip. În astfel de condiții, capacitatea de modernizare și mentenanță a unor sisteme în sectoarele care privesc apărarea este cea mai bună soluție. Nu avem prea mulți competitori pe piața internă ca integratori”. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns